روشی که برای یخ زدایی گوشت انتخاب می‌کنید به مدت زمان و نوع گوشتی که می‌خواهید یخ زدایی کنید، بستگی دارد. برای انتخاب بهترین شیوه یخ زدایی گوشت که هم آسان و هم سالم است این مطلب را مطالعه کنید.

سایت شماره یک:

چرا برخی از روش‌های یخ زدایی سالم‌تر از بقیه هستند؟

روش‌های زیادی برای یخ زدایی گوشت وجود دارد، اما برخی از آن‌ها ایمن تر و آسان تر از بقیه هستند. اندازه دما یا “نقطه خطر” برای گوشت از ۴.۴۴ درجه سانتی گراد تا ۶۰ درجه سانتی گراد است. یعنی گوشت خام بین این دو دما برای مدت زمان طولانی احتمال بیشتری برای رشد باکتری‌های مضر دارد. که منجر به مسمومیت غذایی یا سایر بیماری‌های ناشی از غذا می‌شود. با این حال، راه‌های مطمئنی برای یخ زدایی گوشت و دور نگه داشتن آن از منطقه خطر وجود دارد.

روش‌هایی ایمن برای آب کردن سریع تر یخ گوشت وجود دارد که بدون این که گوشت آنقدر گرم شود که باکتری‌های مضر تشکیل شوند، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید خیلی سریع گوشت یخ زده را آب کنید – مانند استفاده از مایکروویو یا آب کردن گوشت در آب داغ – هرچند احتمال بیشتری برای رشد باکتری‌های مضر در گوشت وجود دارد. اما گوشت تنها چند دقیقه کوتاه داخل آب داغ یا مایکروویو قرار می‌گیرد که چندان برای یخ زدایی خطرناک نیست.

۶ بهترین شیوه یخ زدایی گوشت

روش‌های آب کردن یخ گوشت از نظر زمان مورد نیاز و میزان ایمن بودن آن‌ها متفاوت است، زیرا برخی روش‌ها ممکن است شامل قرار دادن گوشت در معرض دمای بالا برای مدت طولانی‌تری نسبت به روش‌های دیگر باشد. همیشه دقت کنید که گوشت نپخته باید تنها در دمای ۴.۴۴ تا ۶۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. در این مطلب نیز ۶ روش یخ زدایی گوشت معرفی شده که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

یخ زدایی گوشت در یخچال

همه ما برای نگهداری گوشت برای مدت زمان بیشتر، آن را در یخچال فریز می‌کنیم. سپس موقع پوختن آن از روش‌های مختلف برای آب کردن یخ آن استفاده می‌کنیم. شما باید گوشت را با ۴.۴۴ درجه سانتی گراد در یخچال نگهداری کنید. برای همین ذوب شدن یخ آن نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. گوشت‌هایی مانند بوقلمون، مرغ یا گوشت کبابی به خصوص در تکه‌های بزرگ به ده تا ۴۸ ساعت زمان برای آب شدن یخ نیاز دارد. یخ زدایی در یخچال در واقع بهترین شیوه یخ زدایی گوشت است.

آب سرد

برای این روش یخ زدایی ایمن گوشت، با پر کردن یک کاسه بزرگ با آب سرد شروع کنید. در حالی که گوشت هنوز در بسته بندی اصلی خود است یا هر نوع بسته بندی دیگر، بسته گوشت را در آب سرد فرو کنید. از یک بشقاب یا یک جسم سنگین دیگر استفاده کنید تا گوشت کامل زیر آب قرار بگیرید. آب سرد برای یخ زدایی بعضی از گوشت‌ها مانند سینه مرغ بدون استخوان، گوشت چرخ کرده یا سایر بسته‌های کوچک گوشت بدون استخوان بهتر عمل می‌کند.

بهترین شیوه یخ زدایی در دمای اتاق

اگر می‌خواهید یخ گوشت را در دمای اتاق آب کنید باید دمای اتاق را به ۲۰ درجه سانتی گراد تا ۲۵ درجه سانتی گراد برسانید. اگر اتاق کمتر یا بیشتر از این دما باشد، احتمال رشد باکتری‌های مضر بیشتر است. گوشت را برای یخ زدایی روی میز قرار دهید و بگذارید یخ آن آب شود.

استفاده از وردنه برای یخ زدایی

هر چه گوشت نازکتر باشد سریعتر یخ زدایی می‌شود. تکه گوشت چرخ کرده را از بسته بندی اصلی آن خارج کرده و بین دو تکه کاغذ روغنی یا در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. سپس گوشت را روی تخته برش یا میز قرار دهید. با وردنه گوشت را به شکل مربع یا مستطیل پهن کنید تا نازک شود. این روش زمانی بهتر عمل می‌کند که یخ گوشت تقریبا آب شده یا حداقل یخ لایه بیرونی آن ذوب شده باشد. هرچه سرعت وردنه را بیشتر کنید یخ گوشت زودتر آب می‌شود.

یخ زدایی گوشت با مایکروویو

برای آماده کردن سریع شام، می‌توانید یخ گوشت را در مایکروویو با تنظیم درجه آن روی یخ‌زدایی، آب کنید. مایکروویو می‌تواند خیلی سریع گوشت را یخ زدایی کند بدون این که سبب رشد باکتری‌های شود. یکی از نکاتی که در مورد ذوب شدن یخ گوشت در مایکروویو وجود دارد این است که اگر قطعات گوشت دارای اندازه‌های مختلف یا اندازه ناهموار باشند. برخی از قسمت‌ها قبل از سایر قسمت‌ها یخ زدایی می‌شوند یا حتی می‌پزند. باید دقت کنید که گوشت‌ها به یک اندازه باشند تا همه همزمان یخ زدایی شوند.

آب کردن یخ گوشت با آب گرم

به جای آب کردن یخ سینه مرغ یا گوشت چرخ کرده در یک کاسه آب سرد، می‌توانید گوشت را در ظرف آب داغ فرو کنید. این روش به سرعت یخ آن‌ها را آب می‌کند، بنابراین حتی اگر گوشت به دمایی برسد که می‌تواند باعث رشد باکتری‌های مضر شود می‌توانید بلافاصله از داخل آب داغ به کاسه آب سرد منتقل کنید. این کار به سرعت دمای آن را به زیر ۴.۴۴ درجه سانتی گراد باز می‌گرداند.

کلام آخر

در نهایت اگر می‌خواهید یخ گوشت را خیلی زود آب کنید، حتما از این روش‌ها استفاده کنید. زیرا به شما کمک می‌کند تا به آشپزی تان در مواقعی که خیلی سرتان شلوغ است سرعت ببخشید. این روش‌های کاربردی به آسان شدن کار شما کمک می‌کند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر