همیشه موقعی که هوس آش به سرتان می‌زند فقط به سراغ آش رشته، جو، دوغ، شله قلمکار و از این دست آش‌های زیادی مشهور و معروف می‌روید؟! دلتان نمی‌خواهد طعم‌های جدید را هم امتحان کنید؟ شاید یک آش جدید جای آش رشته را برای همیشه بگیرد! نمی‌شود؟ به نظر من که باید دل را به دریا بزنید و از قید چارچوب‌ها رها شوید! کشور ما به اندازه تمام روستاهایش انواع آش دارد! حیف است که امتحان نکنید، لذت نبرید و به خاطر نسپارید!

سایت شماره یک:
حالا که خوب وسوسه شدید این آش را برای اولین وعده تهیه کنید! هوا سرد است و خوردن آش گرم و داغ بدجوری می‌چسبد! به دوستان و عزیزانتان هم تلفن بزنید، یک دورهمی آش قلقل ترتیب بدهید و مطمئن باشید در یادها و خاطرات و لذت‌هایتان خواهد ماند.

 

مواد لازم:
ماده غذایی مقدار
گندم پوست کنده
150 گرم

 

برنج نیم دانه
50 گرم

 

گوشت گوساله
200 گرم

 

پیاز
یک عدد

 

لپه باقالی
100 گرم

 

لوبیا چشم بلبلی
100 گرم

 

عدس
100 گرم

 

نخود
100 گرم

 

زردچوبه
یک قاشق غذاخوری

 

نعناع داغ
به میزان دلخواه

 

سیر داغ
به مقدار نیاز

 

پودر لیمو عمانی
یک قاشق غذاخوری

 

نمک و فلفل سیاه
به میزان دلخواه

 

طرز تهیه:
اول از همه بگویم که با یک آش شوشتری روبه رو هستید. اگر به مواد موردنیازش خوب دقت کرده باشید سرشار از خاصیت و مواد مغذی است. یک غذای کامل که با لذت میل کنید و از رسیدن ویتامین‌ها به بدنتان  خیالتان راحت باشد.

 

از آنجا که در این آش گندم وجود دارد ممکن است شما را به یاد حلیم بیندازد و البته بیراه هم نیست، مانند حلیم به جان و دل می‌نشیند! وجود گوشت هم تداعی کننده آش شله قلمکار تهرانی و آش عباسعلی کرمانشاه است! چقدر آش‌های خوشمزه ما را احاطه کرده‌اند!

 

قدم اول:

 

گندم و برنج را از شب قبل بشویید و در مقداری آب خیس کنید و هنگامی که تصمیم به تهیه آش گرفتید آنها را داخل قابلمه بریزید و روی آن را هم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بپزند.

 

قدم دوم:

 

در قابلمه‌ای دیگر پیازی را که شسته و پوست گرفته و خرد کرده‌اید کمی تفت بدهید. گوشت را به آن اضافه کنید و مقداری آب و زردچوبه هم داخل آن ریخته تا گوشت هم جداگانه بپزد و نرم شود.

 

قدم سوم:

 

حبوبات این آش نقش اصلی را ایفا می‌کنند. آنها را هم از شب قبل در آب خیس کنید و در قابلمه‌هایی دیگر به همراه آب بگذارید تا پخته شوند! از آنجا که زمان پخت حبوبات با هم متفاوت است بهتر است این کار را در ظرف‌های جداگنه انجام بدهید. عدس به نسبت نخود زودتر می‌پزد، لوبیا چشم بلبلی از لپه باقالی دیرتر پخته می‌شود. پس این کار را هم انجام بدهید و حواستان به پخت هر کدام باشد که له نشوند.

 

قدم چهارم:

 

وقتی گندم و برنج پخته شدند و با امتحان کردن آن متوجه این مساله شدید، حبوبات را هم به آنها اضافه کنید. حالا نوبت استفاده از گوشت کوب برقی است! لازم نیست تمام مواد میکس شوند بلکه تا حدی له بشوند که باعث قوام بیشتر آش و همچنین خوشمزه‌تر شدن آن بشود. البته اگر تمایل شما بر این است که آشتان بافتی یکدست و روان داشته باشد می‌توانید به صورت کامل آنها را میکس کنید.

 

قدم پنجم:

 

گوشت را که پخته شده است ریش ریش کنید و داخل آش بریزید. پودر لیمو عمانی را هم به همراه مقداری از آب گوشت به آش اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. حرارت را کم کنید تا آش شما حسابی جا بیفتد.

 

قدم ششم:

آخرین قدم همیشه به سرو و تزیین می‌رسد. نعناع داغ و سیرداغ را بنا به علاقه خودتان تهیه کنید. آش را داخل ظرف سرو بریزید و روی آن را با نعناع و سیر تزیین کنید.

 

نکته‌های طلایی:

از گوشت گوسفندی به جای گوشت گوساله می‌توانید استفاده کنید.

هنگام اضافه کردن آب گوشت حتما آن را از صافی رد کنید.

اگر از بعضی حبوبات موجود در این آش خوشتان نمی‌آید می‌توانید آنها را حذف کنید. 

تگ های مرتبط

ارسال نظر