۷ راه آسان برای افزایش سوخت و ساز یا متابولیسم متابولیسم، مسئول تبدیل مواد مغذی به دست آمده از غذاها به سوخت است. این فرایند، ...

سایت شماره یک:

متابولیسم، مسئول تبدیل مواد مغذی به دست آمده از غذاها به سوخت است. این فرایند، انرژی مورد نیاز بدن را برای تنفس، حرکت، هضم غذا، گردش خون و ترمیم بافت ها و سلول های آسیب دیده فراهم می نماید.

چندین راه آسان و موثر برای افزایش متابولیسم وجود دارد که بسیاری از آنها فقط شامل ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی است.متابولیسم، مسئول تبدیل مواد مغذی به دست آمده از غذاها به سوخت است. این فرایند، انرژی مورد نیاز بدن را برای تنفس، حرکت، هضم غذا، گردش خون و ترمیم بافت ها و سلول های آسیب دیده فراهم می نماید.

هر چه میزان متابولیسم بیشتر باشد، در زمان استراحت کالری بیشتری سوزانده می شود. عوامل زیادی می توانند بر متابولیسم تأثیر بگذارند از جمله سن، رژیم غذایی، ترکیب بدن، جنس، اندازه بدن، فعالیت بدنی، وضعیت سلامتی و داروهای مصرفی.

 7  راه آسان برای افزایش متابولسیم عبارتند از:

مصرف پروتئین کافی در هر وعده

پروتئین می تواند اثر حرارتی غذا را افزایش دهد، به بیان دیگر بدن برای هضم و جذب، انرژی بیشتری می سوزاند. (20-30% برای پروتئین در مقابل 5-10% برای کربوهیدرات و 0-3% برای چربی). مصرف پروتئین در رژیم های کاهش وزن می تواند جلوی از دست دادن عضلات را بگیرد و به این ترتیب مانع از افت متابولیسم شود.

ورزش تناوبی با شدت بالا

ورزش تناوبی با شدت بالا شامل فعالیت های سریع و بسیار شدید است. به نظر می رسد اثرات ورزش های تناوبی با شدت بالا در افزایش میزان متابولیسم بیش از سایر انواع ورزش ها باشد. البته باید دقت داشته باشید که انجام این نوع از ورزش ها برای شما خطری به دنبال نداشته باشد. برای شروع، بهتر است ورزش هایی را انتخاب کنید که برای شما آشناتر هستند مانند دوچرخه سواری و دویدن.

وزنه زدن

عضلات نسبت به بافت چربی از نظر متابولیسم، بافت فعال تری هستند. بنابراین داشتن عضلات بیشتر می تواند به شما کمک کند که متابولیسم خود را افزایش داده و در نتیجه کالری بیشتری در طول روز و حتی در زمان استراحت مصرف نمایید. وزنه زدن به دلیل افزایش حجم عضلانی، میزان متابولیسم را افزایش داده و در روند کاهش وزن بسیار کمک کننده است.

پرهیز از بی تحرکی

فعال بودن همانند سرپا بودن، پیاده روی و جنب و جوش میزان سوخت و ساز را افزایش می دهد.

نوشیدن چای، قهوه و ادویه ها

چای سبز و قهوه به ترتیب متابولیسم را 4-5% و 3-11% افزایش می دهند. ادویه ها به خصوص فلفل می تواند سوخت و ساز را تا حدودی افزایش دهد. اثرات ادویه ها در صورت ترکیب شدن با سایر عوامل افزاینده متابولیسم مقداری بیشتر می شود.

داشتن خواب کافی در شب

خواب ناکافی با افزایش احتمال ابتلا به چاقی مرتبط است. خواب ناکافی باعث  افزایش هورمون گرسنگی (گرلین) و کاهش هورمون سیری (لپتین) می شود.

نوشیدن چای سبز

نتایج برخی از مطالعات نشان داده اند که چای سبز یا چای اولانگ در صورتی که با ورزش همراه باشند می توانند تا حدودی باعث افزایش چربی سوزی شوند. هرچند در مطالعات قدیمی تر اثراتی از چای بر متابولیسم گزارش نشده است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر