پل‌ها سازه‌هایی هستند که دونقطه را به یکدیگر وصل می‌کنند. شاید تا کنون بارها از روی پل‌های چوبی یا سنگی و…عبور کرده باشید ولی به اهمیت آنها پی نبرده باشید. این سازه‌ها از نظر ساخت و زیبایی اهمیت بالایی دارند. در ساخت آنها باید دقت لازم و کافی وجود داشته باشد.

سایت شماره یک:

پل‌های مختلفی با طرح‌های مختلف در ایران وجود دارد. جذابیت خاصی در ساخت برخی از پل‌های موجود به‌کاررفته است، همین امر سبب شده که این پل‌ها به یکی از مکان‌های گردشگری تبدیل شوند و گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان برای دیدن این پل‌ها به ایران و به شهرهای مختلف سفر کنند.

برخی از پل‌های ایران از نظر نوع معماری بسیار زیبا هستند، برخی دیگر به‌خاطر قدمت تاریخی و یا مکانی که آن پل احداث شده است، نگاه دیگران را به سمت خود جذب می‌کنند.

در ادامه با ما همراه باشید، تا سفری جدید با نگاهی جدید را در کنار هم تجربه کنیم.  الی گشت قصد دارد شما را با جذاب‌ترین پل‌های موجود در ایران آشنا کند.

سی سه پل اصفهان

اصفهان شهری زیبا و مانند نگینی درخشان  در دل ایران است. این شهر زیبا با توجه به اینکه در همسایگی زاینده‌رود قرار دارد، دارای پل های زیادی است. سی و سه پل تنها یک پل در میان پل های زیبای اصفهان است.

شاید بارها به اصفهان سفرکرده باشید و این پل را از نزدیک دیده باشید، اما اطلاعات چندانی از این پل نداشته باشید.

این پل طولانی‌ترین پل بر روی زاینده‌رود است. قدمت این پل به زمان شاه‌عباس برمی‌گردد.

در تاریخچه سی و سه پل تاریخی، برگزاری آیین‌ها و مراسم ویژه‌ای در کنار آن مخصوصاً در دوره صفوی، اشاره شده است. یکی از آیین‌های که در روی این پل زیبا برگزار می‌شد آیین خاج‌شویان که به یادبود غسل تعمید حضرت مسیح است، این آیین توسط ارامنه اصفهان در ماه دی در کنار آن برگزار می‌شده است. آیین دیگری که در کنار سی و سه پل برگزار شده است، آیین آب‌پاشان است که در تیرماه و برابر با جشن تیرگان بر پا می‌شده و اهالی با پاشیدن آب به یکدیگر، به شادی می‌پرداختند این آیین برای مردم بسیار لذت‌بخش بوده است. سی و سه پل یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی بوده است که جشن نوروز باشکوه فراوان در پیرامون آن برگزار می‌شده است.

اگر قصد دارید به سی سه پل بروید حتما قبل از سفر به آنجا درباره قدمت و ویژگی های این پل پرس و جو کنید.

پل خواجو با کاشی‌کاری‌های زیبا

حال که به اصفهان سفر کردید و سی و سه پل اصفهان را تماشا کردید، با ما همراه باشید، تا شما را به پل خواجوی اصفهان برویم. پلی که هر مقدار از زیبایی آن بگوییم باز هم انگار حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. کاشی‌کاری‌های زیبا و قدیمی همراه با نقش‌ونگارهای به‌کاررفته شده در آن زیبایی خاص و منحصربه‌فردی را به پل خواجو بخشیده است. در میانه پل مکانی به عنوان شاه‌نشین  که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و هم‌اکنون نیز وجود دارد و طاق‌های آن دارای تزیینات نقاشی بسیار زیبایی است. این پل به‌خاطر زیبایی خاصی که دارد، از دیگر پل های موجود در اصفهان بیشتر موردتوجه گردشگران واقع شده است.

پل خواجو

پل ساسانی دزفول

به دزفول برویم و از دیدن جاذبه‌های زیبایش لذت ببریم. رود دز، رودی خروشان در دزفول است، بر فراز این رود پلی با قدمت بیش از ۱۷ قرن به نام پل ساسانی قرار دارد، همان‌طور که از نامش پیداست این پل مربوط به زمانی ساسانی است. می‌توانید بر فراز این پل بایستید و از دیدن جاذبه‌های اطرافش لذت ببرید.

پل پیرتقی

به اردبیل زیبا و با اصالت سفر کنیم، شهری پر از جذابیت های طبیعی و تاریخی. بعد از گشت و گذار در آنجا به سراغ پلی هیجان انگیز به نام پل پیرتقی می رویم. این پل یکی از پل های معلق ایران است. این پل معلق زیبا که روی دره‌ شهر هشتجین واقع شده است به نام پل هشتجین در بین مردم شهرت دارد.

  پل معلق هشتجین اردبیل در ابتدا برای استفاده ساکنان محلی احداث شده است و محل اتصال دو روخانه‌‌ گیوی چای و قزل اوزن بود، اما به مرور، زیبایی این منطقه گردشگران را به سمت بازدید از این پل معلق جذب کرد تا هیجان عبور از روی آن را تجربه کنند و تبدیل به یکی از پل های معلق ایران شد. اگر به اردبیل سفر کردید، لذت عبور از روی این پل معلق را از دست ندهید، اگرچه عبور از روی آن مستلزم رعایت نکات ایمنی زیادی است.

پل معلق نهج‌البلاغه

در بوستان نهج‌البلاغه تهران می‌توانید لحظات خوب و مفرحی را تجربه کنید، اگر از خستگی‌های روزمره خسته شده‌اید به بوستان نهج‌البلاغه بروید و از روی پل نهج‌البلاغه اطراف خود را به‌خوبی نظاره‌گر باشید. پل نهج‌البلاغه بوستان نهج‌البلاغه را به بوستان پردیسان متصل می‌کند.

دوچرخه‌سواری بر روی این پل یکی از تفریحات پر طرف‌دار در میان گردشگران است. نکته‌ بسیار مهم درباره‌ پل معلق آسمان این است که شما می‌توانید تجربه‌ مهیج عبور از یک پل معلق بزرگ را در کمال امنیت و ایمنی داشته باشید. این پل یکی از پل های زیبا در ایران است.

پل معلق آبیدر

یکی دیگر از زیباترین و هیجان‌انگیزترین پل ‌های موجود در ایران پل معلق آبیدر است. این پل در سال ۹۹ به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری سنندج افتتاح شد پل معلق آبیدر به دلیل ارتفاع زیاد و واقع‌شدن روی پارک جنگلی آبیدر، منظره‌ای زیبا و طبیعتی جذاب را پیشروی شما قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید یک گردش با چاشنی هیجان را تجربه کنید، آبیدر می‌تواند پیشنهاد وسوسه‌انگیزی برای شما باشد.

پل معلق آبیدر

پل سفید در دل کارون

خوزستان به دلیل پل‌های زیادی که دارد، به شهر پل‌ها در بین مردم معروف شده است. بر روی کارون خروشان پلی سفید واقع شده است. نورپردازی‌های زیبای این پل در شب زیبایی خاص را به کارون می‌بخشد. در کنار این پل می‌توانید شاهد شب‌نشینی‌های جوانان باشید. این پل دو طرف کارون را به هم متصل می‌کند.

پل معلق نمک‌آبرود

به مازندران برویم و طبیعتش بکرش را از نزدیک از فراز پل معلق و زیبای نمک‌آبرود تماشا کنیم. این پل یکی از زیباترین پل های موجود در مازندران است. طبیعتی بکر و ناب برای گردشگران زیادی موردپسند است. این پل نامش در میان پل های زیبای ایران می‌درخشد.

اگر طبعیت گردی به همراه هیجان برای شما لذت‌بخش است پل نمک‌آبرود بهترین و خاص‌ترین گزینه مقابل روی شماست.

پلی کم‌عرض و ساخته شده از طناب و چوب تصورش هم شما را به وجد  می‌آورد. برای رسیدن به نمک‌آبرود باید سوار تله‌کابین شوید، و از بالا طبیعت بکر و ناب آنجا را تماشا کنید و لذت ببرید.

پل شکسته خرم‌آباد

در شهر زیبای خرم‌آباد پلی قدیمی به نام پل شکسته یا پل شاپوری، وجود دارد. این پل تاریخی یادگاری ماندگار از دوران ساسانیان است. با قدم‌زدن بر روی این پل می‌توانید سالیان سال به عقب برگردید، و خود را در میان مردمان آن زمان تصور کنید. امروزه این پل مورد بی‌مهری قرار گرفته است، و کمتر سخنی از این پل می‌شود.

پل شکسته خرم‌آباد

پل معلق هیراردبیل

یکی از زیباترین پل‌ های موجود در ایران، پل شیشه‌ای هیر اردبیل است. این پل زیبا حاصل تلاش مهندسان ایرانی است. این پل معلق شیشه‌ای از ۵ لایه شیشه و لمینت ساخته شده است و طول آن ۲۰۰ متر و ارتفاع آن از سطح زمین ۷۰ متر است.

 اگر اهل سفر به دل طبیعت  و طبیعت گردی هستید، همچنین عاشق ساختن لحظاتی از هیجان و ماجراجویی هستید، حتماً باید از پل هیر دیدن کنید چشمانتان را ببندید و به پایین نگاه نکنید، چرا که یک‌لحظه نگاه به پایین پایتان سبب می‌شود آدرنالین خونتان بیش از حد ترشح شود و صدای ضربان قلبتان را بشنوید. قبل از اینکه بر روی این پل شیشه‌ای قدم بگذارید یک‌نفس عمیق بکشید و نگران چیزی نباشید این پل یکی از پل های ایمن در ایران است. طبیعت زیبا و باغ‌های میوهٔ این منطقه، به همراه پل معلق هیر، لذت‌های زیادی را برای شما و همراهانتان به ارمغان می‌آورند.

سخن پایانی

با توجه به وجود رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دره‌های فراوان در ایران، وجود پل‌های فراوان در این کشور طبیعی است. طبیعت بکر و زیبا و منحصر به فرد ایران سبب شده است تعداد زیادی از افراد در هر فصلی از سال به این دیار پر از نقش و نگار سفر کنند و لحظات نابی را در دفترچه زندگیشان با نام کشور زیبایمان چاپ کنند.

در این گفتار سعی کردیم تعدادی از پل های زیبای ایران را برایتان معرفی کنیم، پل هایی که هر کدام به‌خاطر خصوصیت خاصی که دارد معروف شده است. طبیعت ناب اطراف این پل ها افراد زیادی را به سمت خود می‌خواند، این پل ها زیبایی خاص آن منطقه را دوچندان کرده‌اند. الی گشت با معرفی نقاط مختلف ایران و جهان، لیستی از بهترین مقاصد را در اختیار شما می‌گذارد، تا با مطالعه آنها بتوانید بهترین مقاصد گردشگری را با توجه به سلیقه خودتان  انتخاب کنید و چند روزی را در دل طبیعت بگذرانید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر