باشگاه خبرنگاران/ در پی نگرانی از پیشرفت‌های تسلیحاتی چین، آمریکا تصمیم گرفته چهار کشور دیگر را به اتحادیه اطلاعاتی خود اضافه کند.

سایت شماره یک:

به نقل از اسپوتنیک، کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از مدیر سازمان اطلاعات ملی و وزیر دفاع خواسته است تا افزودن چهار کشور دیگر را به اتحادیه اطلاعاتی «پنج چشم» مورد بررسی قرار دهد.

مجلس نمایندگان خواستار بررسی «مزایا» و هم‌چنین «خطرات» گسترش اتحادیه «پنج چشم» شده است. گفته شده، قرار است کشور‌های هند، ژاپن، آلمان و کره جنوبی در صورت موافقت به این اتحادیه بپیوندند.

یکی از اعضای کمیته نیرو‌های مسلح به نام «روبن گلگو» روز سه شنبه به وب سایت خبری آمریکایی «دیفنس وان» اعلام کرد در راستای محافظت از خود در برابر چین، اتحادیه «پنج چشن» باید به روز رسانی شود.

در طرح پیشنهادی مجلس نمایندگان، کمیته اعلام کرده است که چشم‌انداز تهدید چین از زمان سامان‌دهی اتحادیه پنج چشم بسیار تغییر کرده است. وی در ادامه روسیه و چین را بزرگ‌ترین تهدید‌ها برای آمریکا دانست.

اتحادیه پنج چشم یا فایو آیز، سازمانی اطلاعاتی متشکل از پنج کشور نیوزیلند، آمریکا، استرالیا، انگلیس و کانادا است که پیمانی برای انجام شنود الکترونیک بسته اند.

گفتنی است اخیرا نگرانی‌های آمریکا در برابر چین و روسیه افزایش پیدا کرده است.

اواخر ماه سپتامبر سال جاری، رابرت وود، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای ژنو با ابراز نگرانی نسبت به تکنولوژی موشک‌های مافوق صوت چین گفت آمریکا نمی‌تواند از خود در برابر چنین تکنولوژی دفاع کند.

گفته شده است که ماه اوت چین یک موشک مافوق صوت پرتاب کرده است. هرچند این ادعا توسط چین تکذیب شده و مقامات این کشور اعلام کرده اند این تنها یک آزمایش فضایی بوده است.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر