قیمت خودرو

قیمت خودرو امروز 3 آبان 1402 در رکود کامل به سر می‌برد. خودروهای داخلی در موارد اندک، نوسانات جزئی دارند و خودروهای مونتاژی در اغلب موارد، بدون تغییر نسبت به روز گذشته هستند.

سایت شماره یک:

مدتی قیمت خودرو به شدت کاهشی شده بود. قیمت خودرو مدام در حال گران و ارزان شدن است. قیمت خودرو نسبت به چند سال اخیر گران شده. ممکن است قیمت خودرو دوباره ارزان شود. برای اطلاع بیشتر از قیمت خودرو مطلب زیر را بخوانید.

قیمت خودرو امروز 3 آبان 1402 در آرامش کامل و بدون تغییرات عجیب و غریب گزارش می‌شود. در بازار خودروهای داخلی تعداد اندکی از محصولات، تغییراتی جزئی دارند و همچنین بازار خودروهای مونتاژی در اغلب موارد، هیچ تغییری نسبت به روز گذشته ندارد.

از مهم‌ترین اخبار تأثیرگذار روی بازار خودرو، خبر افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی است. برای مثال خودروهایی با حجم موتور کمتر از 1.5 لیتر و داخلی سازی کمتر از 20 درصد، تعرفه واردات از 28 به 51 درصد رسید. این افزایش در تعرفه واردات قطعات خودرو، می‌تواند نرخ تمام شده خودروهای مونتاژی را برای کارخانه افزایش داده شرکت‌های مونتاژی به‌ناچار مجبور به افزایش قیمت درب کارخانه محصولات شوند.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی امروز اغلب تغییر زیادی ندارد.

کوییک دنده‌ای S از هاچ‌بک‌های اقتصادی نارنجی‌پوشان جاده مخصوص محسوب می‌شود و طی هفته‌های گذشته نوسانات جزئی داشت. این خودرو طی سه روز گذشته تنها دو میلیون تومان افزایش داشت؛ اما امروز یک میلیون تومان ارزان شده و روی نرخ 348 میلیون تومان ثابت شد.

شاهین G که محصول گران قیمت سایپا به شمار می‌رود، همانند کوییک و دیگر محصولات، از هفته‌های گذشته در محدوده 580 میلیون تومان نوسان می‌کند و تغییری ندارد. این خودرو که روز گذشته تنها چهار میلیون تومان کاهش یافته بود، امروز با همان قیمت و روی کانال 580 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پژو 207i دنده دستی یکی از هاچ‌بک‌های محبوب ایران خودرو بوده که نسبت به رو گذشته، سه میلیون تومان کاهش یافته و به نرخ 607 میلیون تومان رسید.

دنا پلاس 6 دنده توربوشارژ از سدان‌های رده بالای ایران خودرو بوده که روز گذشته تنها دو میلیون تومان ارزان‌تر شده بود، امروز هم یک میلیون تومان دیگر پایین‌تر آمده و با قیمت 741 میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نیز همانند داخلی‌های بازار در اغلب موارد نسبت به روز گذشته باثبات است.

جک J4 آپشنال یکی از اقتصادی‌ترین سدان‌های مونتاژی شرکت کرمان موتور است، که روز گذشته حدود 10 میلیون تومان کاهش داشت، امروز هیچ تغییری ندارد و با نرخ 730 میلیون تومان درحال معامله است.

هایما S5 دنده‌اتوماتیک کراس‌اوور مونتاژی شرکت ایران خودرو، روز گذشته حدود پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت که امروز آن‌را جبران کرد و با افت پنج میلیونی، به همان قیمت یک میلیارد و 215 میلیون تومان رسید.

فردا T5 کراس‌اوور مونتاژی شرکت فردا محسوب می‌شود که تغییرات چندانی در بازار ندارد. این خودرو امروز نیز هیچ تغییری نداشته و با نرخ یک میلیارد و 450 میلیون تومانی روز گذشته به فروش می‌رسد.

فونیکس تیگو 7 پرو یکی از کراس‌اوورهای گران قیمت مدیران خودرو بوده که حدود 10 میلیون تومان گران‌تر از روز گذشته و با قیمت یک میلیارد و 670 میلیون تومان معامله می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

روزهای کاری هفته، امروز به پایان می‌رسد و بعید است که طی دو روز آتی، نوسان قیمتی در بازار خودرو به چشم بخورد. اما هفته آینده باتوجه به خبر افزایش تعرفه واردات قطعات خودروهای مونتاژی و آغاز دور دوم فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، حتی درصورتی که تغییری در نرخ دلار صورت نگیرد، احتمالاً نوساناتی در بازار خودرو صورت بگیرد.

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کناره‌گیری کرد؟

هرچند خودروسازان و برخی افراد از قیمت‌گذاری شورا گله‌مندند؛ اما مسئله کناره‌گیری شورای رقابت از صنعت خودرو بار‌ها از سوی اعضای آن و به‌ویژه سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت تکذیب شده است.

کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت اخیراً کناره‌گیری شورا از قیمت‌گذاری مستقیم خودرو و صرفاً سیاست‌گذاری و نظارت را به این شورا پیشنهاد کرد؛ اما در جلسه روز شنبه ۲۹ مهر، اعضای شورای رقابت درنهایت به ادامه روند فعلی رأی دادند و با کنارگذاشتن پروسه فعلی قیمت‌گذاری مخالفت کردند. کماکان استدلال شورا، چنین است که بازار خودرو از وضعیت انحصاری خارج نشده و مادامی که انحصار در بازار وجود داشته باشد، شورا در این صنعت حضور داشته و از افزایش قیمت خودرو جلوگیری خواهد کرد.

راز افزایش قیمت خودرو به‌رغم مخالفت شورای رقابت

طی هفته گذشته شورای رقابت قیمت هشت محصول جدید ایران خودرو را اعلام کرد؛ درحالی که این هشت خودرو با عنوان «ارتقایافته یا آپشنال» از محصولات قبلی جدا شده بودند و درعمل همان محصولات قبلی این شرکت محسوب می‌شوند.

قیمت خودرو‌های ثبت‌نامی تغییر می‌کند؟

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، شرکت‌های خودروساز تعهدات تکمیل‌وجه‌شده توسط مشتریان را تغییر نداده و همان محصولات قبلی را تحویل خواهند داد؛ اما تعهداتی که تکمیل وجه نشده‌اند یا خودرو‌هایی که مازاد تولید کارخانه به شمار می‌روند، بستگی به سازمان استاندارد دارد که به خودروسازان، اجازه تولید و تحویل خودرو‌های فاقد استاندارد را تا پایان سال بدهد یا خیر.

سازمان استاندارد تا این لحظه نسبت به این مسئله پاسخ‌گو نبود و مسئولان این سازمان از اظهار نظر امتناع کردند؛ فقط محمدرضا درگاهی، معاون نظارت بر اجرای سازمان استاندارد، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: قرار است تا پایان سال هر خودرویی که توانست استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس کند، شماره‌گذاری خواهد شد.

هرچند استاندارد‌های ۸۵ گانه تأثیر خود را روی افزایش قیمت خودرو گذاشته است؛ اما امید است که هرچه سریع‌تر، خودرو‌های فاقد استاندارد از خط تولید کنار رفته و محصولات جدید با استاندارد‌های ایمنی بالاتر تولید شوند.

احتکار به دلیل افزایش قیمت خودرو صحت دارد؟

از هفته‌های گذشته، بسیاری از خبرگزاری‌ها دو خودروساز بزرگ کشور را متهم به احتکار خودرو کردند. در این میان، محصول تارا ماه گذشته ایراد کوچکی داشته که برطرف شد و درحال حاضر به مشتریان تحویل می‌شود؛ همچنین هایما S۵ یکی از محصولات ایران خودرو بوده که حدود ۲۵۰۰ دستگاه از آن، تحویل مشتریان نشده و موضوع احتکار برای آن مطرح شد؛ اما بعداً مشخص شد که این خودرو‌ها قادر به دریافت مجوز استاندارد نشده‌بودند و جهت انجام برخی تغییرات، دوباره به خط تولید بازگشتند.

هرچند اتهام احتکار جهت افزایش قیمت خودرو برای این شرکت‌های خودروسازی، موضوع جدیدی نبوده و قبلاً نیز تکرار شده بود؛ اما این بار مشخص شد که احتکاری در کار نیست. از سوی دیگر نکته مورد توجه این است که تمامی محصولات تولید شده توسط ایران خودرو و سایپا در مراحل اول و دوم سامانه یکپارچه به فروش رفته و این شرکت‌ها درحال حاضر مشغول تحویل تعهدات قبلی خود هستند؛ بنابراین دلیلی ندارد که این شرکت‌ها خودرو‌هایی که مشتری مشخص داشته و تکمیل وجه شده‌اند را در انبار نگه دارند و مجبور به پرداخت جریمه دیرکرد به مشتریان شوند.

منبع: تجارت نیوز

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر