طرز تهیه مرغ تنوری در مطلب زیر بخوانید.

سایت شماره یک:
مرغ تنوری یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است، این نوع مرغ که خیلی راحت به روش‌های مختلف درست می‌شود طرفداران زیادی دارد، مرغ تنوری را می‌توانید همراه با برنج زعفرانی برای پذیرایی به عنوان یک غذای شیک و مجلسی استفاده کنید.
مواد لازم برای سس مقدار مواد
روغن زیتون نصف فنجان
آب لیمو ترش تازه ۱ عدد
سیر تازه ۱ تا ۲ حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پاپریکا و پودر سیر به مقدار لازم
آویشن به مقدار لازم
مواد لازم برای مرغ تنوری مقدار مواد
تکه‌های مرغ ( ران و سینه و کتف) ‌به تعداد نفرات
سیب زمینی ۳ عدد
برنج به تعداد نفرات
زعفران دم‌کرده غلیظ برای تزئین برنج به مقدار لازم
زرشک تفت داده شده برای تزئین برنج به مقدار لازم
شوید و ریحان و نعناع تازه برای تزئین به مقدار لازم
لیمو ترش تازه برای تزئین به مقدار لازم
طرز تهیه مرغ تنوری
مرحله ۱: شستن و خشک کردن تکه‌های مرغ
ابتدا تکه‌های مرغ را که می‌توانید از سینه، ران یا کتف مرغ استفاده کنید تمیز بشورید، بگذارید تا آب اضافی آن‌ها برود سپس با یک پارچه تمیز آن‌ها را خشک کنید، بعد داخل یک ظرف بریزید می‌توانید از چند تکه ران و چند تکه سینه با هم استفاده کنید.

 

مرحله ۲: مخلوط کردن روغن زیتون و سیر له شده
برای درست کردن سس ابتدا مقداری روغن زیتون را داخل یک ظرف بریزید، سپس سیر را پوست بگیرید و له کنید یا با رنده ریز رنده کنید تا کاملاً له و پوره شود، بعد سیر له شده را در روغن زیتون بریزید، هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و عطر سیر پخش شود.

 

مرحله ۳: اضافه کردن آب لیمو ترش به مخلوط
سپس یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید با چاقوی تیز از وسط برش بزنید آب لیمو ترش را بگیرید، بعد به مخلوط روغن زیتون و سیر اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و عطر و طعم لیمو ترش به خورد مواد برود، بافت مخلوط باید یکدست باشد.

 

مرحله ۴: اضافه کردن ادویه‌ها به مواد
سپس مقداری فلفل سیاه دانه درشت داخل مواد بریزید، خوب هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند بعد از آن، ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، پودر سیر و آویشن است به مقدار دلخواه خودتان به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

 

مرحله ۵: اضافه کردن مخلوط مواد به تکه‌های مرغ
وقتی عطر ادویه‌ها در مواد پخش شد و بافت مخلوط تشکیل شده یک دست شد، مخلوط را روی تکه‌های مرغ بریزید، با دست ورز دهید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، طوری که ادویه‌ها به خورد مرغ‌ها برود و آن‌ها را طعم‌دار کند مقدار ادویه‌های سس بستگی به ذائقه خودتان دارد.

 

مرحله ۶: خرد کردن سیب زمینی‌ها و اضافه کردن به مرغ‌ها
سپس سیب زمینی‌ها را تمیز بشورید، خشک کنید لازم نیست که پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید، بعد سیب زمینی‌ها را در اندازه‌های درشت، به شکل دلخواه خودتون خرد کنید سپس سیب زمینی‌های خرد شده را روی مرغ‌ها بریزید، سپس آن‌ها را با هم ترکیب کنید.

 

مرحله ۷: مخلوط کردن همه مواد با هم
سیب زمینی‌ها، مرغ‌ها و ادویه‌ها را کاملاً با هم مخلوط کنید تا ادویه ها به خورد سیب زمینی‌ها هم بروند بعد اجازه دهید تا مخلوط مواد به مدت تقریباً نیم ساعت در دمای محیط استراحت کند تا عطر و طعم ادویه‌ها با مرغ‌ها و سیب زمینی‌ها ترکیب شوند و آن‌ها را مزه‌دار کنند.

 

مرحله ۸: قرار دادن ظرف مرغ‌ها در فر و تنظیم دمای فر
بعد از آن همه مواد را دوباره با هم مخلوط کنید، روی ظرف را با یک فویل بپوشانید سپس ظرف را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است، قرار دهید دمای فر را روی ۱۹۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید دقت کنید میزان حرارت و دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد.

 

مرحله ۹: پختن مرغ ها در فر
سپس اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت ۴۰ دقیقه در فر بپزند، طوری که کاملاً مغز پخت شوند، بعد در ۷ یا ۸ دقیقه آخر پخت مرغ‌ها، در فر را باز کنید فویل روی ظرف را بردارید، حرارت پایین را خاموش کنید، حرارت بالا یا گریل را روشن کنید، در فر را ببندید.

 

مرحله ۱۰: پختن مرغ با گریل و بیرون آوردن از فر
اجازه دهید تا تکه‌های مرغ به مدت ۷ تا ۸ دقیقه با حرارت بالای فر یا گریل بپزند تا سطح آن‌ها طلایی و خوش رنگ شود، بعد از پخت کامل مرغ‌ها ظرف آن‌ها را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه مواد داخل آن کم شود.

 

مرحله ۱۱: چیدن و تزئین مرغ تنوری در ظرف
بعد از آن مرغ تنوری را داخل ظرف مناسب بریزید سیب زمینی‌های تنوری شده را هم کنار آن قرار دهید بعد روی مرغ و سیب زمینی‌ها را با چند برگ نعناع، شوید و ریحان تازه تزئین کنید، اطراف ظرف مرغ را می‌توانید با چند برش لیمو ترش تازه هم تزئین کنید.

 

مرحله ۱۲: تزئین برنج با زعفران و زرشک
در هنگام پخت مرغ تنوری مقداری برنج را هم به تعداد نفرات آبکش کنید، بعداً دم بیندازید، سپس برنج پخته شده را داخل ظرف مناسب بکشید، سپس با مقداری زعفران دم کرده غلیظ آن را تزئین کنید، برای تزئین برنج می‌توانید از زرشک تفت داده شده هم استفاده کنید. در آخر مرغ تنوری را به عنوان یک غذای اصیل و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با برنج زعفرانی، ته دیگ، سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.
تگ های مرتبط

ارسال نظر