ایران با وجود کمبود برق به کشورهای همسایه برق صادر می‌کند. یکی از این کشورها افغانستان است و حالا اسپوتنیک ادعا کرده که بدهی افغانستان به کشورهای صادرکننده برق، مبلغ ۶۲ میلیون دلار است. آیا افغانستان چگونه پول ایران را می‌دهد؟

سایت شماره یک:

 اسپوتنیک ادعا کرده که افغانستان به دلیل واردات برق به ایران، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان ۶۲ میلیون دلار بدهی دارد. ایران هم یکی از کشورهایی است که با وجود مشکل برق در تابستان، به افغانستان برق صادر می‌کند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این باره می‌گوید: صادرات برق ما به افغانستان حدود ۱۰۰ مگاوات در هر ساعت است.

آیا ایران پولی در ازای این صادرات دریافت کرده؟ سخنگوی صنعت برق ادامه می‌دهد: افغانستان مشتری خوش حسابی است و همیشه پول برق را به موقع پرداخت می‌کند.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان هم توضیح می‌دهد: برق ایران از استان خراسان به منطقه هرات و از سیستان و بلوچستان به ولایت نیمروز افغانستان برق صادر می‌شود.

پول برق ایران چه می‌شود؟

او درباره نحوه پرداخت پول برق می‌گوید: ایران به بازار ارز هرات وابسته است. قبلا صرافی‌هایی بودند که پول را مستقیم به ایران انتقال می‌دادند. افغانستان مانند عراق تحریم نیست و مشکلی برای وصول پول نداریم.

او همچنین اضافه می‌کند: دولت قبلی مشکلی برای پرداخت پول ایران نداشت و حالا باید دید که طالبان چه برنامه‌ای برای پرداخت پول دارند.

ملازهی بیان می‌کند: افغانستان از قزاقستان و تاجیکستان هم برق می‌گیرد و به همین دلیل صادرات برق ما به افغانستان خیلی زیاد نیست.

این کارشناس مسایل افغانستان درباره میزان طلب ایران از این کشور تصریح می‌کند: در دوران قبل از طالبان ایران مقداری طلب از افغانستان داشته اما میزان آن اعلام نشده است.

با این حال توافقات ایران با دولت قبلی افغانستان بوده و حالا طالبان بر این کشور تسلط دارند. ایران برای وصول طلب خود باید با طالبان وارد رایزنی شود.

به گفته اسپوتنیک، افغانستان تقاضانامه‌ای برای کشورهای طلبکار ارسال کرده و قول داده این بدهی پرداخت شود و تقاضا کرده برق کشور قطع نشود. چند روز پیش، معاون والی طالبان در هرات بعد از دریافت چهارمین محموله کمک‌های ایران، تاکید کرد که این گروه اجازه نمی‌دهد هیچ گروه یا کشوری از خاک افغانستان، ایران را تهدید کند.

منبع: تجارت نیوز

تگ های مرتبط

ارسال نظر