خیلی‌ از ما از آشپزی فراری‌ هستیم چون حین کار با دست در آشپزخانه دستانمان به بوهای مختلف مواد غذایی آغشته می‌شود و گاهی به سختی می‌توان از شر این بوها خلاص شد. شاید شنیده باشید که صابون استیل به از بین بردن بوهای تند کمک می‌کند.

سایت شماره یک:

می‌دانید صابون استیل چگونه عمل می‌کند؟ لایه‌ی بیرونی استیل از کروم ساخته شده است که ظاهراً ترکیبات گوگرد موجود در غذاهایی مانند سیر را از دستان شما حذف می‌کند و در نتیجه بو را خنثی می‌کند. صابون استنلس استیل به راستی چگونه کار می‌کند؟ آیا این یک حقه است؟ صابون استیل چگونه کار می‌کند و بوهای بد را از بین می‌برد؟ آیا این شگرد تمیز کردن و از بین بردن بو واقعاً جواب می‌دهد؟ آیا ارزش دارد روی یک پاک‌کننده دستی از جنس استنلس استیل پولی خرج کنید؟ به خواندن ادامه دهید تا بیشتر بدانید که چه ماده‌ای سیر را اینقدر بدبو می‌کند و چگونه می‌توانید دستان خود را از شر بوهای قوی خلاص کنید.

در ادامه ابتدا می‌بینیم که صابون استنلس استیل دقیقا چیست. نگاهی دقیق‌تر به ترکیب استیل می‌اندازیم و می‌بینیم که صابون استنلس استیل چگونه کار می‌کند. بعد کمی درباره‌ی این توضیح می‌دهیم که چه چیزی سیر را اینقدر بدبو می‌کند و آیا قالب صابون فولادی در از بین بردن بوهای تند موثر هستند یا نه. در ادامه با راه‌های طبیعی برای از بین بردن بوی بد از دست آشنا می‌شویم.

صابون استنلس استیل دقیقا چیست؟

صابون استیل بوی تندی را که بعد از آشپزی روی دستتان باقی می‌ماند و ناشی از خرد کردن سبزیجات، گوشت و خرد کردن پیاز، سیر و ماهی با دست است، کاهش می‌دهد. این پاک‌کننده‌ها و از بین‌برنده‌های بو درست مانند یک صابون معمولی عمل می‌کنند. آن‌ها برای خنثی کردن عطرهای نامطبوع دستان شما در طول یک روز کار در آشپزخانه طراحی شده‌اند.

اگر یک جست‌وجوی سریع در گوگل درباره‌ی صابون فولاد ضدزنگ یا همان استیل انجام دهید، ده‌ها لیست از قالب‌های فلزی به شکل صابون معمولی را خواهید یافت. درست است که این حجم‌های فلزی صابون نامیده می‌شوند، اما در واقع باکتری‌ها را از دستان شما پاک نمی‌کنند. صابون فلزی ممکن است فقط بوها را خنثی کند یا به حداقل برساند، ولی جای این را نمی‌گیرد که شما برای حفظ بهداشت و از بین بردن میکروب و باکتری‌ها به طور موثر دست‌های خود را با صابون واقعی بشویید.

اگر می‌خواهید بعد از شست‌وشوی دست با صابون استیل ضد زنگ خود، شست‌وشوی مناسب دست انجام دهید آهنگ تولدت مبارک را دو بار بخوانید و در طول آن دستان خود را با صابون معمولی و آب گرم بشویید.

نگاهی دقیق‌تر به ترکیب استیل

استیل شامل یک آلیاژ فلزی است که معمولا از آهن یا نیکل و لایه‌ای از کروم ساخته شده است. کروم که حاوی حداقل مقدار کربن است، چیزی است که فلزات را در برابر حرارت و خوردگی مقاوم می‌کند. بیشتر آلیاژهای استیل حاوی ۱۰ تا ۳۰درصد کروم هستند. صابون استیل یا فولاد ضدزنگ اغلب دارای یک روکش صاف، صیقلی و برس‌خورده است که روی پوست را ملایم لمس می‌کند.

صابون استنلس استیل چگونه کار می‌کند؟

دستان خود را زیر آب سرد یا ولرم بگذارید و بعد آن‌ها را روی قالب فلزی صابون بمالید، درست مانند صابون معمولی. شما همچنین می‌توانید آن را بدون آب استفاده کنید، اما احتمالاً این روش کمتر موثر است. به نظر می‌رسد اتفاق نظر بر این است که کروم موجود در استیل پس از کار با غذاهای تند با ترکیبات ارگانوسولفور موجود در دستان شما متصل می‌شود.

این ترکیبات گوگردی در مواد غذایی از جمله سیر و پیاز و سایر اعضای خانواده آلیوم یافت می‌شوند. بسیاری از تولیدکنندگان همچنین ادعا می‌کنند که صابون‌های فولادی آن‌ها بوی ماهی و سایر ادویه‌های قوی را هم از بین می‌برد.

تولیدکنندگان این صابون‌های استیل در بین بسیاری از تولیدکنندگان معتبر ظروف پخت و پز و تجهیزات آشپزخانه هم به چشم می‌خورند. قیمت کالای آن‌ها هم اغلب کم نیست. اما خوب است که مثل هر وسیله‌ی دیگری قبل از خرید خوب درباره‌ی آن‌ها تحقیق و نظرات استفاده‌کنندگان را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که عمل مکانیکی مالیدن دست‌ها به صابون فولادی نقش مهمی‌ دارد. همانطور که شیوه‌های خوب شست‌وشوی دست‌ها، شستن شدید و کامل دست‌ها را برای حداقل ۲۰ ثانیه توصیه می‌کند، همین قانون را در اینجا هنگام استفاده از صابون استیل ضد زنگ برای حذف هر چه بیشتر ترکیبات گوگردی اعمال کنید.

چه چیزی سیر را اینقدر بدبو می‌کند؟

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که یک حبه سیر کامل آنقدرها بدبو نیست؟ زمانی که آن حبه سیر را له می‌کنید، تکه می‌کنید یا خرد می‌کنید، عطر متمایز آن با تمام شکوهش آزاد می‌شود.

سیر حاوی آنزیمی‌به نام آلیین (alliin) است. هنگامی که آلیین از خرد کردن، له کردن یا رنده کردن تجزیه می‌شود، عطر تندتری به نام آلیسین (Allicin) ایجاد می‌کند. آلیسین که آلییناز (alliinase) نیز نامیده می‌شود، به چهار ترکیب اصلی سولفوریک آلی تجزیه می‌شود: دی آلیل دی سولفید (diallyl disulfide)، آلیل متیل سولفید (allyl methyl sulfide)، آلیل مرکاپتان (allyl mercaptan) و آلیل متیل دی سولفید (allyl methyl disulfide). دومی، آلیل متیل دی سولفید، سرسخت‌ترین و طولانی‌ترین ترکیب گوگردی است.

اگر سیر بخورید بدن شما این ترکیب را جذب می‌کند. سپس این ترکیب وارد خون می‌شود و بدن شما در نهایت آن را به روش‌های مختلف دفع می‌کند: از طریق پوست، اندام‌ها، ادرار و معمولاً از طریق تنفس. از این رو، کسی که سیر می‌خورد نفسش بوی تند سیر متصاعد می‌کند.

آیا قالب‌های صابون استیل در از بین بردن بوهای تند موثر هستند؟

هیئت منصفه هنوز روی این مسئله کار می‌کند. هنوز به هیچ وجه برای این سؤال پاسخ قطعی پیدا نکرده‌ایم و هیچ مطالعه‌ی علمی‌ که از اثربخشی استیل در از بین بردن بوهای قوی حمایت کند، نیافته‌ایم. اما شواهدی بر اساس تجربه و حرف و حدیث فراوانی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد. دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی در مقاله‌ای در مورد کار با سیر در آشپزخانه می‌گوید:

«برخی منابع پیشنهاد می‌کنند با خیس کردن دست‌ها و مالیدن آن‌ها روی استیل ضد زنگ (سینک، قاشق یا تیغه‌ی چاقو) بوی سیر را از بین ببرید.» اگر به بررسی آنلاین صابون فلزی بپردازید، نظرات متفاوت زیادی را خواهید یافت:

دستان شما ممکن است دیگر بوی پیاز ندهد اما بوی فلز می‌دهد و نمی‌دانم کدام یک بدتر است.

این صابون مانند جادوی سیاه عمل می‌کند.

نه کار نمی‌کند.

می‌شود گفت که به نوعی استفاده از این صابون‌ها جواب می‌دهد.

مثل یک طلسم کار می‌کند. حتی بوی موش مرده هم از دستان شما خارج می‌شود.

نکته‌ی مهم‌تر این نیست که آیا استیل واقعا برای از بین بردن بوها خوب عمل می‌کند یا نه بلکه این است که آیا صابون استنلس استیل بهتر از ظروف استیل عمل می‌کند؟ متأسفانه همه‌ی نشانه‌ها به پاسخ «نه» اشاره می‌کنند.

در حالی که قالب صابون استیل راحت و جذاب و به نظر زیبا می‌رسد و شاید ارگونومیک‌تر از استفاده از تیغه‌ی چاقو باشد، در واقع عملکرد بهتری ندارد. اکثر اما جای کمی در آشپزخانه داریم و کشوهای وسایلمان در حال حاضر هم به اندازه‌ی کافی پر و به هم ریخته‌اند.

هر فضایی در اطراف سینک آشپزخانه دارای ارزش بالایی است و ما در این فضا یک ابزار آشپزخانه اضافی نمی‌خواهیم. خوب فکر کنید و ببینید واقعا به این صابون در کنار سینک خود نیاز دارید یا نه.

راه‌های طبیعی برای از بین بردن بوی بد از دستان شما

حتما راه‌های دیگری هم باید برای از بین بردن بوی بد دست‌ها ناشی از کار در آشپزخانه وجود داشته باشد. راه‌حل شخصی برخی شستن ظروف بعد از آشپزی است ولی بسیاری آن را راه‌حل موفقی نمی‌دانند. آشپزخانه شما احتمالاً حاوی برخی مواد طبیعی خوب برای از بین بردن بو است. دفعه‌ی بعد که دستانتان بوی بدی می‌دهد، یکی از این راه‌حل‌ها را امتحان کنید.

تفاله‌ی قهوه؛ تفاله‌های قهوه مصرف شده را نجات دهید! قهوه یک خوش‌بو کننده است و تفاله‌ها یک لایه‌بردار. به سادگی آن‌ها را بین دستان خود مالیده و آبکشی کنید. این راه‌حل حتی اگر تاثیر کمی هم داشته باشد حداقل خرجی برای شما نمی‌تراشد.

لیمو و آبلیمو به اضافه‌ی نمک؛ بعد از برش پیاز، سیر یا ماهی، هم تخته برش و هم دست شما ممکن است بو بدهند. یک لیمو را برش دهید، کمی نمک درشت روی آن بپاشید و روی دستان خود بمالید. می‌توانید از لیمو و نمک باقی‌مانده برای تمیز کردن و خوش‌بو کردن تخته برش و حتی سینک ظرفشویی هم استفاده کنید.

نمک به اضافه‌ی جوش شیرین؛ جوش شیرین یک ساینده‌ی ملایم است که برای خنثی کردن بوها عمل می‌کند. نمک درشت به شست‌وشو کمک می‌کند. مخلوطی از یک قسمت نمک و دو قسمت جوش شیرین درست کنید. به اندازه‌ی کافی آب اضافه کنید تا خمیری به دست آید. دست‌هایتان را بشویید و با شست‌وشوی طولانی با صابون ادامه دهید. این بوزدایی درصد بالایی موفقیت به همراه خواهد داشت.

آزمایش سیر خود را انجام دهید

برای خرید صابون استیل می‌توانید آزمایش خود را در خانه انجام دهید و از اثربخشی آن مطمئن شوید. سیر له شده را به مدت ۲۰ ثانیه به دستانتان بمالید. کاری کنید که واقعا آن سیر طوری روی پوستتان پخش شود که انگار صابون است. بعد از ۲۰ ثانیه هر دو دست بوی سیر می‌گیرد.

بعد سریع دست‌هایتان را با آب معمولی بشویید. یک قاشق استیل بیرون آورید و به مدت ۲۰ ثانیه روی یکی از دست‌های هنوز خیس خود بمالید. روی دست دیگر به مدت یکسان یک قاشق چوبی بمالید. در نهایت، تست بوییدن را انجام دهید.

احتمالا به نظر می‌رسد که هر دو دست هنوز دارای عطر سیر هستند و واقعاً تفاوت کمی بین دستی که با استیل تمیز شده با دست دیگر وجود دارد. خودتان این آزمایش را در خانه امتحان کنید. شاید متوجه شوید که استیل برای شما خوب کار می‌کند. شاید هم متوجه شوید که همه‌ی این‌ها شایعه است. در اینجا چند شی استیل ضدزنگ وجود دارد که می‌توانید برای انجام آزمایش خود از آن‌ها استفاده کنید:

سینک (اگرچه این کار توصیه نمی‌شود زیرا بیشتر سینک‌های آشپزخانه محل رشد باکتری‌ها هستند)؛

قاشق یا ملاقه سوپ استیل؛

قابلمه، تابه یا در قابلمه استیل ضدزنگ؛

تیغه‌ی چاقوی استیل ضدزنگ (با دقت استفاده کنید!).

کلام آخر

صابون استیل یا صابون فولاد ضدزنگ‌، از جنس استیل و به‌ شکل صابون است. هدف استفاده از آن خنثی کردن یا کاهش بوی نامطبوع روی دست‌هاست. صابون استیل جادویی ضد بو، قرار است بوهایی مانند بوی ماهی، بوی پیاز، بوی سیر و سایر بوهای نامطبوع روی دست را از بین می‌برد.

قبل از اینکه پولی را که به سختی به دست آورده‌اید برای یک صابون استیل خرج کنید، ابتدا آزمایش علمی خود را انجام دهید تا ببینید آیا ظروف استیل ضد زنگ برای کاهش بوی سیر در دستانتان مؤثر است یا خیر. در حالی که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه استیل می‌تواند در به حداقل رساندن بوهای قوی کمک کند، در واقع هیچ علمی برای اثبات آن وجود ندارد. اگر متوجه شدید که برای شما جواب می‌دهد عالی است، از این روش استفاده کنید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر