خورش لوبیا چشم بلبلی

خورش لوبیا چشم بلبلی یا خورش خرفه یکی از غذاهای محلی و بسیار خوشمزه است که شباهت زیادی به قرمه سبزی دارد و به دلیل داشتن سبزی خرفه سرشار از خاصیت است.

سایت شماره یک:

خورش‌ها از غذا‌های اصیل و پایه ثابت سفره‌های غذای ایرانی هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. در شهر‌های مختلف ایران خورش‌ها را به سبک‌ها و روش‌های گوناگون طبخ می‌کنند. خورش‌ها معمولا با مرغ و یا گوشت تهیه می‌شوند و از همین جهت دارای میزان بالایی از پروتئین هستند. خورش لوبیا چشم بلبلی یا خورش خرفه یک غذای محلی و اصیل است که به دلیل داشتن لوبیا چشم بلبلی و گوشت دارای پروتئین زیادی است، همچنین سبزی خرفه دارای خواص بسیار زیادی است که خوردن آن را به شما توصیه می‌کنیم. اگر از درست کردن خورش قرمه سبزی، قیمه و خورشت‌های تکراری خسته شده‌اید، پیشنهاد ما این است که این خورشت خوشمزه را با طعم جدیدش امتحان کنید و از خوردن آن لذت ببرید. برای درست کردن این خورش خوشمزه در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

لوبیا چشم بلبلی: ۱ لیوان

گوشت خورشتی: ۲۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

سبزی خرفه خرد کرده: ۱ لیوان سرخالی

پیاز بزرگ: ۱ عدد

نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و گرد لیمو: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

گوجه فرنگی: ۲ عدد

طرز تهیه

برای درست کردن این خورش خوشمزه اول لوبیا چشم بلبلی را خیس کنید و بگذارید حدود دو ساعت خیس بخورد. در این فاصله چند بار آب لوبیا چشم بلبلی را عوض کنید تا نفخش گرفته شود.

در مرحله بعد پیاز را خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز نرم و سبک شود، سپس مقداری زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و هم بزنید. بعد گوشت خورشتی را اضافه کنید و اجازه بدهید پنج دقیقه با پیاز تفت بخورد و بعد رب گوجه فرنگی را داخل قابلمه بریزید و به مدت یک دقیقه رب را تفت بدهید تا رنگ باز کند. حالا لوبیا چشم بلبلی را همراه با دو لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و حدود یک ساعت و نیم زمان بدهید تا گوشت و لوبیا بپزد.

در فاصله‌ای که گوشت و لوبیا دارد برای خودش می‌پزد، سبزی خرفه را بشویید و خرد کنید، سپس داخل یک ماهی تابه همراه با کمی روغن خرفه را تفت بدهید تا رنگش عوض شود. بعد از اینکه گوشت و لوبیا چشم بلبلی پخت، سبزی خرفه سرخ شده را همراه با فلفل قرمز، نمک و پودر لیمو عمانی به خورش اضافه کنید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید خورش بپزد و حسابی جا بیفتد و روغن بیندازد. در مرحله آخر گوجه فرنگی‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و داخل روغن همراه با نمک و کمی زردچوبه سرخ کنید. وقتی خورش آماده شد و آن را داخل ظرف سرو کشیدید، گوجه فرنگی‌های سرخ شده را روی آن بچینید و این خورش خوشمزه را همراه با پلوی زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات تکمیلی

۱ ـ خرفه نوعی سبزی علفی است که طعم شیرین و ترش دارد. خرفه دارای مواد مغذی فراوانی مانند امگا ۳، فیبر بالا، آهن، منیزنیم، پتاسیم، کلسیم، منگنز، مس و انواع ویتامین A، B و C است. خرفه برای درمان کبد چرب، درمان کم خونی و کنترل دیابت بسیار مفید است و به تقویت معده، پوست و پرپشت شدن مو کمک می‌کند. سبزی خرفه را می‌توانید از سبزی فروشی‌ها تهیه کنید. برای تهیه این خورش از برگ و ساقه خرفه استفاده کنید. خرفه در لعابی شدن این خورش تاثیر زیادی دارد.

۲ ـ به جای لوبیا چشم بلبلی می‌توانید از لپه هم برای تهیه این خورش استفاده کنید و برخی به جای لوبیا چشم بلبلی از لپه استفاده می‌کنند، اما لوبیا چشم بلبلی برای تهیه این خورش گزینه بهتری است.

۳ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر