مقامات آمریکا عقیده دارند مجازات شرکتهای چینی واردکننده نفت ایران پیامی به رئیس‌جمهور منتخب ایران خواهد بود که اگر در مورد بازگشت به قرارداد برجام جدی نباشند آمریکا گزینه هایی برای تحت فشار قرار دادن ایران خواهد داشت.

سایت شماره یک:

رویترز اعلام کرد آمریکا در نظر دارد فروش نفت ایران به چین را محدود کند حتی با وجود اینکه ممکن است باعث خروج تهران از مذاکرات اتمی و اتخاذ یک رویه سخت‌تر توسط ایران شود.
واشنگتن در اوایل سال جاری میلادی به پکن اعلام کرد هدف آن احیای قرارداد اتمی برجام است و نیازی به مجازات شرکت‌های چینی به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا و خرید نفت ایران نیست.
این موضع آمریکا در حال حاضر با توجه به عدم اطمینان نسبت به از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم توسط ایران در وین و تردید نسبت به تمایل رئیس‌جمهور منتخب ایران برای ادامه مذاکرات قبلی یا آغاز دور جدید مذاکرات، تغییر کرده است.

طبق گفته یکی از مقامات آمریکا :«اگر ما به قرارداد اتمی برجام بازگردیم هیچ دلیلی برای تحریم شرکت های وارد کننده نفت ایران وجود ندارد. ولی اگر بازگشت به این قرارداد ممکن نشود آن وقت موضع ما هم تغییر می‌کند».

 وال‌استریت‌ژورنال اولین بار با اشاره به چین گزارش داد که واشنگتن در فکر سخت‌تر کردن تحریم های ایران است.

پالایشگاه های چین بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران هستند.چین در سال جاری میلادی به طور متوسط بین 400 تا 650 هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده است.

در روز پنجشنبه گزارش شد که شرکت نفت کنکورد چین یکی از اصلی‌ترین واسطه‌های عرضه نفت تحریم شده ایران و ونزوئلاست.

مقامات آمریکا عقیده دارند فشار بر واردات نفت چین از ایران پیامی به رئیس‌جمهور منتخب ایران خواهد بود که اگر در مورد بازگشت به قرارداد برجام جدی نباشند آمریکا گزینه هایی برای تحت فشار قرار دادن ایران خواهد داشت.

حالا ممکن است پکن که روابطش با واشنگتن بر سر مسائل حقوق بشر و دریای جنوب چین پیچیده شده، واکنش نشان دهد، البته بستگی دارد که چین ایران را مسئول به بن بست رسیدن قرارداد برجام بداند یا آمریکا را.

طبق گفته یکی از مقامات ایران باید منتظر آغاز دولت جدید در ایران و احتمال تغییر تیم مذاکره کننده هسته ای بود. برخی ادعا کرده‌اند ایران خواستار مذاکرات جدید است و به ادامه مذاکراتی که در ماه ژوئن پایان یافته فکر نمی کند.

این عدم اطمینان باعث شده آمریکا رویکردهای جدیدی را را امتحان کند. اگر قرار باشد مذاکرات مدتها طول بکشد، آن وقت آمریکا باید نگاه تازه‌ای به اجرای تحریم ها مخصوصاً تحریم شرکت های چینی وارد کننده نفت ایران داشته باشد.

این در حالی است که در دوران رئیس جمهور سابق آمریکا سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعمال شد و به عقیده تحلیلگران دونالد ترامپ با اتخاذ این سیاست، تحریم دیگری باقی نگذارده است که علیه ایران اعمال شده باشد. به عبارت دیگر دست دولت جدید آمریکا برای تشدید فشارهای تحریمی علیه ایران خالی است.

منبع: تسنیم

تگ های مرتبط

ارسال نظر