آش انار آذری یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که تا به حال امتحان کرده‌اید مزه این آش کمی ترش است و بافت غلیظ و رنگ فوق العاه‌ای دارد.

سایت شماره یک:

آش انار تبریز یکی از لذیذترین انواع آش انار است که معمولا در زمستان و شب یلدا طبخ می‌شود. برای تهیه آش انار خوشمزه تبریز معمولا از ترکیب لپه، دانه‌های قرمز انار، گوشت چرخ کرده و سبزی آش استفاده می‌شود. برخی افراد برای تهیه این آش گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته قلقلی آماده کنند و برخی دیگر گوشت را با پیاز و سایر مواد سرخ کنید و در آش می‌ریزند.

به گزارش مجله اکالا، آش انار آذری یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که تا به حال امتحان کرده‌اید مزه این آش کمی ترش است و بافت غلیظ و رنگ فوق العاه‌ای دارد.

مراحل تهیه آش انار تبریزی

آش انار تبریزی یکی از مهم‌ترین غذا‌های شب یلدا در استان آذربایجان شرقی است که به خاطر مزه لذیذی که دارد بسیار محبوب است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش آذری یا آش انار مخصوص شب یلدا آشنا شوید.

مرحله اول؛ لپه و برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش انار مخصوص یزد باید لپه‌ها را بشویید و همراه با مقداری آب در ظرف بریزید و برای ۲ ساعت بخیسانید. این کار موجب پخت بهتر لپه و از بین رفتن نفخ آن می‌شود. در ادامه برنج را همراه با مقداری آب و نمک در ظرف جداگانه بریزید و برای نیم ساعت بخیسانید.

مرحله دوم؛ سبزی آش را خرد کنید

در این مرحله باید سبزی آش را پاک کنید و بعد بشویید. سبزی را برای چند دقیقه در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. سپس آن را به صورت ریز ساطوری کنید و برای تهیه آش انار سنتی تبریز کنار بگذارید.

مرحله سوم؛ پیاز‌ها را سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش انار تبریزی باید پیاز‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. در ادامه پیاز‌ها را به صورت خلالی ریز خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.

مرحله چهارم؛ گوشت و لپه را با پیاز تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه آش انار تبریزی باید نیمی از پیاز‌ها را بردارید. سپس گوشت چرخ کرده و لپه را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز به پیاز سرخ شده اضافه کنید و چند دقیقه در روغن سرخ کنید.

مرحله پنجم؛ مواد آش را ترکیب کنید

بعد از سرخ شدن گوشت و لپه باید سبزی آش را همراه ۴ لیوان آب معمولی به قابلمه اضافه کنید. برنج را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید آش روی شعله ملایم بپزد. بهتر است در این مرحله بیشتر از ۴ لیوان آب به آش اضافه نکنید تا بتوانید در ادامه آب انار را در آش بریزید.

مرحله ششم؛ آب انار و رب انار را به آش اضافه کنید

بعد از گذشت حدود ۱ ساعت از پخت آش می‌توانید رب انار و آب انار را به آش اضافه کنید. سپس اجازه دهید آش برای ۲ ساعت دیگر بپزد و کاملا جا بیفتد.

مرحله هفتم؛ آش انار تبریزی را سرو کنید

بعد از این که آش به قوام مورد نظر رسید و آماده شد، مقداری نعنا خشک روی آن بریزید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. آش را در ظرف مورد نظر بریزید. سپس آن را با پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و دانه‌های قرمز انار تزیین کنید.

فوت و فن‌های تهیه آش انار تبریزی

در این بخش به چند نکته برای تهیه آش انار تبریزی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای خوشمزه‌تر شدن آش انار تبریزی می‌توانید از مقداری ادویه کاری یا سبزی ترخون خشک استفاده کنید.

برای تهیه آش انار تبریزی می‌توانید به جای ترکیب کردن گوشت چرخ کرده با مواد آش آن را به صورت قلقلی درست کنید. در این روش باید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کنید و مایه گوشتی را برای چند دقیقه ورز دهید. سپس به اندازه یک گردو از مواد بردارید و آن را به صورت کوفته قلقلی درست کنید. کوفته قلقلی‌ها را در روغن سرخ کنید و بعد از پختن برنج و لپه به آش اضافه کنید.

در طرز تهیه آش انار خوشمزه تبریز باید آب انار را بعد از پخت گوشت، لپه و برنج به آن اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام آب انار و رب آن موجب سفت شدن گوشت و لپه می‌شود.

برای تهیه آش انار مخصوص تبریز بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید تا آش شما سریع‌تر آماده شود.‌

می‌توانید برای تهیه آش انار تبریزی از بلغور گندم نیز استفاده کنید.

برای افزایش غلظت آش انار تبریزی برای شب یلدا می‌توانید مقداری آرد گندم را با آب سرد حل کنید و در مرحله پایانی پخت به آش اضافه کنید.

برای این که آش انار تبریزی شما خوشرنگ شود، می‌توانید مقداری لبوی رنده شده در آش بریزید.

در طرز تهیه آش انار آذری می‌توانید به جای لپه از مقداری عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و نخود نیز استفاده کنید.

اگر بعد از اضافه کردن آب انار و رب انار آش شما ترش شد، می‌توانید مقداری شکر یا نبات به آن اضافه کنید.

برای تهیه آش انار تبریزی باید از رب انار ترش و آب انار ملس استفاده کنید.

در طرز تهیه آش آذری یا آش انار تبریز هر چقدر از پیاز داغ بیشتری استفاده کنید آش شما لذیذتر خواهد شد.

اضافه کردن رب انار موجب تیره شدن رنگ آش انار تبریزی می‌شود، پس از اضافه کردن رب به مقدار زیاد به آش اجتناب کنید.

در صورت تمایل می‌توانید مقداری سیر رنده شده یا برگ سیر خرد شده به آش انار تبریزی اضافه کنید.

برای این که مزه آش انار شما لذیذتر شود، می‌توانید سبزی آش را برای چند دقیقه در روغن سرخ کنید و بعد به آش اضافه کنید.

به منظور خوش طعم شدن آش انار آذری می‌توانید از مقداری عصاره گوشت، آب قلم یا آب گوشت تازه نیز در این آش استفاده کنید.

اگر دوست دارید آش انار شما له و یکدست شود، باید آن را برای مدت زمان بیشتری بپزید.

اگر برای تهیه آش انار تبریز از گوشت قلقلی استفاده می‌کنید، می‌توانید آش را بدون گوشت آماده کنید و از قلقلی‌ها برای تزیین روی آش استفاده کنید.

برای لعابدار شدن آش انار آذری می‌توانید از مقداری اسفناج تازه خرد شده استفاده کنید.

سخن نهایی

آش انار تبریزی یکی از محبوب‌ترین آش‌ها در تبریز است که معمولا در فصل زمستان و شب یلدا تهیه می‌شود. این آش طعم ترش و فوق العاده لذیذی دارد که اگر یک بار طعم آن را بچشید، قطعا عاشق آن می‌شوید. اگر تا به حال مزه این آش سنتی آذری را نچشیده‌اید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و آن را طبق دستوری که در این مطلب داده شد، درست کنید. در منطقه شما برای تهیه آش انار از چه روشی استفاده می‌شود؟

تگ های مرتبط

ارسال نظر