فطریه

هر مسلمانی باید مبلغ یا مالی را که اسلام مشخص کرده، در روز عیدفطر به‌قصد قربت پرداخت کند تا صرف رسیدگی به امور فقرا و دیگر موارد معین در فقه اسلامی شود.

سایت شماره یک:

در آموزه‌های قرآن و عترت، دلایل متعددی برای انواع عبادت عنوان شده و هر عملی که در دین مقدس اسلام مورد تأکید قرار گرفته، دارای مفاهیم عمیقی بوده و برکات و نعمت‌های زیادی نیز برای انسان به همراه دارد. در این میان، یکی از اعمالی که به منزله بخش تکمیلی روزه در ماه مبارک رمضان معرفی شده، پرداخت زکات فطره است که در میان مردم به عنوان فطریه هم شناخته می‌شود. شناخت آثار و ثمرات پرداخت فطریه می‌تواند موجب تقویت قوه ایمانی شده و درهای رحمت الهی را به روی ما بگشاید.

خبرگزاری تسنیم به منظور آشنایی بیشتر با حکمت‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به فطریه، با استناد به آموزه‌های قرآن و حدیث و همچنین استفتائات از مراجع عظام تقلید و علمای دین به موضوعات اساسی در خصوص زکات فطره پرداخته است.

زکات فطره یا فطریه چیست؟

اولین پرسشی که در مواجهه با زکات فطره یا فطریه به ذهن خطور می‌کند، این است که اساساً فطریه چه مفهومی دارد و چرا باید بعد از یک ماه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، حتماً مبلغ یا جنسی را به عنوان فطریه پرداخت کنیم؟

برای دانستن پاسخ این پرسش در وهله اول باید دقت شود که بنا بر آموزه‌های دینی، پرداخت زکات فطره بعد از یک ماه روزه‌داری در ماه رمضان و در روز عید فطر که روز اول ماه شوال است، واجب شرعی است. به این معنا که هر مسلمانی وظیفه دارد مبلغی یا مالی را که علمای دینی مشخص می‌کنند، در روز عید فطر به قصد قربت پرداخت کند تا صرف رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان و دیگر مواردی شود که در فقه اسلامی تعیین شده است.

1. روزه‌داری و پرداخت فطریه مکمل یکدیگرند

هر عبادتی که در دین اسلام به عنوان واجب یا مستحب تعیین شده، دارای آثاری از رحمت و نعمت است؛ همان‌طور که هر عملی به عنوان حرام یا مکروه عنوان شده است، نتایج و پیامدهایی از شر و فساد به همراه دارد.

پرداخت زکات فطره یا فطریه هم از این قاعده مستثنا نیست. به عبارت دیگر، وقتی پرداخت مالی بعد از یک ماه روزه‌داری واجب عنوان شده، این مفهوم را دارد که خیرات و برکاتی و همچنین حکمت‌هایی در آن نهفته است.

یکی از حکمت‌ها را از میان کلام امام جعفر صادق علیه السلام می‌توان درک کرد، چنانکه آن حضرت فرموده‌اند: «به درستی که ادای زکات فطره ازجمله عوامل تمام‌کننده و کمال بخش روزه است، همان‌گونه که صلوات بر پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله ازجمله عوامل تمام‌کننده نماز است. زیرا هر کسی روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً و از روی اختیار ترک کند، مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است. چنانکه اگر کسی نماز بگذارد ولی بر پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله صلوات نفرستد، گویا نماز را اقامه نکرده است.» بر اساس این حدیث شریف، پرداخت فطریه به منزله تمام کردن و تکمیل کردن روزه در ماه مبارک رمضان است.

گویا خدای متعال عبادت جسمی مانند روزه را با عبادت اقتصادی مانند پرداخت فطریه در هم آمیخته و هر یک را مکمل دیگری قرار داده تا از این طریق یکی از شرایط روزه‌داری که درک شرایط فقرا است، در مرحله عملی هم محقق شود و روزه‌داران با درک آن شرایط، بخشی از دارایی خود را به نیازمندان برسانند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر