قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

قیمت دلار در چهار روز کاری هفته اخیر تمایل به افزایش قیمت داشت. معامله‌گران برای روزهای باقیمانده از شهریور چشم‌‌انتظار اخبار مساعد در حوزه برجام و رفع تحریم‌ها هستند تا مانعی بر روند صعودی بازارهای مالی برای ۶ ماهه دوم سال باشد.

سایت شماره یک:

قیمت دلار مدام در نوسان است. قیمت دلار با قیمت طلا رقابت دارد. قیمت دلار به شدت گران شده.قیمت دلار معلوم نیست دوباره ارزان شود یا نه.برای اطلاع از قیمت دلار مطلب زیر را بخوانید.

قیمت دلار در بیشتر روزهای هفته اخیر روند افزایشی داشت و در نهایت روز گذشته با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شد. دیدگاه بازار این است که دلار در منطقه مذکور آرام گرفته است و این محدوده را منطقه تعادلی قیمت اسکناس آمریکایی می‌دانند.

در روزهای گذشته پالس‌های مساعد برای گسترش تعاملات ایران و آمریکا روانه بازار شد. اما از سوی دیگر تقاضای اربعین و افزایش خرید دلار به واسطه سفرهای پایانی تابستان، توانست این اسکناس را از کف کانال ۴۹ هزار تومانی بالا بکشد.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند در حال حاضر محدوده ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار مهم شده و خبردرمانی را دلیل اصلی ماندن دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی می‌دانند. آنها می‌گویند احتمال به وقوع پیوستن وعده‌های سیاسی در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست.

موضوع افزایش فروش نفت نیز از عواملی است که در روزهای گذشته پیوسته به آن اشاره شده است. به نظر می‌رسد یکی از ابزارهای مهم روزهای اخیر برای فریز قیمت دلار همین دلارهای حاصل از فروش نفت است که دست‌ سیاست‌گذار را باز نگه داشته است.

بازار فردا؛ نیمه‌تعطیل و بی‌رمق

در هفته دوم شهریور با وجود اینکه چهار روز کاری از آن گذشته و تعطیلی اربعین در پایان هفته، بازار را از رمق انداخته، اما فعالان بازار ارز وزن اخبار مثبت در جهت کاهش قیمت دلار را سنگین‌تر می‌دانند. آنها به رشد تقاضا اشاره می‌کنند و معتقدند افزایش دلار متاثر از افزایش تقاضاست.هر چند تحلیلگران بازارهای مالی همواره تاکید می‌کنند تا زمانی که انتظارات تورمی افزایشی است و متغیرهای کلان اقتصادی تغییری نکرده‌اند نباید انتظار کاهش قابل توجه و ثبات قیمت دلار را داشت.

مطالعه بیشتر:قیمت خودرو امروز 14 شهریور 1402/ خیز قیمت‌ها پس از کاهش چند روزه

بازار ارز فردا باز است اما فعالان بازار به جهت اینکه پنجشنبه‌ها بازار معمولا نیمه‌تعطیل است و بین دو تعطیلی قرار گرفته، قیمت دلار را رنج و بازار را بدون مشتری پیش‌بینی می‌کنند.

انتظار برای پایان شهریور، موعد رفع برخی تحریم‌ها

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی در خصوص توافق موقت ایران و آمریکا به همت عمان در پشت پرده صورت گرفته است. در همین راستا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ابهام درباره گفته‌های وزیر امور خارجه ایران گفت که «سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌آید و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است».

گمان می‌رود منظور از «سند سپتامبر» اشاره به پیش‌نویس توافقی باشد که از سوی مسئول اتحادیه اروپا پیشنهاد شده بود و در مذاکراتی غیرمستقیم ایران و آمریکا تابستان سال ۱۴۰۱ درباره آن گفت‌وگو کرده بودند.

وی همچنین درباره جدول زمانی رفع برخی تحریم‌هایی که در سند برجام قرار بود بعد از ۸ سال رفع شود گفت «باید منتظر موعد مورد نظر باشیم.»

گفتنی است با استناد به اخبار و گفته‌های مسئولان مربوطه آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در چارچوب برجام در شهریورماه آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به برجام بود.» سخنگوی وزارت خارجه ایران در این‌باره می‌گوید آمریکا و اروپا در یک محاسبه غلط با سرمایه‌گذاری بر اعتراضات سراسری سال گذشته ایران و نیم‌نگاه به جنگ اوکراین آن را متوقف کردند.»

سند سپتامبر آماده است

همچنین روز دوشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره مذاکرات احیای برجام گفت: «گفت‌وگو‌های ما به مقدار زیادی با طرف‌های مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده است و سندی معروف به «سند سپتامبر» بین ما و طرف‌های مقابل آماده است.»

به نظر می‌رسد پایان شهریور روزهای مهمی است زیرا از یک طرف مذاکرات پشت پرده قرار است رنگ و بوی واقعی‌تری بگیرد و از طرفی دوره هشت ساله تحریم‌ها نیز به پایان می‌رسد. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی ۶ ماهه دوم سال را آغاز روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای مالی عنوان می‌کنند و شاید اهرم سیاست‌گذار همین توافقات و مذاکرات منتشر نشده باشد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر