تعطیلی

به احتمال زیاد فردا 30 آذر 1401، آلودگی هوا و شرایط ناسالم جوی باعث تعطیلی مدارس می‌شود.

سایت شماره یک:

 با توجه به استمرار وضعیت آلودگی هوای تهران و تعطیلی پیوسته مدارس در هفته گذشته و هفته جاری، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در روز پنجشنبه1 دی  نیز بسیار محتمل است.شاخص کیفیت هوای تهران امروز عدد ۱۳۲ را نشان می‌دهد یعنی ناسالم برای گروه‌های حساس.

بعد از ظهر امروز، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل خواهد شد و با توجه به در پیش نبودن پدیده جوی خاص در تهران و ادامه استمرار آلودگی هوا، خروجی تصمیم امروز این کمیته به احتمال بسیار زیاد، تعطیلی تمام مهدهای کودک، تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس تهران در تمام مقاطع تحصیلی و احتمالاً تمام دانشگاه‌های تهران خواهد بود.

افزایش تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به عدم کنترل منابع انتشار آلودگی در شهر تهران، گفت: علی‌رغم اینکه در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا قید شده است که استفاده از سوخت‌های سنگین مجاز نیست، اما برخی صنایع از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند که در روزهای اخیر سبب افزایش ۳ تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران شده است.

دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون ۲۳ جلسه شرایط اضطراری هوا در استان تهران برگزار شده است، گفت: این یعنی عملا یک ماه از سال ۱۴۰۱ وضعیت هوا در شرایط اضطرار بوده است و این درحالی است که در کل سال ۱۴۰۰ تنها ۱۲ جلسه اضطرار در شهر تهران برگزار شده بود. این جلسات به درخواست وزارت بهداشت انجام می‌شود.

افزایش ۳ تا ۵ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران

وی با اشاره به اعلام اخیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در هوای شهر تهران، بیان کرد: ما طی سال‌ها مشکل SO۲ یا همان دی‌اکسید گوکرد را داشتیم که با توجه به حذف گوگرد از سوخت این مشکل هم برطرف شد؛ اما طی روزهای گذشته بویژه ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش ۳ تا ۵ برابری غلظت دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران را شاهد بودیم که این نشان می‌دهد برخی از صنایع اقدام به استفاده از سوخت‌های حاوی گوگرد کردند.

او ادامه داد: از تاریخ ۲۶ آذر به بعد میزان غلظت دی‌اکسید گوگرد مجددا کاهش یافت اما آثار روزهای پیشین هنوز در هوا وجود دارد.

تنفس دی‌اکسید گوگرد چه ضرری برای انسان دارد؟

شاهسونی درباره عوارض تنفس دی‌اکسید گوگرد بر بدن انسان، تصریح کرد: SO۲ یکی از آلاینده‌هایی است که سیستم فوقانی تنفسی را تحت تاثیر قرار داده و باعث سرفه، عطسه و مشکلات سیستم فوقانی تنفس می‌شود. مشکل دیگر این است که SO۲ می‌تواند روی ذرات بچسبد و قسمت تحتانی تنفس را هم تحت تاثیر قرار داده و سبب تنگی تنفس شود.

ممنوعیت استفاده از سوخت‌های سنگین و عدم توجه صنایع

وی با تاکید براینکه سوزاندن هر سوختی که گوگرد بالا داشته باشد توسط صنایع و کارخانه‌ها مجاز نیست، اظهار کرد: در مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا هم قید شده است که استفاده از سوخت‌های سنگین مجاز نیست ولی با توجه به محدودیت صنایع برخی از آنها از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند. سازمان محیط زیست باید بر این موضوع نظارت کند و جلوی استفاده از سوخت‌های سنگین را بگیرد.

منابع انتشار آلودگی هوا کنترل نمی‌شود

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره علت تداوم آلودگی هوا، گفت: در شهری مانند تهران با ۹ میلیون جمعیت و تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت مواجه هستیم درحالی که هیچ محدودیتی هم برای عدم استفاده از خودروهای فرسوده و آلاینده دیزلی نداریم و تنها به تعطیلی‌هایی اکتفا می‌کنیم که مواجهه گروه آسیب‌پذیر با آلودگی هوا را کاهش دهد. در واقع برای منابع انتشار آلودگی هوا هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است و منابع همچنان به تولید آلاینده‌ها ادامه می‌دهند.

منبع:‌ ایسنا

 

 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر