رئیس شورای استانی تخار افغانستان اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته هشت شهرستان در استان های تخار،سمنگان و بلخ بدست طالبان افتاده است و اکنون جنگ به دروازه های شهر تالقان مرکز استان تخار،قلعه نو مرکز استان باغیس و میمنه مرکز استان فاریاب رسیده است .

سایت شماره یک:

«وفی الله رحمانی» رئیس شورای استانی تخار افغانستان افزود: شهرستان های «بنگی»، «چال»، «هزارسمچ»، «ینگی قلعه»، «دشت قلعه» و «نمک آب» در تخار و شهرستان «دره صوف بالا» در استان سمنگان و «چهار بولک» در استان بلخ دیروز بدست طالبان افتاده است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت که رازهایی در پشت سقوط شهرها بدون کوچکترین درگیری وجود دارد.

وی افزود:حلقه هایی در درون دولت افغانستان در سقوط این شهرها دخالت دارند.

با پیشروی سریع گروه طالبان منابع خبری در شمال افغانستان می گویند که شب گذشته حملات این گروه به شهر میمنه مرکز استان فاریاب آغاز شده است و نیروهای افغان در اطراف شهر تالقان مرکز استان تخار برای دفاع از شهر آماده می شوند.

براساس گزارش های منتشر شده ،شهر قلعه نو مرکز استان بادغیس نیز چند هفته پیش در تهدید امنیتی قرار گرفته است و نمایندگان این استان در مجلس گفته اند که طالبان به حومه این شهر رسیده اند.

پیشروی گروه طالبان و شدت جنگ باعث شده است که یکی از هیأت های گفت و گو کننده دولت افغانستان در دوحه به دولت و مردم هشدار دهد که آماده دفاع باشند .

«عبدالحفیظ منصور» از اعضای رهبری حزب جمعیت و عضو هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد طالبان درصدد دستیابی به اهداف خود از راه جنگ است .

به گفته منصور، اندیشه و افکار این گروه نسبت به ۲۵ سال پیش هیچ تغیری نکرده است و آنان مانند گذشته دشمن آزادی بیان، مذاهب و حقوق زنان هستند.

این عضو هیأت دولت افغانستان گفت که در نشست ‌هایی که با هیأت طالبان داشه است ، آنها بصورت واضح می گویند که مجاهدین پس از شکست دولت نجیب الله رئیس جمهوری سابق اشتباه کردند که عفو عمومی اعلام کردند اما آنها با گرفتن کابل این کار را نخواهند کرد و با شماری از افراد تسویه حساب خواهند کرد.

منصور می افزاید که برای طالبان ،کودکستان، مرکز نظامی، خبرنگار و یک کارگر عادی به عنوان هدف محسوب می شود و فرقی بین آنها نیست .

ملابرادر رئیس هیأت طالبان در قطر با انتشار مقاله ای در یک رسانه غربی خواستار اجرایی شدن توافقنامه دوحه با آمریکا شد و نوشت طالبان خواستار  ایجاد یک  نظام کاملا اسلامی در  افغانستان است.

برادر هرچند گفته است که به حقوق اقلیت‌ها در افغانستان پابند هستند اما این گروه در آغاز گفت وگوی بین افغانستانی در دوحه با مذهب جعفری مخالفت نشان داد.

مبهم بودن موضع طالبان حتی نگرانی گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و یکی از تندروترین رهبران احزاب سابق جهادی افغانستان و نزدیک ترین حزب به طالبان از نگاه ایدئولوژی را نیز در پی داشته است.

گلبدین حکمتیار در تازه ترین مصاحبه با طلوع نیوز افغانستان گفت که  تعریف طالبان از نظام اسلامی روشن نیست و آنها حتی نگفته اند که در نظام آینده انتخابات را قبول دارند و یا خیر‍!

حکمتیار گفت وگوهای صلح در دوحه را بی نتیجه خوانده و بر این باور است که محل و اعضای هیأت گفت وگو کننده باید تغییر کند .

در چنین شرایطی که گفت وگوهای صلح به بن بست رسیده و طالبان هم به  پیروزی از راه جنگ در افغانستان باور دارد ، آمریکا از محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله دعوت کرده است که به آمریکا سفر کنند.

براساس گزارش تلویزیون ملی افغانستان قرار است محمداشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز جمعه آینده عازم آمریکا  شوند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر