یکی از جذاب‌ترین دیدارهای هفته چهاردهم لالیگا، مصاف والنسیا و رئال سوسیه‌داد است.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، رئال سوسیه‌داد و والنسیا روز در چارچوب رقابت‌های هفته چهاردهم لالیگا به مصاف هم می‌روند تا دیداری تماشایی را به عنوان تیم اول و دهم جدول برگزار کنند.

تسط سوسیه‌داد بر خلق فضا و استفاده از آن

 رئال سوسیه‌داد پس از کسب 28 امتیاز تا به این جای فصل  در صدر جدول لالیگا قرار دارد و همین نشان می‌دهد که یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌ها در تاریخ لالیگا در این فصل در  جریان است. این تیم در فاز هجومی همچنان سبک بازی بر اساس بازی ترکیبی را ترجیح می‌دهد و در حال حاضر در بین پنج تیم برتر لیگ از نظر بازی خلاقانه قرار گرفته است. تمایل این تیم اهل باسک به پاسکاری‌های متعدد، باز کردن فضا و استفاده از بازی منطقه‌ای باعث شده که آنها در هنگام تصاحب توپ قدرت حرکت خوبی از کناره‌ها و در عمق را به فرد صاحب توپ بدهند و خطوط پاسکاری و فضاهای بسیای را برای بازی در اختیار او بگذارند.

این تیم از نظر تاثیرگذاری شوت‌های زده شده نیز جز درخشان‌ترین تیم‌ها در لالیگاست، چرا که آنها از هر هشت شوت یک گل به ثمر رسانده‌اند و از این نظر جز شش تیم برتر اسپانیا به حساب می‌آیند. آمار آنها در یک سوم پایانی زمین باعث شده که این تیم در بین سه تیم برتر در زمینه امتیاز از هر گل قرار بگیرد.

رئال سوسیه‌داد این هفته باید در برابر والنسیا قرار بگیرد که آنها نیز در این فصل خودشان را به عنوان یکی از قوی‌ترین قدرت‌های هجومی لالیگا مطرح کرده‌اند. خوزه بوردالاس موفق شده سبک اصولی‌اش را در این تیم جا بیاندازد و این موضوع با قرار گرفتن والنسیا بین پنج تیم برتر در زمینه مالکیت توپ در نیمه زمین حریف به خوبی مشخص است. این تیم همچنین جز سه تیم برتر لیگ برای شوتزنی در هر دقیقه مالکیت توپ است. آنها از نظر تاثیرگذاری حملات نیز آمار درخشانی را بر جای گذاشته و جز دو تیم برتر در زمینه شوت‌های منجر به گل هستند، آماری که تاثیر زیادی در قرار گرفتن آنها در جدول درصد شوت‌های موفق دارد.

بازی رو به جلو تاکتیکی موفقیت‌آمیز برای مقابله دفاعی با حریف

سبک بازی مستقیم والنسیا با این واقعیت نشان داده می‌شود که آنها در درصد پاس رو به جلو پس از بازپس گیری توپ در صدر جدول تیم‌های حاضر در لالیگا قرار دارند. به علاوه، این پاس‌ها گاهی از تمامی خطوط تعریف شده در ترکیب حریف عبور می‎کنند و همین باعث شده که آنها در بین پنج تیم برتر لیگ اسپانیا در زمینه بازیکنان پشت سر گذاشته شده با ارسال هر پاس قرار بگیرند. این طرح تاکتیکی نیازمند تلاش قابل توجه فیزیکی است و بنابراین کمی باعث شگفتی است که والنسیا موفق شد در زمینه اقدامی که نیازمند سختکوشی و فشار بالاست جایگاهی را به خود اختصاص دهد.

در همین حال، رئال سوسیه‌داد عملکرد درخشانی از نظر زمان به کار گیری پرسینگش دارد. در واقع این تیم در زمینه درصد بازپس گیری توپ در نیمه زمین حریف در صدر ایستاده و یکی از سه تیم برتر لالیگا در زمینه بازپس‌گیری‌های سریع به حساب می‌آید. در نتیجه، سوسیه‌داد تیمی است که بیشترین گل‌ها را پس از بازپس‌گیری مالکیت توپ در نیمه زمین حریف به ثمر رسانده (در کنار رایو وایکانو). در واقع این تیم جز سه تیم برتر لالیگا در زمینه تعداد حریفان از میان برداشته شده پس از بازپس‌گیری توپ است. تمامی این آمار نشانگر عملکرد خوب این تیم در زمینه پرس حریف است.

مرینو: فوتبالیست کامل

میکل مرینو به خوبی تمامی ابعاد فلسفه بازی آلگواسیل را درک می‌کند و شخصیتی کلیدی در تمامی فازهای بازی تیم به حساب می‌آید. تاثیرگذاری او در یک سوم پایانی کاملا مشخص است و این بازیکن جز سه بازیکن برتر لالیگا در زمینه پاس‌های ارسالی در یک سوم پایانی است. این در حالی است که او جایگاه دوم را برای اقدامات هجومی  با تاثیرگذاری بالا توسط هافبک‌های حاضر در لالیگا به خود اختصاص داده و دو گل نیز به ثمر رسانده است. توانایی خلق موقعیت او نیز باعث شده که این بازیکن به مهره‌ای کلیدی در سیستم رئال سوسیه‌داد تبدیل شود. او همچنان در صدر جدول پاس‌های ارسالی تحت فشار است، پاس‌هایی که به طور میانگین از سه بازیکن عبور کرده و مسافتی حدود 16.21 متر را طی می‌کنند.

با این حال، استعدادهای مرینو در اینجا به پایان نمی‌رسند. او در یک سوم دفاعی نیز عملکرد خوبی دارد، جایی که موفق شده در صدر جدول بازپس‌گیری توپ در نیمه زمین حریف قرار بگیرد. این در حالی است که او جایگاه دوم در زمینه بازپس‌گیری توپ در لیگ را به خود اختصاص داده است. او همچنین جایگاهی را در بین پنج بازیکن برتر لالیگا در زمینه نبردهای هوایی به دست آورده، جایی که آمار درخشان موفقیت 58 درصدی را ثبت کرده است. به طور خلاصه باید گفت که مرینو واقعا فوتبالیست کاملی است.

سایت Beyond Stats معیارهای بسیار جالبی را ارائه می‌دهد که فراتر از آمارهای عادی در صنعت فوتبال است: این سایت خودش را به جمع‌آوری داده‌هایی محدود نمی‌کند که معمولا برای تحلیل‌های استاندارد استفاده می‌شوند، بلکه یک قدم پیشتر رفته و اطلاعات داخل بازی زیادی را جمع‌آوری می‌کند. آنها این کار را به لطف ابزار اختصاصی Mediacoach لالیگا به صورت آنی انجام می‌دهند، ابزاری که قادر است چشم اندازهای جدیدی از بازی را در سطحی عمیق‌تر نشان داده و به الگوها اجازه دهد که تمامی جزییات را دنبال کرده و پیش‌بینی از اتفاقات آینده داشته باشند.

ما در تمامی ورزشگاه‌های لالیگا تا 16 دوربین با رزولوشن بالا و محیط مشخص داریم که موقعیت بازیکنان، داوران و توپ در زمین بازی را پیگیری می‌کند، داده‌های فیزیکی و تکنیکی/تاکتیکی را در با سرعت دیوانه‌وار 25 بار در ثانیه ثبت می‌کند. این دستگاه‌ها از طریق ابراز تحلیلی Mediacoach اجازه ادغام دو تکنولوژی را دارند: دنبال کردن بازیکنان و دنبال کردن توپ. اولی بر اساس اطلاعات منطقه‌ای جمع‌آوری شده توسط دوربین‌های محیطی ورزشگاه است و آمارهایی چون فاصله پیموده شده، بیشترین و میانگین سرعت و آمارها استارت‌ها و نفوذهای سرعتی را به ما می‌دهد. دومی نیز آماری مثل تعداد پاس‌ها، کرنرها، خطاهای انجام شده را در اختیار ما می‌گذارد. این دو دسته اطلاعات ادغام شده و در سیستمی که حجم وسیعی از اطلاعات را در خود جای داده قرار می‌گیرند.

داده خام جمع‌آوری شده برای تحلیل توسط تیم چند رشته‌ای متشکل از کارشناسان لالیگا در زمینه تحلیل و هوش تجاری و تحلیل فوتبالی و از طریق ماشین یادگیری و پردازشگر هوش مصنوعی  در دسترس به لطف تکنولوژی آزوره تولید شده توسط مایکروسافت که قادر به پردازش حجم زیادی از داده‌هاست مورد بررسی قرار می‌گیرند.پس از پردازش، الگوریتمی تولید می‌شود که اجازه تجسم آمارهایی را می‌دهد که از طریق Beyond Stats در اختیار هواداران قرار می‌گیرند. این آمارها به هواداران اجازه می‌دهد که درک بهتری از پیروزی یا شکست تیم‌شان در یک بازی داشته باشند یا از نمای پانورامای عملکرد این تیم لذت ببرند و این تجربه‌ای بی‌سابقه برای هواداران به حساب می‌آید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر