کالا برگ نوعی یارانه است که دولت به مردم هفت دهک اول اختصاص داده است . ممکن است نحوه استعلام کالا برگ برای خیلی ها سوال شده باشد. یا اعتراض به کالا برگ ممکن هست یا خیر و… برای پاسخ یافتن به این سوالات اندیشه معاصر را دنبال کنید

سایت شماره یک:

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، با اشاره به اینکه در مرحله ۱۵۵ واریز یارانه نقدی در دی‌ماه تعدادی از مردم از صف دریافت یارانه نقدی حذف شدند، گفت: در این مرحله اختلالی در واریز یارانه نقدی وجود نداشته است و پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از طریق سیستم بانکی مطابق فهرست‌های جدید انجام شده است.

دهک بندی جدید یارانه

به گفته او، طبق دهک بندی جدید یارانه تعدادی از یارانه بگیران حذف شده است، اما جزئیات و شاخص حذف دهک بندی را وزارت رفاه باید اعلام کند. هم اکنون سازمان هدفمندی آمار تقریبی از حذف یارانه بگیران دارد و تعداد دقیق آن را باید وزارت رفاه اعلام کند.

 

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه با بیان اینکه اختلالی در پرداخت یارانه رخ نداده است، افزود: تمامی سرپرستان خانوارهایی که یارانه دی ماه آنها واریز نشده است، برمبنای دهک بندی جدید پردرآمد شناخته شدند.

طبق قانون سازمان هدفمندی یارانه هرماه باید لیست کدملی سرپرستان خانوار را به وزارت رفاه اعلام کند، حال اینکه وزارت رفاه هرماه یا هرچند وقت یکبار دهک بندی را انجام می دهد، جزئیات دقیق را خود باید اعلام کند.

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی از ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری آغاز شده است و براساس آنچه مسئولان وزارت رفاه عنوان کرده‌اند این طرح تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و دهک‌های اول تا هفتم مشمول طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی می‌شوند.

در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ افزایش یافته، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از ی درباره اعطای کالابرگ الکترونیکی در قالب فجرانه به عنوان حمایت از معیشت خانوار و موفقیت آمیز بودن این طرح، در سه مرحله و با تأکید بر «راهبرد معاصر» اظهار کرد: کالابرگ به طور قاطع اثرگذارتر از یارانه‌های نقدی در بهبود معیشت افراد با درآمد پایین است. او بیان کرد که تورم در سال‌های گذشته کارکرد یارانه‌های نقدی را تحت شکست قرار داده و با افزایش نرخ تورم، اثرات یارانه‌های نقدی خنثی شده است.

 

وی افزود: اگر سال های گذشته که شاهد رشد قیمت کالاها بودیم، به جای یارانه نقدی یا بخشی از یارانه نقدی کالای اساسی به مردم می دادند، علاوه بر جلوگیری از خنثی سازی اثر یارانه ها بخشی از معاش اولیه نیازمندان جامعه به بهترین شکل ممکن تأمین می شد.

کارشناس بازار کار عننوان کرد: کالابرگ اعطا شده به وسیله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکرار کالابرگی است که در دهه ۶۰ در راستای حمایت معیشتی از اقشار مختلف جامعه به مردم داده می شد و همان زمان نیز مردم از دریافت کالابرگ و کالاهای اساسی رضایت داشتند. طبعاً تکرار روش های درست اثرات مثبتی در بهبود معیشت مردم بر جای می گذارد.

حاج اسماعیلی درباره اهمیت افزایش کالاها در این طرح گفت: به تازگی فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که باعث شده است مردم بتوانند در قبال یارانه نقدی کالا دریافت کنند، مورد توجه قرار گرفته است. البته تخفیفاتی برای دریافت کنندگان کالا گذاشته شده، به نحوی که میزان یارانه کالایی از یارانه نقدی بیشتر است. بی تردید تقویت بخش کالایی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام درستی است، زیرا اثر بیشتری نسبت به یارانه نقدی در تأمین نیازهای جامعه دارد.

وی تصریح کرد: اگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتواند اقلام کالاهایی که فروشگاه ها دراختیار دارندگان کالابرگ می گذارند افزایش دهد، موجب افزایش رضایتمندی مردم می شود و اقلام بیشتر کالا به اقبال مردم به این طرح و فراگیر شدن تقاضای دریافت کالا به جای یارانه نقدی منجر می شود. علاوه بر این، طرح یادشده با کاهش رشد نقدینگی آثار مطلوب خود را در کاهش نرخ تورم نشان می دهد.

کارشناس بازار کار یادآور شد: توسعه کالاهای طرح فجرانه و افزایش رقم نقدی دریافت کالا می تواند اثرات بسیار مثبتی در کاهش فقر در جامعه بر جای بگذارد. یکی از موضوعاتی که باید جدی روی آن کار شود، پایش نیازمندان واقعی جامعه و عادلانه کردن توزیع یارانه هاست. با اینکه عنوان می شود حدود ۷۳ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند، اما همچنان در زمینه یارانه بگیران در کشور ابهامات زیادی وجود دارد و دهک های متوسط و بالای درآمدی نباید یارانه دریافت کنند.

استعلام کالا برگ با کد ملی

این سامانه در بستر درگاه ملی خدمات دولت قرار داد و افراد می‌توانند با ثبت شماره تلفن، کدملی و شماره شبا، ثبت نام خود را کامل کنند.

همانطور که گفته شد، اصلی‌ترین علت قطع یارانه معیشتی، قرار گرفتن فرد در دهک دهم درامدی است. پس اگر بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت اعتراض، افراد همچنان پاسخی مبنی بر خارج شدن آن‌ها از دهک دهم دریافت نکردند، می‌توانند دوباره وارد سایت شده و اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.

سایت اعتراض به یارانه معیشتی

از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده است همان سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی است. افراد معترض به قطع یارانه معیشتی که از ابتدای ۱۴۰۱ یارانه دریافت نکردند یا در سالهای قبل یارانه‌شان به هردلیلی قطع و حذف شده است، حالا می‌توانند به سایت my.gov.ir مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام کنند. همچنین استعلام یارانه معیشتی با کدملی نیز در همین سایت انجام میشود.

اما افرادی که بعد از مشخص شدن دهک درآمدی خود متوجه شدند جزو دهک دهم درآمدی هستند و نسبت به این دهک‌بندی اعتراض دارند، لازم است به سایت hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را در این راستا اعلام کنند. لازم به ذکر است که برای استعلام یارانه معیشتی با کدملی هم نیاز به مراجعه به همین سایت میباشد.

بعد از ورود به سایت hemaya.tmcls.gov.ir با وارد کردن شماره تلفن و کدملی سرپرست خانوار در سامانه و زدن گزینه «درخواست بررسی» ، درخواست شما برای بررسی دهک درآمدی ارسال خواهد شد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر

  • مریم رضایی

    این یارانه ها واقعا به چه کسانی تعلق میگیره .
    ما مستمری بگیر هستیم و دهک چهار به ما تعلق نگرفته . پس این یارانه برای چه کسانی پرداخت میشه