قیمت رانا پلاس و ۲۰۷ دستی در کارخانه برابر است اما با اضافه شدن عامل مهمی به اسم تقاضا شاهد تفاوت ۱۰۰ میلیونی در معاملات بازار آزاد هستیم

سایت شماره یک:

پیش‌فروش محصولات ایران خودرو روز یکشنبه ۱۸ دی با عرضه چهار محصول وارد مرحله جدیدی می‌شود. علاوه بر سورن پلاس دوگانه‌سوز و دو مدل از پژو پارس، ایران خودرو تصمیم گرفته رانا پلاس را هم در این مرحله به‌شکل قرعه‌کشی پیش‌فروش کند و از قرار موعد تحویل آن‌ها سه ماه دیگر یعنی اوایل ۱۴۰۲ است.

به گزارش فرارو، رقم ۲۱۵ میلیونی که ایران خودرو به عنوان قیمت کارخانه رانا پلاس درنظر گرفته، آن را به یک رقیب اقتصادی برای ۲۰۷ دستی در کارخانه تبدیل می‌کند که اتفاقا این یکی را روز ۱۸ دی ایران خودرو از طریق بورس کالا عرضه خواهد کرد. در بازار آزاد اما با اضافه شدن عامل مهمی به اسم تقاضا، اختلاف قیمت رانا پلاس و پژو ۲۰۷ دستی به حدود ۱۰۰ میلیون می‌رسد و تقریبا با همین شدت و حدت شاهد تفاوت قیمت این دو مدل در معاملات بازار خودرو‌های کارکرده هستیم.

مقایسه قیمت رانا پلاس و ۲۰۷ در کارخانه

مقایسه رانا پلاس و ۲۰۷، تقابل دو مدل تقریبا ۲۱۵ میلیونی در کارخانه است. جدید‌ترین فهرست قیمت محصولات ایران خودرو در کارخانه که مربوط به دی‌ماه امسال است، ارزش دنا پلاس را ۲۱۵ میلیون و ۳۳ هزار تومان نشان می‌دهد و در این جدول روبروی اسم پژو ۲۰۷ دنده‌ای رقم ۲۱۵ میلیون و ۹۹۶ هزار تومان به‌چشم می‌خورد. مدل‌هایی که حداقل در خانواده خودشان ارزان‌ترین محصول به‌شمار می‌روند. چون قیمت رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای در کارخانه تقریبا ۲۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و ۲۰۷ دنده‌ای معمولی را ۲۷ میلیون کمتر از نسخه‌های پانورما یا همان سقف‌شیشه‌ای می‌فروشند. از طرفی، ایران خودرو، رانا پلاس و ۲۰۷ دنده‌ای را نسبت به مدل‌هایی مثل دنا معمولی، پژو پارس دوگانه‌سوز، انواع سمند و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت بیشتری در کارخانه تحویل مردم می‌دهد.

مقایسه قیمت رانا پلاس و ۲۰۷ در بازار آزاد

قیمت رانا پلاس و ۲۰۷ دستی در بازار آزاد تقریبا ۱۰۰ میلیون تفاوت دارد. بااینکه ایران خودرو هر دو مدل را تقریبا با یک قیمت می‌فروشد، اما در نیمه دی‌ماه امسال قیمت رانا پلاس در خرید و فروش‌های بازار آزاد به حدود ۴۵۰ میلیون تومان رسیده و خرید ۲۰۷ دستی حدود ۵۵۰ میلیون آب می‌خورد. البته این ارقام را باید به‌شکل تقریبی به‌عنوان میانگین قیمت رانا پلاس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بازار مدنظر قرار بدهیم، چون ممکن است هر فروشنده‌ای رقم مورد نظر خودش را به خریدار اعلام کند. مثل فروشنده رانا پلاس مدل ۱۴۰۱ در تهران که رقم ۴۵۵ میلیون تومان را در کادر مربوط به قیمت گذاشته و فروشنده دیگری که رانا پلاس را ۱۰ میلیون زیر قیمت اعلام شده در سایت‌های اقتصادی آگهی کرده است. به گزارش فرارو، وضعیت فروشنده‌ها و قیمت پژو ۲۰۷ دستی هم تقریبا به همین شکل است. یعنی باوجود رقم ۵۵۰ میلیونی که چندسطر بالاتر اشاره کردیم، ۲۰۷ دنده‌ای را در کرج نزدیک ۶۰۰ میلیون در پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو گذاشتند و با کمی جست‌وجو می‌شود فروشنده‌هایی را پیدا کرد که با کمتر از ۵۵۰ میلیون حاضر به رد کردن ۲۰۷ دنده‌ای صفر کیلومتر هستند. حالا اگر همان ارقام ۴۵۰ و ۵۵۰ میلیون را به‌عنوان قیمت رانا پلاس و ۲۰۷ دستی در بازار قبول داشته باشیم، انوقت اختلاف قیمت رانا پلاس در کارخانه و بازار به عدد ۲۳۵ میلیون یعنی تقریبا ۱۱۰ درصد می‌رسد و این گپ قیمت را برای پژو ۲۰۷ دستی باید ۲۳۵ میلیون یعنی کمی بیش از ۱۵۵ درصد بدانیم.

مقایسه قیمت رانا پلاس و ۲۰۷ دستی در کارخانه و بازار

خودرو

کارخانه

بازار

تفاوت

رانا پلاس

۲۱۵ میلیون تومان

۴۵۰ میلیون تومان

۲۳۵ میلیون تومان

۲۰۷ دستی

۲۱۵ میلیون تومان

۵۵۰ میلیون تومان

۳۳۵ میلیون تومان

مقایسه قیمت رانا پلاس و ۲۰۷ در بازار خودرو‌های کارکرده

رانا پلاس نسخه جدید رانا LX است که از سال ۹۹ راهی خط تولید ایرانخودرو شده، اما عرضه پژو ۲۰۷ دستی یا همان ۲۰۷i، چهار سال زودتر کلید خورد. به‌همین دلیل برای مقایسه رانا پلاس و ۲۰۷ در بازار مدل‌های کارکرده باید سراغ گزینه‌هایی برویم که از نظر کارکرد و شرایط فنی و بدنه شرایط تقریبا یکسانی دارند. مثلا رانا پلاس مدل ۹۹ را با کارکرد ۵۳ کیلومتر، ۴۰۰ میلیون آگهی کرده‌اند. تقریبا با همین مشخصات بین آگهی‌های مربوط به فروش ۲۰۷ دستی به موردی می‌رسیم که آن را ۵۱۰ میلیون می‌فروشند. این یکی در دو سال قبلی چیزی نزدیک ۵۸ هزارکیلومتر راه رفته و مثل مورد قبلی در توضیح وضعیت بدنه آن به وجود چند خط و خش روی بدنه اشاره شده است. پژو ۲۰۷ دستی مدل ۱۴۰۰ را با قیمت ۵۴۵ میلیون تومان بین آگهی‌ها می‌بینیم که میزان کارکرد آن ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است. تقریبا با همین شرایط رانا پلاس مدل ۱۴۰۰ را با قیمت ۴۲۰ میلیون در پلتفرم‌های خرید و فروش قرار داده‌اند.

مقایسه رانا پلاس و ۲۰۷ در بازار مدل‌های کارکرده

خودرو

مدل

کارکرد

مشخصات

قیمت

رانا پلاس

۹۹

۵۳ هزار کیلومتر

چند خط و خش روی بدنه

۴۰۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۷

۹۹

۵۸ هزار کیلومتر

چند خط و خش روی بدنه

۵۱۰ میلیون تومان

رانا پلاس

۱۴۰۰

۱۱ هزار کیلومتر

فنی و بدنه سالم

۴۲۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۷

۱۴۰۰

۱۱.۵ هزار کیلومتر

فنی و بدنه سالم

۵۴۵ میلیون تومان

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر