قیمت گوشت

قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

سایت شماره یک:

قیمت گوشت در حال گران شدن است . قیمت گوشت بالا است و مردم قادر به خرید نیستند. قیمت گوشت انقدر بالا است که قرار است گوشت خارجی ارزان وارد کنند. قیمت گوشت سرسام آور شده. قیمت گوشت را در مطلب زیر بخوانید.

قیمت انواع گوشت قرمز در شانزدهم شهریور ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

نام محصول

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۳۵۰,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۴۴۰,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۳۸۵,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۳۸۰,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۲۹۰,۰۰۰

گردن گوسفندی

۲۹۰,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۹۵,۰۰۰

گردن گوساله

۱۹۰,۰۰۰

قلم گوساله

۱۲۵,۰۰۰

سردست گوسفندی

۳۹۰,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۳۸۰.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۲۸۰.۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۳۷۰.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۳۹۵,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۴۲۵,۰۰۰

علی اصغر ملکی با بیان اینکه قیمت گوشت در هفته‌های اخیر نوسان چندانی نداشته است، گفت: قیمت گوشت قرمز طی این مدت افزایش و کاهش چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: مغازه‌داران هر کیلو شقه گوسفندی نر را با قیمت ۴۳۰ تا ۴۳۵ هزار تومان خریداری و با اعمال ۱۰ درصد سود آن را عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اضافه کرد: عرضه دام کم شده است. به طور کل در دوسال اخیر به دلیل خشکسالی دام‌های زیادی از دست رفته‌اند. همچنین به دلیل کمبود علوفه و بالا بودن قیمت آن، بسیاری از دام‌ها به ویژه دام‌های مولد راهی کشتارگاه شده‌اند.

وی تصریح کرد: همه می‌گویند چرا گوشت گران است، اما باید گفت گوشت گران نیست، بلکه قیمت دام گران است.

ملکی در ادامه گفت: واردات گوشت باید انجام شود، زیرا با توجه به مواجه شدن با کمبود دام، واردات عاملی برای تنظیم بازار داخل خواهد بود.

منبع: ایسنا

سفره مردم پروتئین دارد؟

اما از این مقدمه که گذر کنیم، پاسخ این پرسش را باید جویا شویم که اکنون نسبت سفره و سبد غذایی مردم چیست؟ در این زمینه خوب است به بررسی های اقتصادنیوز در 19 مرداد مراجعه کنیم که البته این بررسی ها نتایج خوشایندی را حکایت نمی کند: « سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران به پایین‌ترین حد خود طی چند سال گذشته رسیده است، براساس آمارها در سال ۱۳۹۰ سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ۱۳ کیلوگرم بود که به مرور و با افزایش قیمت آن، سرانه مصرف گوشت قرمز هم هر سال یک کیلوگرم کاهش یافت؛ به گونه‌ای که سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۳۹۱ به ۱۲ کیلوگرم، در سال ۱۳۹۲ به ۱۱ کیلوگرم، سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ در محدوده ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم و در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با افزایش قیمت ارز، مصرف گوشت قرمز هم افت کرد و سرانه آن، به ۸ کیلوگرم رسید و در سال ۱۳۹۹ باز هم سرانه مصرف گوشت افت داشت و میانگین مصرف به ۷ کیلوگرم رسید و در سال ۱۴۰۰ این میزان به

۶ کیلوگرم و در سال ۱۴۰۱ با یک کیلوگرم کاهش، میزان مصرف به ۳ کیلوگرم رسید.» 

البته این آمار در منابع دیگر به گونه ای دیگر و پر و پیمان‌تر است که یکی از آن ها را اکو ایران، اواخر سال قبل به نقل از فائو منتشر کرد: «بر اساس آمار رسمی فائو، سرانه مصرف گوشت ایرانیان در سال 2019، حدود 7 کیلوگرم برای گوشت گاو و 4 کیلوگرم برای گوشت گوسفند بوده است. همچنین سرانه مصرف گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) در کشوری همچون کویت حدود 20 کیلوگرم است».

   در میان این آمارها، یکی از آخرین بررسی‌های مرکز پژوهش دانشگاه صنعتی شریف هم در رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که نشان می‌دهد درصد خانوارهایی که طی یک سال گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند به ۵۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. یا به عبارت ساده‌تر حدود ۴۹ میلیون نفر در یک سال هیچ گوشت قرمزی نخورده‌اند.» البته این که بگوییم 49 میلیون نفر در یک سال هیچ میزان گوشتی در سبد غذایی‌شان نبوده به نظر چندان واقعی نمی رسد؛ اما از این گونه آمار می توان چنین برداشت کرد که اساسا مصرف پروتئین به ویژه در سال های اخیر به طور جدی در میان مردم و به ویژه دهک های پایین با کاهش همراه بوده است.

مرکز آمار چه می گوید؟

طبیعتا به دلیل نوسانات و تورم بالا و کاهش قدرت خرید برخی طبقات، نمی توان روند کاهشی مصرف گوشت و پروتئین را منکر شد. چنان‌که آمار مرکز آمار در ادوار مختلف حتی در زمان هایی که همچون امروز شرایط بغرنج نبوده هم این موضوع را تایید می کند. برای نمونه سایت مرکز آمار درباره  این موضوع  برای سال 96 می نویسد: « بررسی سری زمانی سرانه مصرف گوشت نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز کاهشی بوده به نحوی که از ٨ کیلوگرم و ٧٠٠ گرم در سال ١٣٩٠ به حدود ۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۶ رسیده است.»

در عین حال اگر بپذیریم که همه این آمارها از صحت و سقم کافی برخوردار نیست، اما نمی‌توان شرایط اقتصادی دهک های پایین و کاهش قدرت خرید این طبقات  را منکر شد. در این باره اکو ایران چندی قبل در گزارشی به آمار سازمان فائو اشاره کرد و افزود: « طبق بررسی داده‌های سال 2022 فائو نیز میزان مصرف گوشت قرمز ایران 6 کیلوگرم است. البته میزان مصرف گوشت مرغ 28 کیلوگرم است؛ برهمین اساس می‌توان گفت سرانه مصرف گوشت ایرانیان 34 کیلوگرم است. در این بین مهدی میرزا امین، عضو هیئت رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی نیز پیش از این گفته بود، مصرف سرانه گوشت قرمز برای سه دهک فرودست جامعه از جمله کارگران 3 کیلوگرم است. حال مقایسه سرانه مصرف گوشت ایرانی‌ها بر مبنای آمار فائو با امارات و عربستان نشان می‌دهد، ایرانی‌ها به ترتیب 62 درصد کمتر از اماراتی‌ها و 54 درصد کمتر از ساکنان عربستان گوشت مصرف می‌کنند.»

تگ های مرتبط

ارسال نظر