آش پیاز یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آش‌هایی است که در شهر‌های مختلف به روش‌های بسیار متفاوتی طبخ می‌شود. این آش، جز قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین آش‌های ایرانی است که برای درمان سرماخوردگی و کاهش تب در فصول سرما از آن استفاده می‌شود. این آش با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی در زمان کوتاهی آماده می‌شود.

سایت شماره یک:

مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این آش را تهیه کنید.

درجه سختی تهیه این آش در دسته‌بندی آسان قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش پیاز:

پیاز قرمز یا زرد ۶ عدد

کره ۲ قاشق غذاخوری

شکر ۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری

سیر ۲ حبه

آب گوشت ۸ پیمانه

نمک، فلفل و آویشن به مقدار دلخواه

مرحله اول | آماده سازی پیاز و سیر

در اولین مرحله برای پخت آش پیاز به سراغ پیاز‌ها روید. پیاز‌ها را بشویید و پوست بگیرید. آن‌ها را به صورت خلالی نازک خرد کنید، در همین مرحله سیر را نیز پوست بگیرید. به چند قطعه برش زنید و به پیاز‌های خلالی خرد شده بیفزایید.

مرحله دوم | پخت پیاز با روغن زیتون و کره

در دومین مرحله قابلمه مناسبی برای طبخ آش انتخاب کنید. پیاز‌ها را درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گذارید و حرارت را کم کنید. درب قابلمه را ببندید و کمی منتظر بمانید تا پیاز‌ها نرم شود. نیمی از روغن زیتون و کره را به قابلمه بیفزایید.

مرحله سوم | افزودن شکر و نمک

حال مقداری شکر و نمک به پیاز‌ها زنید. کمی پیاز‌ها را زیر و رو کنید تا کاراملی و شیشه‌ای شود.

مرحله چهارم | افزودن آب گوشت

در مرحله چهارم آب گوشت یا عصاره قلم را به پیاز‌های درون قابلمه بیفزایید و همه مواد را بهم زنید. حرارت را کم کنید و ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا آش به خوبی بپزد و لعاب بیندازد.

مرحله پنجم | تنظیم چاشنی و سرو آش

در پایان زمان پخت با کمک گوشکوب برقی آش را پوره کنید تا بافتی یک نواخت و یک‌دست به خود گیرد. حال با مقداری نمک، فلفل و آویشن چاشنی اش را تنظیم کنید و به سراغ سرو آش روید. آش جذاب و خوش‌رنگتان را در ظرف سرو بریزید و با مقداری پیاز کاراملی شده تزیین کنید؛ و در کنار مقداری نان نوش جان کنید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر