حقوق معلمان

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: حمایت از معلمان در زمینه افزایش حقوق و بیمه و موضوع نظارت بر شهریه‌های مدارس در مصوبات مجلس دیده شده است و براین اساس حقوق معلمان ابتدایی حدود ۴۷ درصد و معلمان متوسطه ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

سایت شماره یک:

احمد محمودزاده روز چهارشنبه درباره اقدامات سازمان مدارس غیردولتی در راستای مصوبه‌ اخیر مجلس اظهار داشت: حدود ۱۷ بند به بندهای قبلی سند قانون تاسیس مدارس غیردولتی اضافه شد که تغییر محتوایی، حمایتی و ارتقای آموزشی و پرورشی را به همراه دارد.

وی افزود: این قانون به معلمان که در سال‌های گذشته در مدارس غیردولتی به آنها سخت گذشته بود همچنین در جنبه نظارتی که یکی از دغدغه‌ها در موقع ثبت‌نام و دریافت شهریه است، کمک می‌کند. امیدواریم این موارد در شورای نگهبان هم تایید شود زیرا در سال‌های آتی به کیفیت بخشی مدارس غیردولتی کمک خواهد کرد.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: این قانون در حوزه نیروی انسانی که جنبه حمایتی دارد، یک بسته بیمه و دستمزد و در زمینه آموزش ضمن خدمت، دانش‌افزایی، ارتقای توانمندی باید اتفاق بیافتد.

محمودزاده اضافه کرد: در این مورد باید افرادی که در مدارس غیردولتی حضور می‌یابند، دارای صلاحیت معلمی باشند، آموزش‌های لازم را دیده باشند، صلاحیت عمومی باید احراز شود و رشته تحصیلی مرتبط هم داشته باشند.

وی یادآورشد: همه این موارد پیشتر در قالب بسته‌هایی به دانشگاه فرهنگیان ارائه شده بود که گزینش و تفاهم‌نامه در این زمینه امضا شد، این مسیر را طی کردیم و پودمان‌های ۳۶۰ساعتی یعنی ۶ تا ۶۰ ساعته که بخشی از آن به موضوعات بصیرتی، اعتقادی، آگاهی بخشی مربوط می‌شد را برگزار کردیم که هم برای خود معلمان و هم از طریق معلمان برای دانش‌آموزان اهمیت دارد.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: این اتفاقات در داخل خود آموزش و پرورش باید انجام می شد که از تابستان سال گذشته این موارد را رقم زدیم. ۶۰ ساعت به معلمان مدارس غیردولتی آموزش داده شد و اکنون در حال آسیب‌شناسی این موضوع هستیم که ضعف‌هایی داشتیم و در برخی زمینه‌ها دانشگاه فرهنگیان به تنهایی عهده‌دار این کار نمی‌تواند باشد.

محمودزاده افزود: ۲۱۰ هزار نفر از معلمان مدارس غیردولتی که به صورت نیروی آزاد هستند، باید در کلاس‌های ضمن خدمت حاضر می‌شدند؛ بنابراین تعداد بسیار است.

حقوق و بیمه معلمان مدارس غیردولتی کامل شد

وی یادآورشد: کاهش ساعات حضور معلمان مدارس غیردولتی موضوع مهم دیگری بود که به دنبال آن بودیم. حقوق و بیمه آنها تا سال‌ گذشته، کارگری دیده شده بود که بخش معلمی متفاوت از حوزه کارگری است زیرا حضور معلم در کلاس درس باید ثمربخش باشد و معلم باید آمادگی لازم را در خانه برای ورود به آموزش‌ها داشته باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی توضیح داد: اکنون ساعت کار معلمان مدارس ابتدایی به ۲۵ ساعت، معلمان مدارس متوسطه به ۳۰ ساعت و مدیران و عوامل اجرایی به ۳۶ ساعت کاهش یافته که استاندارد لازم در دنیا است.

محمودزاده درباره دستمزد و بیمه این معلمان افزود: این همکاران با همین ساعت تمام وقت محسوب خواهند شد. در سال‌های گذشته ۴۴ ساعت در قانون کار تمام وقت محسوب می‌شد اما چون معلمان ۴۴ ساعت در کلاس‌ها حضور نداشتند و ۲۲ تا ۲۵ ساعت در کلاس بودند، نصف دستمزد قانون کار و بیمه را دریافت می‌کردند.

وی یادآورشد: اکنون معلمان با این مصوبه مجلس شورای اسلامی حقوق تمام وقت را دریافت می‌کنند و بیمه کامل خواهند شد و این موضوع در ایجاد انگیزه معلمان مدارس غیردولتی و برای ارتقا آموزش‌ها در حوزه کیفت‌بخشی و حوزه مسائل تربیتی تاثیرگذار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا این افزایش بار مالی ناشی از حقوق معلمان به موسسان مدارس قرار است که در شهریه افزایش یابد، گفت: این بار مالی را حساب کرده‌ و در شاخص‌های تعیین الگوی شهریه لحاظ کرده‌ایم.

محمودزاده ادامه داد: سال گذشته هم این موضوع را لحاظ کردیم و دستمزد معلمان را در فرمول‌هایی که داریم، ۳۰ ساعت حساب شد اما چون قانون نبود، تبعیت موسسان از این موضوع کم بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که پیشتر اعلام کرده‌اید با این قانون ۴۰ درصد به حقوق معلمان مدارس غیردولتی افزوده می‌شود، گفت: بیشتر از ۴۰ درصد هم تاثیر می‌گذارد، ۴۴ ساعت کار به ۲۵ ساعت تقلیل یافته است و تقریبا ۴۷ درصد به حقوق معلمان در دوره ابتدایی و عدد بالای ۴۰ درصد در دوره متوسطه افزایش می‌یابد.

محمودزاده درباره جنبه نظارتی مصوبات اخیر مجلس، اظهار داشت: جنبه نظارتی ما هم تحت تاثیر این قانون قرار می‌گیرد، به‌طور مثال گاهی گفته می‌شود ۲۷ میلیون تومان شهریه در الگوی ستاد اعلام می‌شود اما در مدرسه ۳۵ میلیون تومان دریافت می‌شود. با این مصوبه هر مدرسه‌ای خارج از چارچوب تعیین الگوی شهریه، هزینه‌ای دریافت کند، در عمل از حسابش برداشت می‌شود.

وی گفت: بخشی از شهریه دریافتی که حق دانش‌آموز است، به او برگردانده می‌شود و بخشی دیگر هم به عنوان جریمه تخلف است که به عنوان مدیریت آموزش و پرورش در حاشیه شهرها و مناطق محروم استفاده می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: البته این چنین تخلفات در کمتر از یک درصد مدارس است، با این مصوبه شهریه سقف پیدا می‌کند.

محمودزاده در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش مجاز به برداشت پول از حساب مدارس است یا خیر، عنوان کرد: تاکنون قانون اجازه این کار را نمی‌داد اما اکنون قانون اجازه ورود را می‌دهد و انجام خواهیم داد. آموزش و پرورش این مبلغ جریمه را به حساب درآمدهای عمومی می‌ریزد.

وی افزود: سال‌های گذشته اجازه تعطیل کردن و توبیخ مدیر مدرسه را داشتیم و انجام می‌دادیم و امسال هم اجازه دریافت جریمه داده شده و انجام می‌دهیم.

برخورد با هزار و ۳۰ مدرسه و ۸۸۶ مرکز

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره ورود تعزیرات به موضوع بازرسی شهریه‌های مدارس غیردولتی عنوان کرد: مدرسه واحد صنفی اقتصادی نیست، قانون داریم و ماده ۳۴ و ۳۵ ما دقیقا این موضوع را مشخص کرده و دستگاه‌های نظارتی باید اجازه دهند که آموزش و پرورش خودش برخورد کند.

محمودزاده ادامه داد: برخورد با ۸۸۶ آموزشگاه غیر مجاز و برخورد با هزار و ۳۰ مدرسه با همکاری برخی از دستگاه‌ها نشان از این دارد که ما نظارت جدی داریم.

فرصت ۵ ساله برای همسان‌سازی مدارس غیردولتی با شاخص‌ها

وی درباره موارد دیگر این مصوبات اظهار کرد: ظرفیت‌های دیگر قانون مانند استقرار و مدارس استجاری هم در این قانون دیده شده و براین اساس سازمان نوسازی مدارس موظف شد که برخوردهایی را با آنها داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مدارسی که در ساختمان‌های مسکونی هستند، گفت: این موارد هم در قانون دیده شد و حدود ۵ سالی به مدارس غیردولتی اجازه داده شد که خودشان را با شاخص‌ها همسان‌سازی کنند، تا زمانی که این بحث همسان‌سازی است ما هم کمک می‌کنیم.

محمودزاده افزود: مشاوران زیر نظر سازمان برنامه و بودجه به مدارس استیجاری کمک می‌کنند که بتوانند استحکام بنا را رعایت کنند. خط قرمز آموزش و پرورش حضور دانش‌آموزان در فضای ایمن و محکم است که از این عدول نخواهیم کرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر