یارانه نقدی | یارانه نقدی 1402

سازمان هدفمندی یارانه ها در ایران زمان دقیق واریز یارانه نقدی شهریور ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

سایت شماره یک:

یارانه نقدی به معنای پرداخت وجه نقد به یک فرد یا خانواده است . یارانه نقدی به عنوان کمک مالی دریافت می‌شود. یارانه نقدی توسط دولت، سازمان‌های خیریه، شرکت‌ها یا افراد حقیقی به افراد یا خانواده‌هایی که دارای درآمد کم هستند یا با مشکلات مالی روبرو شده‌اند، ارائه می‌شود. هدف از یارانه نقدی کمک به بهبود شرایط اقتصادی افراد و کاهش فقر است. یارانه‌ نقدی ممکن است به صورت یکباره یا دوره‌ای پرداخت شوند و می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های ضروری مانند خرید مواد غذایی، پرداخت قبوض، خرید لوازم التحریر و ... استفاده شوند.

این در حالی است که با پایان اقساط وام یک میلیون تومانی سرپرستان خانوار مبلغی از سرجمع یارانه خانوار کسر نخواهد شد.

 بنا بر اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ ها؛ یکصد و پنجاه و یکمین مرحله از یارانه نقدی [۳۰۰ – ۴۰۰ هزار تومانی] مربوط به شهریورماه ، همراه با افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

همچنین با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خردادماه و به منظور حمایت از خانوارهای کم درآمد، اعتبار یارانه مددجویان کمیته امداد امام‌ خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت خرید اعتباری بیش از ۷۰ درصد مبلغ یارانه، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفته که قرار است از مهر ۱۴۰۲ یارانه دارو به جای پرداخت به بیمه‌ها، به مصرف کننده نهایی یعنی داروخانه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی اختصاص پیدا کند.

بنابر آنچه که رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان داشته است، مسیر پرداخت یارانه دارو از پاییز تغییر خواهد کرد.

علی عسگری رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفته که قرار است از مهر ۱۴۰۲ یارانه دارو به جای پرداخت به بیمه‌ها، به مصرف کننده نهایی یعنی داروخانه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی اختصاص پیدا کند.

وی افزود: با اختصاص یارانه دارو به مصرف‌کننده نهایی، داروخانه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی دلگرم می‌شوند که اگر دارویی را عرضه کردند، مطالبات آن‌ها می‌تواند به سرعت بازگردد. البته آن‌ها هم باید به ما تضمین بدهند که در زنجیره عمل کنند و بعد از دریافت مطالبات خود، مطالبات شرکت‌های توزیع دارو را بپردازند تا توزیع کننده هم مطالبات تولیدکننده دارو را بپردازد و در این صورت زنجیره تأمین دارو به درستی عمل خواهد کرد.

در همین راستا، مهدی پیرصالحی نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران، در گفتگو با مهر، از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: پرداخت یارانه دارو به مرحله آخرتر که داروخانه یا بیمار است، برسد؛ بهتر است.

وی در پاسخ به این سوال که با اجرای این روش احتمال بروز تخلف و آمار بیماران برای دریافت یارانه دارو افزایش یابد، افزود: بروز تخلف در همه جا ممکن است، اما اگر به درستی کنترل شود؛ این احتمال خیلی کم می‌شود.

پیرصالحی ادامه داد: با توجه به اینکه همه بیماران دارای کد ملی و حساب بانکی هستند، بعید به نظر می‌رسد چنین تخلفی رخ دهد.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران، افزود: نکته دیگر اینکه، پرداخت یارانه همچنان بر اساس سهم بیمه محاسبه خواهد شد و این بیمه‌ها هستند که نسخه را تأیید می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه احتمال دارد با تغییر مسیر پرداخت یارانه دارو به مصرف‌کننده نهایی شاهد تخلفاتی باشیم، گفت: تخلف در همه ابعاد و زمینه‌ها ممکن است بروز کند، اما با کنترل و نظارت دقیق، احتمال تخلف کاهش می‌یابد.

یارانه نقدی

سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ماهانه به میزان ۲۶ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی به حساب ۷۸ میلیون نفر در کشور واریز می‌شود.

علی عسگری  افزود: هر ماه علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، حدود ۳.۷ میلیارد تومان به حساب خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی واریز می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پرداخت ها، یارانه نان و دارو هم داریم که حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه دارو است.

تصمیم دولت برای افزایش یارانه معیشتی این خانوار

فاطمه عباسی با اعلام این خبر گفت: پیرو ابلاغ بودجه سال ۱۴۰۲ کشور به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، این معاونت براساس تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با تشکیل جلسه ای با حضور نمایندگان انجمن عالی مراکز غیردولتی، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دفاتر تخصصی سازمان بهزیستی اقدام به تعیین میزان کمک هزینه یارانه مراکز غیردولتی اعم از مراکز مراقبتی، مراکز روزانه، خانه های حمایتی، حق پرستاری، ویزیت و مراقبت در منزل و حق پرستاری با سقف افزایش ۴۰ درصد از تاریخ اول فروردین سال جاری با توافق تمام اعضاء کرد.

وی افزود: با توجه به دستور مؤکد معاون اول رئیس جمهور در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در تاریخ فروردین ماه سال جاری مبنی بر تسریع در اجرای حکم تبصره ۱ ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان(مصوب ۱۳۹۶) تا پایان اردیبهشت ماه، پیش نویس تصویب نامه با قید دو فوریت در تاریخ اول خرداد ماه امسال توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سیر مراحل قانونی تصویب قرار گرفت و در جلسه ۱۰ خرداد ماه سال جاری هیئت وزیران تصویب شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس این تصویب نامه افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از حمایت حق پرستاری به مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بهره مند می شوند.

 

عباسی افزود: به ازای هر توانخواه نیازمند مقیم در مراکز شبانه روزی توانبخشی، بر اساس درجه ارزشیابی مرکز، ماهانه معادل سه میلیون ۷۸۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای گروه هدف دارای خانواده، چهار میلیون و ۶۲۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان برای افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست از سوی سازمان بهزیستی به عنوان کمک هزینه پرداخت می شود.

وی همچنین در خصوص مراکز روزانه گفت: هر توانخواه نیازمند در مرکز روزانه آموزشی توانبخشی معادل دو میلیون و ۲۷۰ هزار تا دو میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و فرد دارای اختلال طیف اتیسم در مراکز روزانه از کمک هزینه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بهره مند خواهند شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برای افراد بهره مند از خدمات تخصصی توانبخشی در منزل، کمک هزینه به مبلغ یک میلیون ۲۲ هزار تومان و برای افراد برخوردار از خدمات مراقبت در منزل، کمک هزینه به مبلغ دو میلیون ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور، عباسی گفت: با اهتمام دولت مردمی در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار شاهد تصویب کمک هزینه و پرداخت براساس مصوبه جدید در ماه سوم سال خواهیم بود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر