لیگ برتر کشورمان با 16 بازیکن بالای 35 سال و 110 بازیکن بالای 30 سال از لحاظ سن و سال و فرصت دادن به جوان ها وضعیت جالبی ندارد و به نظر لیگ مورد علاقه پیرمردهاست.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، دهه چهارم زندگی یا همان سن بین ۳۰ تا ۴۰ سال در دنیای خارج از فوتبال سن و سال زیادی به حساب نمی آید ولی در عرف فوتبالی وقتی بازیکنی وارد این دهه از دوران بازیگری خود می شود یعنی هر روز به روزهای پایانی فوتبال خود نزدیک و نزدیک تر شده و از او حتی با عنوان "پیرمرد" یاد می کنند. پیرمردهایی که خاطرات زیادی برای هواداران تیم های مختلف رقم زده اند و بعضا در این سن و سال هم مهره ای قابل اتکا و گره گشا هستند ولی با این حال مربیان و باشگاه ها به خوبی می دانند که گره گشایی آن ها مانند اثر یک استامینوفن مقطعی است و باید هر چه سریع تر به فکر پرورش و استخدام بازیکنی بود که بتواند سال ها برایشان بازی کند. در این گزارش اشاره داشته ایم به لیست ۱۶ نفره بازیکنان بالای ۳۵ سال فوتبال ایران، بازیکنانی که گاها ستاره تیم های خود هستند و البته تعدادشان هم اصلا کم نیست!

سیدجلال حسینی پیرترین بازیکن لیگ برتر ایران

سیدجلال مدافع و صخره مستحکم پرسپولیسی ها با ۳۹ سال و ۹ ماه ۲۳ روز مسن ترین بازیکن لیگ برتر کشورمان است. حسینی که تقریبا بعد از ۲ ماه ۴۰ سال خود را تمام خواهد کرد، همچنان در ترکیب یحیی بازی می کند و اعتماد کادرفنی و هواداران سرخ را هم پشت خود می بیند. با این حال این واقعیت ناراحت کننده که سیدجلال در روزهای پایانی عمر بازیگری خود قرار دارد، چالشی جدی برای مدیران و مربیان تیم تهرانی جهت پیدا کردن جایگزین وی خواهد بود و البته باید دید پیرمرد مستحکم لیگ برتر چه زمانی می خواهد کفش های خود را بیاویزد.

قائمشهر، مقصد موردعلاقه سن بالاها !

 

تیم نساجی مازندران با داشتن 10 بازیکن 30 سال به بالا در لیست خود همراه با آلومینیوم اراک و مس رفسنجان بیشترین تعداد بازیکن از لحاظ این رده سنی را دارند. البته تفاوت تیم الهامی با آلومینیوم و مس این جاست که 4 تن از این 10 نفر مذکور تیم او، بالای ۳۵ سال سن دارند! مسعود شجاعی 37 ساله، اکبر صادقی 36 ساله، حامد شیری و کریم اسلامی 35 ساله چهار بازیکن بالای 35 سال نساجی هستند که از قضا نقش پررنگی هم در این تیم ایفا می کنند. شجاعی کاپیتان مازندرانی هاست و اسلامی هم که تا به حال سه گل برای تیمش به ثمر رسانده تا ثابت شود هوای قائمشهر به پیرمردهای لیگ برتری می سازد!

سپاهان و فولاد، دو تیم آسیایی با مهاجمانی ۳۸ ساله

دو تیم سپاهان و فولاد از تیم های مطرح و پرهوادار کشورمان که امسال هم به عنوان‌ نمایندگان ایران در آسیا حضور خواهند داشت، از دو بازیکن ۳۸ ساله به عنوان مهاجم در ترکیب خود استفاده می‌کنند. محمدرضا خلعتبری کاپیتان تیم‌ نویدکیاست و لوسیانو پریرا هم که همیشه بوی گل می دهد با ۳۸ سال سن بعد از سیدجلال حسینی، مسن ترین بازیکنان لیگ برتر محسوب می شوند.

پیکانِ جوانان، محصولی از مجتبی حسینی !

خودروسازان این فصل با داشتن فقط یک بازیکن ۳۰ ساله و یک‌ بازیکن ۳۱ ساله دارای کم تجربه ترین ترکیب لیگ برتر هستند. ابراهیم صالحی و حسین پورامینی دو بازیکن ۳۰ و ۳۱ ساله، باتجربه ترین های تیم فیروزه ای پوش تهرانی می باشند. البته تیم فجرسپاسی شیراز هم تنها دو بازیکن بالای ۳۰ سال در لیست خود دارد که البته این دو بازیکن سن بالاتری نسبت به دو بازیکن پیکان دارند تا شیرازی ها از این حیث در رده دوم قرار بگیرند.

110 بالای 30 سال، آماری که نگران کننده است!

پیش تر اشاره کردیم که 16 بازیکن بالای 35 سال در لیگ برتر ایران بازی می کنند. البته 10 بازیکن 34 ساله هم داریم که در مرز رسیدن به 35 سالگی هستند تا سال بعد در صورت تداوم حضور همه این افراد، این آمار به 26 تن برسد. اما شاید بد نباشد بدانید که لیگ کشورمان 110 بازیکن بالای 30 سال نیز در دل خود جای داده که نگران کننده است. اعدادی که نشان می دهد مربیان ایرانی تا چه حد بالایی به نتیجه گرایی روی آورده اند و ریسک استفاده از بازیکن جوان را نمی‌پذیرند که البته باتوجه به رفتار مدیران باشگاه ها شاید بتوان به آن ها حق داد. با این حال برای ساختن نسل آینده فوتبال، این آمار حتما باید تقلیل یابد، تقلیلی که نیازمند همت همگانی اهالی فوتبال است. در پایان به طور خلاصه، آمار تمامی تیم های لیگ برتری در این زمینه آورده شده است. اول به تعداد بازیکن های بالای 30 سال این تیم ها اشاره شده و سپس نام بازیکن 35 سال به بالای این تیم آورده شده است.

استقلال: 4 بازیکن بالای سی سال - امین قاسمی نژاد 35 سال

پرسپولیس: 9 بازیکن بالای سی سال - سیدجلال حسینی 39 سال

تراکتور: 5 بازیکن بالای سی سال

سپاهان: 9 بازیکن بالای سی سال - محمدرضا خلعتبری 38 سال

آلومینیوم: 10 بازیکن بالای سی سال - میثم مجیدی 35 سال

پیکان: 2 بازیکن بالای سی سال

گل گهر: 6 بازیکن بالای سی سال

ذوب آهن: 8 بازیکن بالای سی سال - رضا خالقی فر 38 سال، شهاب گردان 37 سال و حامد نورمحمدی 35 سال

فجر سپاسی: 2 بازیکن بالای سی سال

فولاد: 8 بازیکن بالای سی سال، لوسیانو پریرا 38 سال

مس رفسنجان: 10 بازیکن بالای سی سال

نساجی: 10 بازیکن بالای سی سال، مسعود شجاعی 37 سال، اکبر صادقی 36 سال، کریم اسلامی و حامد شیری 35 سال

نفت مسجدسلیمان: 8 بازیکن بالای سی سال، میثم نقی زاده 35 سال

صنعت نفت: 8 بازیکن بالای سی سال، محمد طیبی 35 سال

هوادار: 7 بازیکن بالای سی سال، مهرداد بشاگردی 37 سال و محمد قاضی 36 سال

پدیده: 4 بازیکن بالای سی سال

ترکیب منتخب 35 سال به بالاهای لیگ برتر:

دروازه‌بان: شهاب گردان (ذخیره:مهرداد بشاگردی)

مدافعان: سیدجلال حسینی، محمد طیبی، میثم مجیدی، حامد نورمحمدی

خط هافبک: مسعود شجاعی، اکبر صادقی، حامد شیری، محمدرضا خلعتبری (ذخیره: میثم نقی زاده)

خط حمله: لوسیانو پریرا و امین قاسمی نژاد

(ذخیره: کریم اسلامی، رضا خالقی فر، محمد قاضی)

حامد حاجی محمدی

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر