قیمت طلا و سکه| بازار قیمت طلا و سکه| کاهش قیمت طلا و سکه

قیمت طلا و سکه این هفته با روند کاهشی آغاز شد، اما در سایر روزهای هفته روند صعودی و پرنوسانی داشت. طلای جهانی با شروع سال ۲۰۲۳ با روند صعودی آغاز به کار کرد. معامله‌گران همچنان چشم انتظار آینده قیمت دلار و تغییر سیاست‌های نهاد پولی کشور هستند.

سایت شماره یک:

 به‌رغم اینکه قیمت طلا و سکه در نخستین روز هفته جاری بیش از سه میلیون تومان کاهش داشت، اما در سایر روزها روند پرنوسانی را تجربه کرد و بازار نتوانست حمایت خود را از روند نزولی ادامه دهد.

روند قیمت طلا و سکه با وجود پایداری قیمت دلار در کانال ۳۹ هزار تومان، در اواسط هفته به تناسب افزایش قیمت انس‌ جهانی طلا در مسیر صعودی قرار گرفت. هرچند معامله‌گران در ۱۵ روز گذشته پرش‌های قیمتی ساعتی را در بازار فلز زرد شاهد بودند و این روند را تغییرات قیمتی محدود می‌دانند، اما تمایل بازار طلا و سکه بر افزایش قیمت است. در این بین حباب سکه نیز به تبعیت از افزایش قیمت، در بسیاری از روزها افزایشی بود.

روند مثبت بازار طلا در شروع ۲۰۲۳

نخستین روز معاملاتی بازارهای جهانی سال ۲۰۲۳ در چهارم ژانویه با روند مثبت بازار طلا و افت شاخص دلار آغاز شد. در این روز قیمت طلای جهانی رشد و کانال ۱۸۰۰ دلاری را برای خود تثبیت کرد.

کارشناسان معتقدند با کاهش نرخ بهره بانکی آمریکا و شروع سیاست‌های انبساطی، شاخص دلار به زیر ۱۰۰ واحد تنزل می‌کند و به دنبال آن طلا که رابطه‌ای معکوس با دلار جهانی دارد، تقویت خواهد شد.

تحلیلگران محدوده ۱۹۰۰ دلاری را برای هر انس طلا پیش‌بینی می‌کنند و از آنجایی که یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه داخلی نرخ طلای جهانی است، روند صعودی قیمت در بازارهای داخلی دور از تصور نیست.

 هرچند به اعتقاد تحلیلگران بازار، طلای جهانی بازیگر فعالی در تعیین قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نیست اما بررسی روند قیمت نشان‌ می‌دهد فلز زرد به بازارهای افزایشی تمایل دارد .

در هفته‌ای که گذشت از تلاطم بازار کم شد، اما معامله‌گران در حالت انتظار به سر می‌بردند. آن‌ها از یک طرف منتظر بازگشایی بازارهای جهانی بودند و از طرف دیگر تاثیر سیاست‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی در قیمت دلار را رصد می‌کردند. هرچند گذشت هفت روز برای تعیین تکلیف قیمت دلار در بازارهای داخلی زمان محدودی است اما فعلا سیاست‌های جهانی تا حدودی تکلیف معامله‌گران داخلی را مشخص کرده است.

عرضه سکه کم است

عرضه سکه کم است؛ فعالان، بازار را اینگونه رصد می‌کنند. اگر معامله‌ای هم صورت می‌گیرد معاملات خرد و محدود است و کسی نه تمایل به خرید دارد و نه فروش.

برخی معامله‌گران نیز از سرک‌کشی ماموران اتحادیه طلا و جواهر برای عیارسنجی سکه‌ها در بازار خبر دادند.

قیمت سکه در طول ساعات معاملاتی هر روز این هفته افزایش و کاهش زیادی داشت اما نهایتا قیمت به محدوده ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نمی‌رسید. می‌توان گفت بعد از روز یکشنبه قیمت‌ها افزایش چشمگیری نداشتند و تغییرات قیمتی بیشتر نوسان بود.

قیمت سکه امامی روز پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۴۴۸ هزار تومان افزایش داشت. این قطعه از سکه با قیمت ۲۰ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان در پایان ساعت معاملاتی آخرین روز هفته بسته شد.

سکه بهار روز پنجشنبه نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت و با قیمت ۱۹ میلیون و ۴۹۷ هزار تومان معامله شد. نیم سکه ۵۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. تنها سکه‌ای که دیروز ارزان شد ربع سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش بود. این قطعه از سکه به قیمت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

سکه گرمی در روزهای گذشته با قیمتی با ثبات معامله شد. قیمت این قطعه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

روز پنجشنبه حباب نیم و ربع سکه افزایش داشت و سایر قطعات سکه کاهش حباب داشتند.

قیمت طلا نیز تغییر چندانی نداشت و با همان قیمت روز چهارشنبه مبادله شد. هر مثقال طلا با قیمت ۷ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با نرخ یک میلیون و ۸۰۴ هزار تومان مبادله شدند.

طلای دست دوم به قیمت یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان  رسید. اختلاف قیمت طلای نو و دست دوم ۲۴ هزار تومان است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر