رییس کل گمرک می گوید: قیمت خودرو‌هایی که تا کنون به گمرک اظهار شده کمتر از ۲۰ هزار یورو است.

سایت شماره یک:

اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام خودرو‌های وارداتی آغاز شد و قرار بود این خودرو‌ها سه ماهه تحویل مشتریان شود؛ متقاضیان این طرح باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب خود مسدود می‌کردند. اکنون با پنج ماه تاخیر قرار است این خودرو‌ها تا ۴ ماه دیگر تحویل مشتریان شود. 

ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده و بسیاری از شرکت‌هایی که در انتظار طی کردن مراحل تأییدیه استاندارد، گمرک و محیط زیست بودند این تأییدیه‌ها را دریافت کرده‌اند، بنابراین با توجه به تسریع صدور این تأییدیه‌ها حجم اصلی واردات از پایان ماه جاری تا ماه آینده آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۳ هزار نفر برای خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کرده بودند، گفت: با انصراف ۲ هزار نفر اکنون باید تعهداتمان را برای ۳۱ هزار نفر پاسخگو باشیم و با مدلی که پیش می‌رود امیدواریم این خودرو‌ها همانطوری که گفته شد تا آخر آذر تحویل داده شود همچنین امید داریم تعداد قابل توجهی خودروی هیبرید و هیبرید پلاگین نیز وارد شود.

بر اساس بند یک قانون واردات خودرو، واردات باید برای خودرو‌های زیر ۲۰ هزار یورو صورت گیرد و اولویت برای واردات خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو است. واردات خودرو قرار بود با خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار یورو آغاز شود؛ آقای امید قالیباف سخنگوی سابق وزارت صمت گفته بود در مرحله نخستی که خودرو‌های وارداتی عرضه خواهد شد زیر ۱۰ هزار یورو خواهد بود، اما برخی شرکت‌ها خودرو‌هایی را وارد کرده اند که قیمت بالاتری داشتند، اما تعدادشان کمتر است و زیر ۲۰ هزار یورو خواهد بود.

آنطور که رئیس کل گمرک می‌گوید: چانگان، هیوندای، زوتی، فیدلیتی و دیگنیتی، کیا، فولکس واگن و فیات خودرو‌هایی هستند که ثبت سفارش شده و قرار است وارد شود، خودرو‌هایی که کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند. 

محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک، گفت: در پنج ماه ابتدایی امسال ۲ هزار و ۳۲۳ دستگاه خودرو سواری به گمرک اظهار شده و از این میزان هزار و ۲۱۸ دستگاه ترخیص شده که بیشترین تعداد آمار ترخیص متعلق به بندر شهید باهنر و بعد از آن بندر شهریار است.

وی ادامه داد: ارزش دلاری خودرو‌های ترخیص شده ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده و گزارش گمرک از خودرو‌های وارداتی برمبنای مدارکی است که وارد کننده به گمرک ارائه کرده است. 

رضوانی فر با اشاره به قانون واردات خودرو‌های کمتر از ۲۰ هزار یورو، گفت: در قانون واردات سقف ارزش خودرو، ۲۰ هزار یورو بوده، از این رو ارزش خودرو‌های وارد شده هم کمتر از ۲۰ هزار یورو است. 

رئیس کل گمرک در خصوص اولویت واردات بر مبنای خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو، گفت: خودرو‌های زیر ۱۵۰۰ سی سی با قیمت پایین‌تر هم موجود است، اما خودرو لوکس در بین خودرو‌های وارداتی موجود نیست.

در حالی خودرو‌های ۲۰ هزار یورویی وارد می‌شود که قرار بود اولویت واردات، خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو باشد؛ بر اساس بند یک قانون واردات خودرو، واردات برای خودرو‌های زیر ۲۰ هزار یورو مجاز است و اولویت برای واردات خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو است. 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

تگ های مرتبط

ارسال نظر