در این مقاله طرز تهیه یکی از شیرینی های معروف و محبوب به نام شیرینی زبان رو یاد میگیری که با خمیر هزار لای خانگی آماده میشه.

سایت شماره یک:

شیرینی پزی هنری محبوب در بین خیلی از آدم هاست. خانم ها و آقایون زیادی به صورت حرفه ای شیرینی پزی میکنن. با نزدیک شدن به عید نوروز این کار، رونق بیشتری میگیره و خانم های زیادی توی خونه بساط شیرینی پزی رو پهن میکنن. شیرینی های خشک زیادی رو میشه توی خونه درست کرد، شیرینی های خوشمزه ای که ماندگاری بالا دارن و مناسب عید نوروز هستن. شیرینی هایی مثل شیرینی پاپیونی، شیرینی کشمشی، شیرینی اتریشی و... در این مقاله یکی دیگه از شیرینی های معروف و محبوب به نام شیرینی زبان رو بهتون آموزش میدیم که با خمیر هزار لای خانگی آماده میشه. تا پایان همراه ما باشید...

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان

آرد سفید قنادی 300 گرم

کره 150 گرم

تخم مرغ یک عدد

روغن مایع یک قاشق سوپخوری

جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری

وانیل نصف قاشق چایخوری

نمک یک قاشق چایخوری

آب خنک یک فنجان

طرز تهیه شیرینی زبان

مرحله اول

برای شروع داخل یک ظرف تخم مرغ، جوهر لیمو، روغن مایع، آب و نمک رو با هم مخلوط کنید و هم بزنید.

مرحله دوم

آرد و وانیل رو دو سه بار الک کرده و داخل یک کاسه بزرگ بریزید و وسط اون رو گود کنید. سپس مخلوط تخم مرغ رو به آرد اضافه کنید و با دست هم بزنید و ورز بدید تا خمیر یک دست و نرمی به وجود بیاد. خمیر رو یک ساعت استراحت بدید تا حجم اون زیاد بشه.

مرحله سوم

بعد از استراحت خمیر، روی سطح میز مقداری آرد بپاشید و خمیر رو باز هم ورز بدید تا لطیف و نرم بشه. سپس خمیر رو به شکل مربع و به ضخامت دو میلی متر پهن کنید.

مرحله چهارم

کره رو از یخچال خارج کنید و بین کاغذ روغنی با وردنه پهن کنید. سپس کره رو وسط خمیر باز شده قرار بدید و خمیر رو از چهار طرف روی کره برگردونید. بعد آروم آروم به وسیله وردنه روی خمیر ضربه بزنید تا کره وسط خمیر کاملا نرم بشه.

مرحله پنجم

 باز هم خمیر رو به قطر دو میلی متر باز کنید و بعد اون رو به شش لا، تا بزنید. خمیر تا شده رو 20 دقیقه داخل یخچال قرار بدید تا کمی خودش رو بگیره و بعد دوباره اون رو به ضخامت دو میلی متر پهن کنید.

مرحله ششم

خمیر رو از عرض شش لا تا بزنید و دوباره اون رو به مدت 20 دقیقه داخل یخچال قرار بدید و سپس خمیر رو باز کنید و شش لا تا کنید. این کار رو 6 بار تکرار کنید.

مرحله هفتم

مخلوطی از عسل، آب گرم و زعفران دم کرده غلیظ درست کنید و کنار بذارید. فر رو با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه بدید گرم بشه.

مرحله هشتم

خمیر رو به ضخامت یک سانتی متر باز کنید و با قالب شیرینی زبان، شیرینی ها رو آماده کنید و داخل سینی فر بچینید. مخلوط عسل و زعفران روی شیرینی ها بمالید و از طول برشی دو سانتی متری روی شیرینی بزنید.

مرحله نهم

سینی فر رو به مدت حدود 20 دقیقه داخل فر قرار بدید. وقتی شیرینی پف کرد میتونید دما رو تا 180 درجه سانتیگراد پایین بیارید. بعد از این مدت شیرینی زبان حاضره و می تونید روی اون مخلوط عسل و کمی گلاب بزنید و با پودر پسته، پودر نارگیل و یا کنجد تزئین کنید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر