قیمت گوشت

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام گفت: با توجه به تامین گسترده واردات دام و گوشت، روند کاهش قیمت ادامه دارد.

سایت شماره یک:

قیمت گوشت در حال گران شدن است . قیمت گوشت بالا است و مردم قادر به خرید نیستند. قیمت گوشت انقدر بالا است که قرار است گوشت خارجی ارزان وارد کنند. قیمت گوشت سرسام آور شده. قیمت گوشت را در مطلب زیر بخوانید.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام گفت: با توجه به تامین گسترده واردات دام و گوشت، روند کاهش قیمت ادامه دارد.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به حجم واردات گوشت گرم گوساله و گوسفندی و عرضه در فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار، بازار در ثبات به سر می برد.

او قیمت هر کیلو دام سبک و سنگین را ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: بر این اساس نرخ منطقی هر کیلو لاشه ۴۰۰ تا ۴۱۰ هزار تومان است.

پوریان از کاهش ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: با اضافه شدن تامین گوشت در سبد مصرفی خانوار شاهد قیمت واقعی لاشه و دام خواهیم بود.

با توجه به تامین گسترده واردات، روند کاهش قیمت ادامه دارد. بنابر برنامه ریزی صورت گرفته با تولید قراردادی گوساله و گوسفند و دادن امکان و فضا برای پروار، شاهد ثبات بازار خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: هماهنگی‌هایی برای واردات گوشت منجمد انجام شده است که امیدواریم با همکاری جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تسریع شود تا به کاهش نرخ گوشت قرمز کمک کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری، محمدکاظم منزوی اظهار داشت: تامین به‌موقع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و اقلام کالابرگ‌های الکترونیکی در بازار استان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به لزوم واردات گوشت منجمد برای تعدیل قیمت گوشت گرم در بازار چهارمحال و بختیاری افزود: هماهنگی‌هایی برای واردات گوشت منجمد انجام شده است که امیدواریم با همکاری جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تسریع شود تا به کاهش نرخ گوشت قرمز کمک کند.

منزوی تصریح کرد: هم‌اکنون وضعیت شکر، روغن، برنج و سایر کالاهای اساسی در بازار چهارمحال و بختیاری مطلوب است و در تامین به‌موقع این اقلام مشکلی نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز از خروج دام زنده از استان جلوگیری می‌شود. در دو ماه اخیر سعی شد در قیمت گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری تعادل نسبی ایجاد شود.

منبع: تسنیم

سفره مردم پروتئین دارد؟

اما از این مقدمه که گذر کنیم، پاسخ این پرسش را باید جویا شویم که اکنون نسبت سفره و سبد غذایی مردم چیست؟ در این زمینه خوب است به بررسی های اقتصادنیوز در 19 مرداد مراجعه کنیم که البته این بررسی ها نتایج خوشایندی را حکایت نمی کند: « سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران به پایین‌ترین حد خود طی چند سال گذشته رسیده است، براساس آمارها در سال ۱۳۹۰ سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ۱۳ کیلوگرم بود که به مرور و با افزایش قیمت آن، سرانه مصرف گوشت قرمز هم هر سال یک کیلوگرم کاهش یافت؛ به گونه‌ای که سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۳۹۱ به ۱۲ کیلوگرم، در سال ۱۳۹۲ به ۱۱ کیلوگرم، سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ در محدوده ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم و در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با افزایش قیمت ارز، مصرف گوشت قرمز هم افت کرد و سرانه آن، به ۸ کیلوگرم رسید و در سال ۱۳۹۹ باز هم سرانه مصرف گوشت افت داشت و میانگین مصرف به ۷ کیلوگرم رسید و در سال ۱۴۰۰ این میزان به

۶ کیلوگرم و در سال ۱۴۰۱ با یک کیلوگرم کاهش، میزان مصرف به ۳ کیلوگرم رسید.» 

البته این آمار در منابع دیگر به گونه ای دیگر و پر و پیمان‌تر است که یکی از آن ها را اکو ایران، اواخر سال قبل به نقل از فائو منتشر کرد: «بر اساس آمار رسمی فائو، سرانه مصرف گوشت ایرانیان در سال 2019، حدود 7 کیلوگرم برای گوشت گاو و 4 کیلوگرم برای گوشت گوسفند بوده است. همچنین سرانه مصرف گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) در کشوری همچون کویت حدود 20 کیلوگرم است».

   در میان این آمارها، یکی از آخرین بررسی‌های مرکز پژوهش دانشگاه صنعتی شریف هم در رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که نشان می‌دهد درصد خانوارهایی که طی یک سال گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند به ۵۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. یا به عبارت ساده‌تر حدود ۴۹ میلیون نفر در یک سال هیچ گوشت قرمزی نخورده‌اند.» البته این که بگوییم 49 میلیون نفر در یک سال هیچ میزان گوشتی در سبد غذایی‌شان نبوده به نظر چندان واقعی نمی رسد؛ اما از این گونه آمار می توان چنین برداشت کرد که اساسا مصرف پروتئین به ویژه در سال های اخیر به طور جدی در میان مردم و به ویژه دهک های پایین با کاهش همراه بوده است.

مرکز آمار چه می گوید؟

طبیعتا به دلیل نوسانات و تورم بالا و کاهش قدرت خرید برخی طبقات، نمی توان روند کاهشی مصرف گوشت و پروتئین را منکر شد. چنان‌که آمار مرکز آمار در ادوار مختلف حتی در زمان هایی که همچون امروز شرایط بغرنج نبوده هم این موضوع را تایید می کند. برای نمونه سایت مرکز آمار درباره  این موضوع  برای سال 96 می نویسد: « بررسی سری زمانی سرانه مصرف گوشت نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز کاهشی بوده به نحوی که از ٨ کیلوگرم و ٧٠٠ گرم در سال ١٣٩٠ به حدود ۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۶ رسیده است.»

در عین حال اگر بپذیریم که همه این آمارها از صحت و سقم کافی برخوردار نیست، اما نمی‌توان شرایط اقتصادی دهک های پایین و کاهش قدرت خرید این طبقات  را منکر شد. در این باره اکو ایران چندی قبل در گزارشی به آمار سازمان فائو اشاره کرد و افزود: « طبق بررسی داده‌های سال 2022 فائو نیز میزان مصرف گوشت قرمز ایران 6 کیلوگرم است. البته میزان مصرف گوشت مرغ 28 کیلوگرم است؛ برهمین اساس می‌توان گفت سرانه مصرف گوشت ایرانیان 34 کیلوگرم است. در این بین مهدی میرزا امین، عضو هیئت رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی نیز پیش از این گفته بود، مصرف سرانه گوشت قرمز برای سه دهک فرودست جامعه از جمله کارگران 3 کیلوگرم است. حال مقایسه سرانه مصرف گوشت ایرانی‌ها بر مبنای آمار فائو با امارات و عربستان نشان می‌دهد، ایرانی‌ها به ترتیب 62 درصد کمتر از اماراتی‌ها و 54 درصد کمتر از ساکنان عربستان گوشت مصرف می‌کنند.»

تگ های مرتبط

ارسال نظر