یحیی گل محمدی امروز برای صدمین بار روی نیمکت پرسپولیس نشست؛ یکی از نام های مهم تاریخ این باشگاه.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، 29 آذر در تقویم، شاید مهم ترین روز سال برای یحیی گل محمدی باشد؛ اولین تجربه روی نیمکت پرسپولیس، شکست تلخ در فینال لیگ قهرمانان آسیا و البته صدتایی شدن در این باشگاه. مدافع خوش فکر پرسپولیس در دهه 70 از معدود بازیکنانی بود که به جای زیر توپ زدن بیشتر به فکر بازی‌سازی از عقب بود و این خصیصه در دوران مربیگری نیز او در پابرجا ماند.  یحیی دو بار و در دو مقطع مختلف به نیمکت این تیم رسید و بار دوم اینقدر خوب کار کرد که حالا  او تبدیل به یکی از پرافتخارترین سرمربیان تاریخ پرسپولیس شده است.

دوره دوم حضور در پرسپولیس در سال 81؛ فصلی که قرمزپوشان درگیر مشکلات مدیریتی عدیده بوده و در نهایت به رتبه ای بهتر از سوم نرسیدند

دقیقا 9 سال پیش و در تاریخ 29 آذر 1391 بود که یحیی گل محمدی برای اولین بار روی نیمکت پرسپولیس حضور پبدا کرد. تیم کهکشانی آن فصل زیر نظر مانوئل ژوزه به دستاورد خاصی نرسیده بود و این بار یحیی برای نجات پرسپولیس وارد عمل شد. جالب اینجاست آن روز قرمزپوشان در جام حذفی با شش گل در هوای بارانی تهران در آزادی ملوان را مغلوب کردند و امروز نیز تاریخ با برتری پرگل در مقابل ویستاتوربین تکرار شد.

روز خاص 100 برای یحیی روی نیمکت پرسپولیس؛ این سرمربی حالا باتجربه زیر باران شاهد برتری پرگل تیمش در جام حذفی بود، دقیقا عین 9 سال پیش و آغاز کار در این باشگاه.

شروع درخشان؛ وداع تلخ

گرچه شروع گل محمدی فوق العاده  بوده و با یک نتیجه نوستالژیک همراه شد، اما در ادامه فصل اوضاع به طور کامل مطابق میل او پیش نرفته و عمر دوره اول حضور او روی نیمکت پرسپولیس به شش ماه نیز نکشید. تیم نامنظم و شلخته مانوئل ژوزه در رده دوازدهم به یحیی تحویل داده شد و پرسپولیس در ادامه فصل بیشتر روی نوار تساوی گام برداشت. در نهایت هفت پیروزی، هشت تساوی و دو باخت باعث شد این تیم فصل را در رده هفتم تمام کرده و البته شاهد آخرین قهرمانی رقیب دیرینه در لیگ برتر باشد.

اما 15 اردیبهشت 92 روز پایانی حضور گل محمدی روی نیمکت پرسپولیس لقب گرفت. شاید بدشانسی او بود که همان روز استقلال با برتری مقابل فولاد در اهواز قهرمانی خود در لیگ را قطعی ساخت و شکست پرسپولیس در فینال جام حذفی مقابل سپاهان، پایان یحیی در این تیم را رقم زد.

همین قاب پایان دوره اول یحیی گل محمدی در پرسپولیس را رقم زد؛ نیمکت نشینی های متوالی مهدوی کیا به مذاق هواداران خوش نیامد و شکست در فینال مقابل سپاهان کار را تمام کرد.

بی تردید حواشی عجیب بین این سرمربی جوان و تازه 41 ساله با مهدی مهدوی کیا و نیمکت نشینی های متوالی ستاره محبوب پرسپولیس نقش مهمی در جدایی زودهنگام یحیی داشت و در واقع روابط در باشگاه به شکلی پیش رفت که رویانیان کار دشواری برای برکناری سرمربی تیم نایب قهرمان جام حذفی نداشت و همینجا پایان اپیزود اول او در پرسپولیس رقم خورد.

یک دهه درخشان؛ نامزد همیشگی هدایت پرسپولیس

یحیی گل محمدی بعد از جدایی از پرسپولیس، خیلی زود کارش را در نفت تهران شروع کرد و در ادامه به قدری در این تیم و ذوب آهن خوب نتیجه گرفت که همیشه از او به عنوان نامزد بازگشت به نیمکت پرسپولیس نام برده می شد. فتح دو جام حذفی و یک سوپرجام با ذوب آهن و رساندن نفت به رده سوم لیگ برتر ثابت کرد دوران حضور گل محمدی در پرسپولیس تنها یک حادثه تلخ برای او بوده و در نهایت ارائه بازی های درخشان با پدیده زمینه بازگشت او به نیمکت قرمزپوشان را رقم زد.

در دوران دشوار پسابرانکو و در شرایطی که پرسپولیس با گابریل کالدرون تازه راه افتاده بود، این سرمربی باتجربه و آرژانتینی بعد از دیدار با نساجی از این تیم جدا شد و پرسپولیس در شرایطی دشوار و علیرغم عصبانیت و نارضایتی مدیران پدیده، موفق به توافق با یحیی و استفاده از این سرمربی روی نیمکت در نیم فصل دوم شد.

ریسک یحیی؛ بازگشتی که درخشان بود

از سریال پنج قهرمانی پرسپولیس، دو جام توسط یحیی کسب شده؛ بعد از انقلاب به جز او فقط علی پروین، استانکو و برانکو به چنین افتخاری دست یافته اند.

تصمیم یحیی برای بازگشت هم می توانست بسیار خطرناک باشد و هم پروژه ای کاملا موفقیت آمیز. معمولا ادامه مسیر موفقیت به خصوص در فوتبال ایران بسیار دشوار است و این شاید آخرین بلیت گل محمدی برای حضور در رختکن پرسپولیس بود.

نمایش تیم تحت هدایت او در هفته های نخست خیلی درخشان نبود و حتی  حدود یک ماه بعد پرسپولیس با یحیی فاصله ای تا شکست در دربی هم نداشت، اما گل دقیقه 90 بشار رسن این تیم را نجات داد. اما شیوع ویروس کرونا، اشتباه تاریخی سپاهان و عدم ورود به میدان در جدال فینال‌گونه در اصفهان و البته بازگشت پرسپولیس به مسیر پیروزی، قهرمانی مقتدرانه و زودهنگام این تیم را رقم زد.

پرسپولیس با گل محمدی در آن مقطع در 14 مسابقه به رکورد فوق العاده 10 پیروزی و تنها یک شکست دست یافت و علیرغم شایعاتی مبنی بر ملغی شدن لیگ، در نهایت با پیروزی برابر نفت در مسجد سلیمان به چهارمین قهرمانی متوالی خود و البته اولین جام یحیی روی نیمکت این تیم دست یافت.

VAR و مهم ترین حسرت زندگی یحیی

احتمالا بدترین خاطره عمر یحیی گل محمدی، دقیقا یک سال پیش؛ پرسپولیس تحت هدایت او در حالی در فینال لیگ قهرمانان مغلوب شد که می توانست برنده دیدار مقابل اولسان باشد.

اما دو ماه بعد از فتح لیگ برتر، نوبتت درخشش در آسیا فرا رسیده بود. علیرغم از دست دادن ستاره های فراوان و البته شروعی نه چندان خوب در مرحله گروهی، پرسپولیس در بازی های متمرکز قطر فوق العاده نشان داده و یکی پس از پس دیگری رقبای بزرگ و نامدار را حذف کرد.

داستان تیم یحیی با پیروزی فراموش نشدنی مقابل السد تحت هدایت سرمربی فعلی بارسلونا آغاز شد و در نهایت آنها در روزی که در شوک محرومیت غیسی آل کثیر بودند، در ضربات پنالتی و با تکبه بر هنرنمایی حامد لک و البته پنالتی های دقیق، النصر را نیز مغلوب کرده و برای دومین بار در تاریخ به فینال لیگ قهرمانان راه یافتند.

اما دقیقا یک سال قبل و در عصر غم انگیز هواداران پرسپولیس در تاریخ 29 آذر 99، دو اشتباه بچه گانه و البته استناد داور به VAR، شاید مفت ترین باخت تاریخ این باشگاه را رقم زد و آنها در شرایطی در فینال مغلوب اولسان شدند که شاید چیزی از حریف برای فتح لیگ قهرمانان آسیا کم نداشتند.

بازگشت به لیگ برتر؛ همان همیشگی

تساوی های عجیب و متوالی در نیم فصل اول و البته حضور یک مدعی قدرتمند به نام سپاهان باعث شد فتح پنجمین لیگ متوالی خیلی هم قابل دسترس به نظر نرسد. در دربی رفت موقعیت های پرسپولیس به شکل عجیبی از دست می رفت، اما از همان بازی به بعد استارت برتری های متوالی این تیم زده شد.

ژست عجیب یحیی بعد از برتری در دربی اردیبهشت امسال و شاید ماندگارترین تصویر او روی نیمکت پرسپولیس؛ فریادهایی از ته دل بعد از کسب سه امتیازی که مسیر قهرمانی این تیم را هموار کرد.

در مجموع کسب 19 پیروزی و تنها یک شکست در طول فصل باعث شد پرسپولیس به قهرمانی پنجم خود دست یافته و حتی سپاهان فوق العاده محرم با کسب 65 امتیاز هم نتواند جلوی مسیر یحیی و تیمش را بگیرد. فتح دربی با گل عیسی آل کثیر عیش قرمزپوشان را تکمیل کرد و گل محمدی این بار به تنهایی و بدون داشتن شریک موفقیت روی نیمکت، به این افتخار بزرگ دست یافت.

جام حذفی؛ کابوسی که یحیی را رها نمی کند

دوره اول حضور گل محمدی روی نیمکت پرسپولیس با شکست در فینال جام حذفی مقابل سپاهان در فینال همراه شد و در دو سال اخیر نیز این استقلال بوده که دو بار متوالی در ضربات پنالتی مانع رسیدن پرسپولیس به قهرمانی شده است. البته شاید این دو شکست در دربی تحت تاثیر قهرمانی های این تیم در لیگ قرار گرفته و کمتر هواداران پرسپولیس را آزرده خاطر کرده است.

مدافع محجوب دو دهه قبل پرسپولیس حالا تبدیل به یکی از مربیان بزرگ تاریخ این باشگاه نیز شده و به عناوین مهمی دست یافته است.

هدف اول، علی دایی- رویای بزرگ، برانکو

یحیی حالا 100 بار روی نیمکت پرسپولیس حضور یافته و دو قهرمانی در لیگ برتر و یک سوپرجام را به کلکسیون افتخارات این تیم اضافه کرده است. گل محمدی همین چند هفته دیگر به رکورد 104 بازی علی دایی رسیده و در رتبه سوم پرسابقه ترین مربیان تاریخ پرسپولیس  قرار می گیرد. هدف بعدی او گرفتن جای برانکو با 175 حضور روی نیمکت پرسپولیس است و این یعنی یحیی حداقل دو فصل دیگر باید با قرمزپوشان به همکاری خود ادامه دهد.

تاریخ مصرف موفقیت در فوتبال بسیار کوتاه است و رسیدن به این رکورد نیازمند استمرار موفقیت های او با پرسپولیس خواهد بود، وگرنه این نسل کم طاقت هواداران خیلی تحمل ناکامی و تماشایی درخش رقبا را ندارند. نفر اول؟ علی پروین با 467 حضور روی نیمکت قرمزپوشان؛ رکوردی که احتمالا تا ابد در تاریخ باشگاه پرسپولیس دست نخورده باقی خواهد ماند.

آمار رشک برانگیز یحیی گل محمدی روی نیمکت پرسپولیس؛ حالا او در مسیر تبدیل شدن به دومین سرمربی باسابقه باشگاه قرار دارد.

داستان یحیی؛ مثل همیشه، بازگشت از دروازه جهنم

همانند دوران حضور در زمین فوتبال، یحیی روزهای تلخ و شیرین فراوانی را در پرسپولیس گذرانده است. در اواسط دهه 70 بود که گل محمدی رسما و در اوج پختگی خود با بی مهری از پرسپولیس کنار گذاشته شده و در ادامه آنقدر در ترکیب فولاد درخشان ظاهر شد که در سال 81 و به عنوان گران‌ترین خرید وقت تاریخ فوتبال ایران و با سلام و صلوات دوباره لباس قرمز به تن کرد. البته فراموش نکنیم این سناریو در تیم ملی نیز برای او تکرار شد و هر چه گذشت آمار یحیی در لباس ایران هم بهبود پیدا کرد.

در روزهای مربیگری هم شرایط چندان متفاوت نبود. وقتی در سال 92 یحیی از پرسپولیس جدا شد کمتر کسی برای ماندن او اصرار کرد، اما شش سال بعد گل محمدی به قدری در مربیگری خوب ظاهر شده بود که مدیر وقت باشگاه با کشیدن یک چک هنگفت، همه کار برای بازگشت او به این باشگاه انجام داد.

لحظه لحظه حضور یحیی در کسوت مربیگری پرسپولیس به روایت آمار؛ روزهایی اغلب شیرین که او را در رکورد 100 بار هدایت این باشگاه رسانده است.

کسب 58 پیروزی، 205 امتیاز، درصد برد حدود 59 درصد و میانگین بیش از دو امتیاز در هر مسابقه، همین حالا نیز او را تبدیل به یکی از بهترین مربیان تاریخ پرسپولیس ساخته است. یک سرمربی با چهره ای آرام و موجه که البته گاهی هم عصبانی شده و مانند بازی هفته گذشته با هوادار با لگد به بطری آب می زند.

داستان یحیی و پرسپولیس همانجا تمام نمی شود؛ مردی که بهتر از همه راه بازگشت از قعر جهنم به دروازه بهشت را بلد است، هنوز عصر دل‌گیر 29 آذر سال گذشته را فراموش نکرده و در ادامه این مسیر یک هدف بزرگ در سر دارد؛ تبدیل شدن به اولین مردی که بعد از نیم قرن پرسپولیس را قهرمان آسیا کرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر