سایت شماره یک:

عوارض داروهای نیروزا گاهی بدون آنکه در نظر گرفته شوند، مصرف می شوند. اغلب بین ورزشکاران مصرف داروهای نیروزا رواج دارد که برای انجام فعالیت بدنی مطلوب از آنها استفاده می کنند. گاهی این موضوع تحت عنوان دوپینگ مطرح می شود و خلاف مقررات برای ورزش های مسابقه ای است. اما بیاید ببینیم چه عوارض دارد و چرا آنها را ممنوع کرده اند.

مهمترین عوارض داروهای نیروزا

داروهای نیروزا اغلب بین ورزشکاران به داروهای دوپینگی معروف هستند. زیرا ترکیبات موجود در آنها به بهبود عملکرد بدن طوری که فراتر از حد طبیعی بدن باشد منجر می شود. اما انواع مختلفی از این داروها وجود دارد که به صورت زیر هستند:

  • داروهایی با ترکیبات تحریک کننده سیستم عصبی مرکزی: این دسته از داروهای نیروزا می توانند به بالا رفتن سطح هوشیاری، کنترل خواب آلودگی ناشی از بی خوابی، رفع کردن خستگی و کوفتگی بدن شوند. ترکیباتی که در این دسته از داروها به کار برده می شود شامل گزینه هایی مانند آمفتامین، پروپانول، کافئین و کوکائین می شود. این دسته از داروهای نیروزا برای بالا برده سطح انرژی، افزایش تمرکز، افزایش سطح هوشیاری استفاده می شود.
  • داروهای مخدر: از جمله هروئین، متادون و مرفین برای حذف درد و بالا بردن کارایی بدن استفاده می شوند.
  • داروهای استروئیدی آنابولیک: این گروه از داروها مشتقاتی از هورمون های مردانه و تستوسترون هستند که اثرات آنابولیک و اغلب مردان را به همراه دارند. این دسته از داروهای نیروزا در طولانی مدت آسیب های جدی را به بدن می رسانند و خطرات جبران ناپذیری را می توانند به همراه داشته باشند. داروهایی مانند اکسی متولون و تستوسترون از جمله انواع این گروه هستند.
  • داروهای مدر: داروهای ادرار آور اغلب برای افزایش دفع ادرار تجویز می شود. اکثر آنها به منظور کاهش وزن برای ورزشکارانی از جمله رشته های ورزشی مانند کشی، تکواندو و… که در آنها وزن کشی مهم است به کار برده می شوند. علاوه بر این موضوع این داروهای رقیق کننده ادرار باید در کنار سایر داروهای انرژی زا مصرف شوند که تاثیر آنها را در آزمایشات کمتر نشان دهند. این گروه از داروها عوارضی مانند به هم خوردن آب و الکترولیت های بدن را بهمراه دارد و موارد دیگری از جمله خطرات قلبی ، آسیب به عروق، سوخت و ساز بدن و حتی عصب را به همراه دارد.
  • داروهای هورمونی مانند پپتیدی، گلیکو پروتئینی و حتی آنالوگهای آنها که در داروهای هورمونی برای رشد اریتروپویتین وجود دارد.

در حد اجمالی به برخی از عوارض اشاره کردیم اما این موارد تنها عوارضی نیستند که داروهای نیروزا به همراه دارند و بهتر است به طور دقیق این عوارض را برایتان بررسی کنیم.

1. آسیب به کبد

کبد یکی از ارگان های حیاتی است که مواد غذایی به ویژه داروها کاملا به طور مستقیم بر آن تاثیرگذار هستند. این داروها می توانند افزایش آنزیم های کبدی را به همراه داشته باشند و احتمال ابتلا به یرقان و سرطان کبد را به طور کامل افزایش دهند.

2. تاثیرات منفی بر قلب و عروق

سلامت عروق به طور مستقیم بر عملکرد قلب تاثیر می گذارد که برعکس این موضوع نیز وجود دارد. حبس شدن آب و نمک، افزایش یافتن حجم خون، بالا رفتن فشار خون، افزایش چربی خون، آریتمی قلبی یا نامتعادل بودن ریتم قلب و بالا رفتن احتمال سکته قلبی و مغزی اجمله عوارض مهم داروهای نیروزا است.

3. تاثیرات روانی

از دیگر اثراتی که این گروه از داروها برای بدن به همراه دارند، تاثیر بر عملکرد اعصاب و روان است. از جمله تاثیراتی که بر اعصاب، روان و حالات روحی به همراه دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرخاشگری
  • هیجانی شدن
  • افسردگی
  • بی ثباتی احساسات و عواطف
  • اضطراب
  • اختلال در شخصیت
  • ایجاد وابستگی روانی به داروهای نیروزا

4. تاثیر داروهای نیروزا بر زنان

در این بین برخی از ورزشکاران زن نیز ه مصرف مکمل های دارویی غیر مجاز تحت عنوان داروهای دوپینگی رو می آورند تا نتیجه مطلوب تری را از روند مسابقات دریافت کنند. این موضوع از آنجایی که کاملا هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد، قاعدگی را به هم خواهد زد و چرخه قاعدگی ممکن است نظر سابق را نداشته باشد و از چرخه طبیعی خود خارج شود.

هیرسوتیسم از دیگر عوارضی است که داروهای نیروزا برای زنان به همراه دارند. این موضوع یعنی موهای زائد در قسمت هایی از بدن زنان رشد کند که زیاد خوشایند نباشد. مثلا در قسمت هایی از چانه و روی سینه ممکن است موها زائد ایجاد شود و در عوض طاسی سر و ریزش مو را به همراه داشته باشد.

از دیگر عوارض داروهای نیروزا برای زنان می توان به کلفت شدن صدا، کوچک شدن پستان ها، عدم توانایی در شیر دهی، چرب شدن پوست، بروز جوش و آکنه در پوست صورت و بدن اشاره کرد.

5. تاثیر داروهای نیروزا برای مردان

عوارض جانبی داروهای نیروزا بسیار متعدد است و برای هر فرد ممکن است برخی از آنها را بروز دهد. برای مردان اغلب به صورت تاثیر بر عوامل مردانگی بروز داده می شود. مواردی همچون کوچک شدن بیضه ها، بزرگ شدن سینه ها، عقیم شدن، کاهش کیفیت و تعداد اسپرم ها، تکرر ادرار و اغلب احساس نیاز به دفع ادرار ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است اگر داروهای نیروزا برای پسرانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند استفاده شود، سبب متوقف شدن صفحات رشد خواهد شد. در این صورت رشد قدی، غضروف ها و استخوانی نیز متوقف می شود. حتی تیره شدن رنگ پوست و رشد غیر عادی موها را نیز به همراه خواهد داشت.

نکات پایانی

در این متن به بررسی چند نوع مختلف داروهای نیروزا پرداختیم و عوارض جدی را که به همراه دارند را نیز بررسی کردیم. بهتر است برای رقابت سالم و طبیعی از مصرف این داروها خودداری کرد. از این موضوع مهمتر اینکه بدن نیاز به رسیدگی دارد و برای پیروزی در مسابقات نباید سلامت آن را به خطر انداخت. در واقع از آنجایی که این داروها بدترین اثرات خود را بر ارگان های حیاتی بدن اعمال می کنند لازم است تا مصرف آنها را به تاخیر انداخت و تا جای ممکن به روش های طبیعی بدن خود را تقویت کرد تا آماده ورزش های حرفه ای و مسابقاتی شود.

منبع : کوئیک فیت

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر