قیمت جدید بنزین| قیمت بنزین در سال 1401 |

وزیر کشور در حاشیه نمایشگاه توانمندی و دستاورد‌های جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ با بیان اینکه بنزین امسال گران نخواهد شد، گفت: قرار نیست قیمت بنزین گران شود.

سایت شماره یک:

قیمت بنزین از آبان ماه سال 98 گران شد. با افزایش قیمت بنزین تاحدودی شاهد کاهش مصرف آن در کشور بودیم. قیمت بنزین بر کاهش استفاده از خودروهای سواری شخصی تاثیرگذار بود. افزایش قیمت بنزین موجب شد تا مردم بیشتر به استفاده از حمل و نقل عمومی روی بیاورند. طی روزهای اخیر زمزمه هایی درباره افزایش قیمت بنزین در سال آینده مطرح شده است.

قیمت بنزین

قرار نیست قیمت بنزین گران شود

وزیر کشور در حاشیه نمایشگاه توانمندی و دستاورد‌های جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ با بیان اینکه بنزین امسال گران نخواهد شد، گفت: قرار نیست قیمت بنزین گران شود.

احمد وحیدی وزیر کشور امروز در بازدید از نمایشگاه توانمندی و دستاورد‌های جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ در محل بوستان گفتگو در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امسال بنزین گران نخواهد شد و قرار نیست قیمت بنزین گران شود.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از وی پرسید بودجه مناطق محروم سال آینده چگونه خواهد بود گفت:‌یکی از موضوعات مورد توجه دولت رسیدگی به مناطق محروم و محرومیت‌زدایی و حمایت از گروه‌های جهادی مردمی و نهاد‌های غیردولتی و دولتی و بودجه محرومیت‌زدایی است.

وی همچنین گفت: دولت در نظر دارد هر چه بهتر و سریع‌تر محرومیت‌زدایی از مناطق کم برخوردار صورت گیرد به ویژه مناطقی که دارای محرومیت بیشتری است.

وحیدی همچنین گفت:‌تأکید دولت ایجاد توازن منطقه‌ای بر اساس آمایش سرزمین است البته بودجه‌ای که دولت برای محرومیت‌زدایی در نظر گرفته باید منابع آن در مجلس تصویب شود، اما در مجموع منابع خوبی دولت پیش‌بینی کرده است.

 هیچ بحثی در مورد افزایش قیمت بنزین نشده است

در همین رابطه رییس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد؛ هیچ افزایشی در قیمت حامل‌های انرژی نخواهیم داشت و در مجلس هم هیچ بحثی در مورد گران شدن بنزین نشده است.

مجتبی توانگر نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «روز گذشته با حسنوند رئیس‌کمیسیون‌انرژی و چند تن از کارشناسان، جلسه‌ای درخصوص وضعیت انرژی دربودجه و بررسی طرح سهمیه‌بندی ⁧‫بنزین⁩ درمناطق آزاد داشتیم و اطمینان حاصل شد که هیچ افزایشی درقیمت حامل‌های انرژی نخواهیم داشت و درمجلس و کمیسیون هم هیچ بحثی درمورد گران شدن بنزین نداشتیم.»

امروز فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی نیز گفت که تاکنون در دولت و مجلس بحثی درباره افزایش قیمت بنزین برای سال آینده مطرح نشده است و موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها گمانه‌زنی است.تاکنون بحثی درباره افزایش قیمت بنزین نیز در کمیسیون انرژی مطرح نشده است و افزایش قیمت در سال آینده کذب است.

قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش صحت ندارد

سخنگوی دولت  نیز در این زمینه گفت: خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش صحت ندارد.

 علی بهادری جهرمی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت بنزین در کیش و قشم گفت: آنچه در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده صحیح نیست و سوء برداشت از نامه معاون محترم اقتصادی دولت است.

وی افزود: قرار نیست بنزین گران شود و دولت به دنبال تصمیمات یک شبه نیست. حتما اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: درباره این طرح نیز مقرر شده بصورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت. 

بهادری جهرمی گفت: در حال حاضر اگر کسی خودرو نداشته باشد نمی‌تواند از سهمیه بنزین هم استفاده کند در حالیکه سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است اما کسی که مثلا چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند. طبیعتا این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمی‌شود.

وی افزود: اما با این تغییر که به صورت آزمایشی بنا شده انجام شود کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند لذا خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد. 

پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد 

بر اساس این گزارش طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها که از دو سه سال پیش به‌طور جد از  سوی کارشناسان و مراکز پژوهشی مطرح شده است، و در دولت قبل هم تا آستانه اجرا پیش رفت، ولی عملی نشد؛ بار دیگر در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

در همین راستا پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها در دو منطقه آزاد قشم و کیش در دولت مطرح شده است تا در صورت اجرای موفق در خصوص گسترش این طرح تصمیم‌گیری شود.

بر اساس نظر اکثر کارشناسان حوزه اقتصاد و انرژی، با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور خودرو ندارند و بر همین اساس از یارانه بنزین ارزان بی‌بهره هستند، اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها به عدالت نزدیک‌تر هست.

یارانه جدید در قالب سهمیه بنزین است؟

در حال حاضر قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است و بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان. در این حالت افرادی که خودرو دارند به ازای استفاده از هر لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومان یارانه از دولت می‌گیرند.

حالا در طرح جدید قرار است عده‌ای که خودرو دارند از این یارانه برای خرید بنزین استفاده کنند. اما افرادی که خودرو ندارند، از یارانه نقدی آن بهره ببرند.

بر اساس توضیحات سخنگوی دولت، در طرح جدید سهمیه بنزین حذف می‌شود و مبلغ یارانه آن به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. خانوارهایی که خودرو دارند می‌توانند از این یارانه برای خرید بنزین استفاده کنند و خانوارهای فاقد خودرو این یارانه را به شکل دیگری استفاده کنند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که دولت قرار است علاوه بر سه یارانه موعود-یارانه نقدی، معیشتی و بن‌کارت- یارانه چهارمی پرداخت کند با عنوان یارانه بنزین.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر