قیمت پراید| قیمت پراید صفر| قیمت پراید کارکرده

قیمت خودرو پس از پشت سر گذاشتن یک موج گرانی، روند نوسانی را در پی گرفت. البته در این میان همچنان خودروهایی هستند که هنوز روند نزولی بازار بر آن‌ها تاثیر نگذاشته است.

سایت شماره یک:

قیمت پراید به دلیل اینکه تولید نمی شود چند ماهی است ثابت مانده است. ولی قیمت پراید به قدری گران شده مردم توان مالی برای خرید پراید را ندارند.با بالا رفتن قیمت پراید دیگر امیدی به ارزان شدن قیمت پراید نیست .قیمت پراید روزانه خیلی کم ارزان می شود ولی قیمت پراید مثل قبل نمی شود. 

 قیمت خودرو صفر داخلی روز سه‌شنبه، 13 دی ۱۴۰۱، با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو در سایت‌های آگهی و خرید و فروش خودرو همچنان نوسانی است. اما به نظر می‌رسد قیمت‌ها در بازار آزاد روند دیگری را طی می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودرو در روزهای گذشته با ریزش عجیب و ناگهانی همراه شد. اما این ریزش ادامه‌دار نبود و خودروها در بازار با نوسان قیمتی مواجه شده‌اند.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ که تولید آن مدت‌هاست متوقف شده، امروز هم وارد بازه جدید قیمتی شد. این خودرو امروز صبح نیز مانند روزهای گذشته، پنج میلیون تومان گران شد و اکنون در قیمت 278 میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز پنج میلیون تومان گران شد و امروز به نرخ 264 میلیون تومان عرضه می‌شود.

تارا اتوماتیک هم که در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، امروز پنج میلیون تومان گران و به نرخ 735 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد.

پژو ۲۰۷ اتومات پس از روزها افزایش قیمت، امروز در محدوده قیمتی 770 میلیون تومان خرید و فروش شد.

خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، امروز سه میلیون تومان گران و در قیمت 590 میلیون تومان در بازار عرضه شد.

پژو پارس اتوماتیک که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، اما امروز 11 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و در قیمت 654 میلیون تومان در بازار خودرو کشور عرضه شد.

قیمت خودروهای پرطرفدار

اما خودروهایی که در بازار بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرند و خریدار بیشتری دارند امروز با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شوند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح امروز پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت و در محدوده 297 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو حالا 460 میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو با 9 میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، در نرخ 484 میلیون تومان به بازار عرضه شد.

این روزهای که کوییک جایگزین پراید شده است و به قشر متوسط جامعه اختصاص یافته بود، در روزهای گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد و به 304 میلیون تومان رسید.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در رابطه با علت کاهش قیمت ناگهانی خودرو در بازار به تجارت‌نیوز گفت: نوسانات قیمتی در بازارهای مختلف، از جمله بازار خودرو متاثر از نداشتن ثبات ریالی در کشور است.

او افزود: اگر ثبات ریالی در کشور وجود داشت و نرخ دلار نوسان زیادی نداشت، قیمت خودرو نیز با ثبات همراه می‌شد. در حال حاضر نیز تنها عامل کاهش قیمت خودرو در بازار کاهش نرخ دلار است و اگر دلار با ریزش بیشتری همراه شود، قیمت خودرو در بازار نیز با کاهش همراه می‌شود.

او تاکید کرد: اما این کاهش قیمت به اندازه‌ای نیست که خودروها به قیمت پیش از رکوردزنی‌های قیمتی بازگردد و تنها مقداری ارزان می‌شود.

قیمت خودروهای پرطرفدار

اما فعالان بازار خودرو می‌گویند که برخی خودروها بیشتر خرید و فروش می‌شوند و پرطرفدار هستند. این خودروها با چه قیمتی در بازار معامله می‌شوند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح امروز هم مانند روزهای گذشته، در محدوده 222 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز حالا 328 میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو امروز در بازار کشور در نرخ 384 میلیون تومان ثبت شد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو و مدیرعامل اسبق سایپا، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت:در حال حاضر بازار خودرو در وضعیت رکود تورمی به‌سر می‌برد. خودروسازان برخلاف آمارسازی‌ها، اقدام به افزایش تولید نکرده‌اند و همچنان با 60 درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

او توضیح داد: در کنار وضعیت رکود تولید خودروسازان، باید به تورم حاکم بر کشور و همچنین، نوسانات نرخ دلار توجه کرد. در این شرایط اگر کاهش قیمتی هم در بازار بوجود آید، موقتی بوده و با توجه به اقتصاد تورمی کشور تا پایان سال منتظر افزایش قیمت خواهیم بود.

اطلاعاتی درباره خودرو و قیمت پراید

پراید (به انگلیسی: Pride) یک خودروی سدان ‌کامپکت است که تولید آن در کره جنوبی به ترتیب با نام‌های فورد فستیوا و پراید آغاز شد. تولید این خودرو از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دومدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو را کره جنوبی ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد. پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی داشته‌است اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش می‌رود برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت، شورلت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمت‌ترین خودروهای این شرکت‌ها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است. پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو ، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.

پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.

سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته‌است. بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدل‌های ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ به‌ترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، ساینا و کوییک جایگزین مدل‌های پراید می‌شوند. پیش از این، خودروی سایپا ۱۱۱ در اواسط سال ۱۳۹۶ یک وقفهٔ یک‌ماهه در تولید را تجربه کرده‌بود.

علت گران شدن قیمت پراید

تا پیش از مخالفت رسمی وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو، قیمت پراید ۱۵۱ میلیون تومان بود اما حالا برخی سایت‌ها مانند اقتصادآنلاین قیمت این خودرو را تا ۱۵۵ میلیون تومان هم گزارش داده‌اند. سایت موج نیز اعلام کرده که این خودرو ۱۵۴ میلیون تومان در بازار است.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر