عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است، گفت: معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

سایت شماره یک:

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است، گفت: معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

وی افزود: معمولاً در فروردین و اردیبهشت ماه واردات و ثبت سفارش سخت‌تر است؛ بنابراین تقاضا در پایان سال افزایش پیدا می‌کند، همچنین بانک‌ها نیز در دو ماه گفته‌شده معمولاً کمتر تسهیلات می‌دهند.​

این اقتصاددان با اشاره به این موضوع که بسیاری از بنگاه‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ماه با رکود مواجه هستند، تأکید کرد: مشتریان و بنگاه‌داران نیز تمایل دارند در پایان سال معاملات خود را انجام دهند، از این جهت نیز تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت دلار کمی بالا می‌رود.​

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: حجم معاملات ریالی و ارزی در بهمن و اسفند ۲ برابر ماه‌های قبل است، همچنین مسافرت‌های خارجی و نقل و انتقال پول نیز به‌نوعی باعث افزایش قیمت ارز در پایان سال می‌شود که این امری طبیعی است و ما طی سال‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در شب عید معمولاً تقاضای سکه و طلا افزایش پیدا می‌کند که این افزایش تقاضا باعث تغییر قیمت طلا و سکه می‌شود و این تغییر نرخ روی سایر بازارها مانند ارز نیز اثرگذار است؛ بنابراین با نزدیکی به عید فقط قیمت ارز بالا نمی‌رود بلکه قیمت سکه و طلا نیز معمولاً افزایشی می‌شود.

عزتی تأکید کرد: در پایان سال گذشته هم نرخ ارز به حدود ۶۲ هزار تومان رسید و سپس نزولی شد در این شرایط افرادی که اقدام به خرید ارز کردند متضرر شدند؛ بنابراین امسال نیز به‌احتمال زیاد در فروردین نرخ ارز پایین‌تر می‌آید.

وی گفت: افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است و اگر اتفاق عجیبی در اقتصاد رخ ندهد به‌احتمال زیاد نرخ ارز در فروردین و اردیبهشت ماه کمی ریزش می‌کند.

تسنیم

تگ های مرتبط

ارسال نظر