اکبر ایرانی، مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشته است: "با تاثر و دریغ، درگذشت کتاب‌شناس، محقق و پژوهشگر متون تاریخی و رجالی، علی رفیعی علامرودشتی را به خانواده داغدار، دوستان و جامعه علمی و مذهبی تسلیت می‌گویم.

سایت شماره یک:

ایشان متولد ۱۳۳۰ در علامرودشت فارس بودند. دروس حوزوی را ابتدا در نجف و بعد در قم در محضر بزرگانی چون آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله مرعشی گذراندند. از زمان تاسیس دایره‌المعارف‌های تشیع و بزرگ اسلامی به نوشتن مقاله و همکاری با مراکز علمی مشغول شدند. همزمان با کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی همکاری داشت و به نوشتن مقالاتی برای مجله میراث شهاب اهتمام داشت و برای تألیف دانشنامه کتابخانه‌های جهان اسلام کوشش‌ها کرد و کتابی نوشت. بدین منظور در مسیر قم و تهران مدام در رفت و آمد  بود.

زندگی‌نامه‌نویسی و شرح احوال‌نگاری یکی از علائق فرهنگی ایشان بود. زندگینامه سید مرتضی، آیت‌الله مرعشی، دانشمندان خوی و سلماس و بسیاری دیگر از مفاخر دینی و رجالی، به قلم او به رشته تحریر درآمد. با نوشتن مقالات شیفتگان کتاب که پیوسته در میراث شهاب چاپ می‌شد، گستره کتاب در تمدن ایران و اسلام را به تصویر کشید. به همین دلیل تحقیق درباره وراقان را شروع کرد و بازسازی تاریخ حاکم نیشابوری را به پایان رساند که هنوز منتشر نشده است. به دلیل اشرافی که به منابع تاریخ رجال و توجه به ادبیات داشت، به پیشنهاد میراث مکتوب به یاری اصغر جان‌فدا تاجیکستانی، مصحح این تذکره آمد و با تعلیقاتی سودمند، امکان نشر این اثر، فراهم شد. ریاض‌الجنه میرزا زنوزی و الهاشمیات از  دیگر متونی است که به همت او تحقیق و تصحیح شد.

علی رفیعی در سال ۱۳۸۸ به رغم این‌که دچار ضایعه مغزی شده بود و در بستر بیماری به سر می‌برد، همچنان به مطالعه و پیگیری امور علمی ادامه می‌داد. سال‌ها در قم مشغول درمان بود و  زیارتش برای ما مغتنم. اما به دلیل کرونا، مجبور به بازگشت به موطن خود علامرودشت شد و دیگر امکان زیارت و عیادت، از دوستان سلب شد.  او همتی والا و عزمی راسخ در تألیف و نگارش داشت. سال‌ها به دلیل شناختی که از متون عربی داشت به کشورهای اسلامی سفر می‌کرد و برای مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و... کتاب عربی خریداری می‌نمود که بی‌شک نقش او در اعتلای این کتابخانه قابل توجه و اعتنا است.

دریغ و درد که امروز دوشنبه (پنجم تیرماه) خبر تلخ درگذشت او جانم را فسرد و قلبم را فشرد. برای من غم از دست دادن برادری خدوم که سال‌ها توفیق همکاری و همراهی او را در قم و تهران و سوریه و لبنان داشتم و با گشت‌وگذار در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها، روزهای سختی را به سر بردیم، بسیار سنگین است. او در علامرودشت خواهد آرمید و یادش در دلها ماندگار خواهد شد."

علی رفیعی علامرودشتی در سال ۱۳۳۰ در علامرودشت فارس به دنیا آمد. او دوران مکتب و ابتدایی را در علامرودشت گذارند و سپس برای ادامه تحصیل به شهرهای شیراز و نجف مهاجرت کرد. در سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت و در حوزه علمیه قم زیر نظر آیت‌الله اصفهانی، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله مرعشی نجفی و آیت‌الله وحید خراسانی، اصول فقه، تفسیر و کلام را فراگرفت.

علی رفیعی علامرودشتی سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زادگاهش، مبارزاتی علیه رژیم پهلوی داشت و چندین بار توسط ساواک دستگیر شد. او  بعد از انقلاب به کار تدریس در دانشگاه و تربیت معلم مشغول شد و در کنار تدریس به کار تحقیق و پژوهش پرداخت و آثار زیادی را تألیف کرد. 

بنیاد دائرةالمعارف اسلامی، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، دائرةالمعارف تشیع، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، مرکز دائرةالمعارف اسلام ترکیه، دائرةالمعارف فلسطین، دائرةالمعارف ادب فارسی، مرکز دارالحدیث، مرکز دائرةالمعارف امام خمینی و مرکز ترجمه قرآن از مراکزی هستند که او در امور پژوهشی با آن‌ها همکاری داشته ‌است.

«فقیه فرزانه: زندگی‌نامه آیت‌الله سیدمرتضی فقیه مبرقع»، «مستدرک شهداء الفضیله»، «عشق و ایثار، درنگی در کارنامه زندگی استاد علامه محمدباقر محمودی»،  «صیغ العقود لاکثار القنود»،  «تذکرة الشعراء مطربی سمرقندی»، «تاریخ و جغرافیا و رجال علمی و ادبی علامرودشت»، «کتاب گیلان»، «دائرةالمعارف اسلامیه اردن»، «درآمدی بر دائرةالمعارف کتابخانه‌های جهان»، «مستدرک دانشمندان آذربایجان»، «دانشمندان گمنام خوی و سلماس»، «دیوان شعر آیت‌الله سیداحمد فالی»، «تشیع»، «بر ستیغ نور»، «الهاشمیات»، «ریاض الجنه میرزا حسن زنوزی»، «آئین‌نامه‌ها و مقررات تحصیلات غیررسمی کشور»، «تاریخچه پیدایش مکتب‌خانه‌ها و مدارس کلاسیک در ایران»، «تاریخچه پیدایش مطبوعات فارسی»، «پیروزی قدس»،  «سیر مطالعات موضوعی»، « شکست پیلداران»، «نظام سیاسی اسلام»، «تاریخ‌مندی سوسیالیسم و نقدی بر مارکسیسم»، «داستان حضرت موسی علیه‌السلام»، «قرض‌الحسنه» و «شهاب شریعت» از کتاب‌های منتشر شده و «مشیخه‌نویسی در جهان اسلام به ویژه در شیعه»، «تاریخ نیشابور»، « شیفتگان کتاب»، «وراقان در تاریخ اسلام»، «زندگینامه مؤذنان در تاریخ اسلام»، «زندگینامه سید مرتضی علم‌الهدی معروف به شریف مرتضی»، «رجال و بزرگان سیراف»، «رجال و بزرگان فال» و «زندگینامه مفصل حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی» از کتاب‌های چاپ‌نشده او هستند.

 

منبع: ایسنا

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر