قیمت دلار

افزایش دوباره قیمت دلار هیاهو را به خیابان فردوسی بازگرداند. این هیاهو با انتشار خبر از سرگیری فروش دلار دولتی بیشتر هم شد. مردم و دلالان امروز در بازار حضوری فعالانه داشتند و معامله‌گران با چشم‌انداز رشد بیشتر قیمت‌ها مشغول خرید و فروش دلار بودند.

سایت شماره یک:

قیمت دلار طی چند ماه گذشته با نوسان همراه است. قیمت دلار در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت دلار در صرافی ملی متفاوت است. قیمت دلار پس از ارز دولتی افزایشی شد. قیمت دلار امروز را در ادامه می خوانیم.

فروش دلار دولتی امروز دوباره از سر گرفته شد. دلاری که بر اساس نرخ برخی صرافی‌ها حدود سه هزار تومان با بازار آزاد اختلاف داشت و به این ترتیب هر فرد با خرید سقف دو هزار دلار حدود 6 میلیون تومان سود می‌کرد.

همین فاصله قیمت دلار بین دو نرخ صرافی و آزاد باعث شده دوباره صف‌های طولانی به بازار فردوسی بازگردد و افراد زیادی برای خرید این ارز ساعت‌ها منتظر بمانند.

عده‌ای هم از طریق آشنایان خود از فروش دوباره دلار با کارت ملی مطلع شده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسید موجودی دلار صرافی‌ها به اندازه تقاضایی نبود که هر لحظه بر آن افزوده می‌شد.

یکی از خریداران که زن مسنی است با کلافگی روی جدول حاشیه پیاده‌رو می‌نشیند و می‌گوید: « چند ساعت است توی صف ایستاده‌ام، حالا می‌گویند ممکن است به همه نرسد. قیمت دلار هم که مشخص نیست فردا چه وضعیتی داشته باشد.»

تعداد صرافی‌های که دلار سهمیه‌ای می‌فروشند زیاد نیست و همین مساله باعث طولانی‌تر شدن صف‌ها شده است. مرد جوانی که درون یکی دیگر از این صف‌ها ایستاده می‌گوید: «صبح آمدم که اگر می‌شود با مقدار پولی که دارم دلار بخرم، دیدم دوباره صف دلار دولتی بسته شده است، آمدم ایستادم اینجا تا بتوانم کمی ارزان‌تر از نرخ بازار بخرم.»

اجاره کارت ملی چند؟

افزایش قیمت بی‌سابقه دلار در روزهای اخیر باعث شده بحث اجاره کارت ملی دوباره داغ شود؛ درآمدی که از اجاره کارت ملی نصیب افراد می‌شود امروز هم آنها را به صف خرید دلار کشانده بود. مردم از پیر و جوان و با هر سن و سالی در این صف‌ها حضور داشتند.

پیرمردی که اوایل یکی از صف‌های خرید ایستاده کارت ملی و بانکی خود را در دستش جابه‌جا می‌کند و توضیح می‌دهد: «من که این اندازه پول برای خرید ندارم، یکی از آشناهایم در این همین بازار دلال است و قول داده برای کارت ملی‌ام یک میلیون و 500 هزار تومان می‌دهد، اگر بتوانم دو میلیون بگیرم خیلی خوب می‌شود.»

تعداد دیگری نیز در مقابل دریافت مبالغ کمتری راضی به انجام این کار شده‌اند؛ مبالغی بین 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان.

اگر کسی ابتدای خیابان فردوسی می‌ایستاد اولین چیزی که می‌دید شلوغی و هیجان بازار بود. مردم با شروع نوسانات در بازار ارز دوباره به این خیابان آمده‌ بودند تا سرمایه خود را از سیل تورم نجات دهند.

در این بین صرافی‌هایی که سهمیه دلار دولتی نداشتند مراجعان اندکی داشتند و در پاسخ به کسانی که می‌پرسیدند در روزهای آینده دلار دولتی می‌فروشند یا نه، می‌گفتند: «مشخص نیست، فردا حضوری مراجعه کنید.»

در این بین عده‌ای از صرافان معتقد بودند از فردا هفتم اسفندماه فروش دلار با نرخ توافقی، گسترش بیشتری پیدا می‌کند و صرافی‌های بیشتری به فروش آن خواهند پرداخت.

حضور فعالانه دلالان در بازار

دلالان بر خلاف مدتی پیش که جو امنیتی بازار باعث شده بود در کوچه‌های اطراف فردوسی پراکنده شوند، امروز فعالانه در پیاده‌روها ایستاده‌ بودند و به هر فردی که از کنار آنها عبور می‌کرد با صدای بلند می‌گفتند: «دلار، دلار، اگر دلار می‌خواهید دارم.»

عده دیگری از آنها نیز نزدیک به صرافی‌ها تردد و مدام تکرار می‌کردند: «سهمیه دلار دولتی می‌خرم.» نکته دیگر بازار امروز قیمت‌های متفاوتی بود که دلالان برای دلار مطرح می‌کردند.

دلالان تمایل بیشتری برای خرید دلار داشتند تا فروش آن. از سوی دیگر نیز مردم حاضر در بازار غالبا خریدار بودند. یکی از خریداران که از چند دلال قیمت خرید و فروش دلار را می‌پرسید، توضیح داد: «همه می‌گویند قیمت دلار بالا می‌رود، ریال هر روز ارزش آن کمتر می‌شود، من هم می‌خواهم قبل از اینکه پولم تبدیل به هیچ شود حداقل آن را تبدیل به دلار کنم.»

حضور خریداران در بازار

به طور کلی افزایش بی‌رویه قیمت دلار در چند هفته اخیر باعث شده مردم این روزها حضور بیشتری در بازار داشته باشند. پیش از اینکه دلار در این مسیر افزایشی قرار بگیرد و انتظارات تورمی تا این حد رشد داشته باشد مردم برای تبدیل پول خود سرگردان بودند، اما حالا هم فعالان و هم آنهایی که برای معامله وارد بازار می‌شوند متفق‌القول معتقدند قیمت دلار حداقل تا پایان امسال بر ریل افزایشی قرار خواهد داشت و جو غالب در بازار جو خرید است.

حالا باید دید این انتظارات تورمی که در بالاترین حالت خود قرار گرفته، تا پایان سال قیمت دلار را تا حد تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

تگ های مرتبط

ارسال نظر