قیمت مرغ در بازار | حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی

یک منبع آگاه مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نوسانات بازار مرغ مؤثر دانست و گفت: مطرح شدن این مباحث و جو روانی ناشی از آن در نوسانات بازار مؤثر است.

سایت شماره یک:

قیمت مرغ طی دو سال اخیر جهش بی سابقه ای را تجربه کرد. قیمت مرغ تحت تاثیر افزایش نرخ ارز افزایش یافت. قیمت مرغ به نرخ نهاده های دامی وابسته است. با حذف ارز  4200 تومانی قیمت مرغ با نرخ دلار نیمایی عرضه خواهد شد که نوسانات قیمت مرغ در این روزها به همین دلیل است. افزایش قیمت مرغ منجر به کاهش مصرف این کالا در بین مردم به ویژه اقشار کم درآمد شده است.

قیمت مرغ

 قیمت مرغ مجددا گران شد

قیمت مرغ در بازار که به دنبال افزایش عرضه طی هفته‌های اخیر روند نزولی در پیش گرفته و به زیر نرخ مصوب رسیده بود مجدداً روند صعودی یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت مرغ در بازار که به دنبال افزایش عرضه طی هفته‌های اخیر روند نزولی در پیش گرفته و به زیر نرخ مصوب رسیده بود مجدداً روند صعودی یافته است.

براین اساس طی هفته‌های گذشته که قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم تازه در خرده فروشی‌ها به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان (به زیر نرخ مصوب) رسیده بود به طوری که تولیدکنندگان خواستار توقف توزیع مرغ منجمد وارداتی شده بودند.

با این حال قیمت این کالا از اواخر هفته گذشته مجدداً روند افزایشی پیدا کرده و به نرخ مصوب (۳۱ هزار تومان) نزدیک شده است.

فعالان بازار معتقدند مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی یکی از علل نوسانات بازار محصولات پروتئینی است. تولیدکنندگان می‌گویند دولت باید شک و شبهه ایجاد شده در این زمینه را رفع و درباره موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی شفاف سازی کند.

در همین زمینه یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نوسانات بازار مؤثر دانست و گفت: مطرح شدن این مباحث و جو روانی ناشی از آن در نوسانات بازار مؤثر است.

به گفته وی، بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به موشکافی و بررسی دقیق و همچنین نظارت گسترده بر بازار دارد تا کنترل امور از دست دولت خارج نشود.

همچنین ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اخیراً در گفتگویی درباره دلایل نوسان قیمت محصولات پروتئینی اظهار داشت: با توجه به اینکه مدتی مسئولان تشکل‌ها و مجلسی‌ها می‌گویند که از اول دی نهاده‌ای به مرغداران داده نمی‌شود و قیمت‌ها آزاد می‌شود و از طرفی دولت نیز به طور رسمی و قطعی اعلامی نمی‌کند که قرار است، قیمت نهاده‌های دامی از دی ماه حذف شود یا خیر، بر این صنعت تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: مرغداران ما اکنون به دنبال تأمین نهاده‌های دامی هستند اما حتی با قیمت محاسبه شده با ارز نیمایی نیز در بازار مشاهده نمی‌شود و نهاده‌ها در بازار احتکار شده و برای خرید در دسترس نیست.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: برای جلوگیری از ایجاد شک و شبهه و اثر روانی منفی در بازار لازم است که دولت به طور رسمی تکلیف مرغداران را تعیین کند.

براین اساس با توجه به حساسیت مساله لازم است دولت، قبل از هر اقدامی نظارت بر بازار محصولات پروتئینی را افزایش دهد و کنترل آن را به دست بگیرد چرا که احتمال می‌رود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد احتکار در کالاها و اختلال در روند توزیع باشیم که این اقدامات شرایط دشواری را در ماه‌های پایانی سال برای مردم و همچنین دولت ایجاد خواهد کرد.

 

 

تاثیر حذف ارز بر قیمت مرغ

هیات مدیره انجمن توزیع‌کنندگان نهاده کشور در نامه‌ای به اعضای خود، از حذف ارز ترجیحی خبر داد.

هیات مدیره انجمن توزیع‌کنندگان نهاده کشور در این نامه آورده است: با حضور نمایندگان اکثریت تشکل‌های ملی صنعت طیور کشور، جلسه‌ای با دماوندی نژاد، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برگزار و مقرر شد که از اول دی ماه (امروز) نرخ ارز تخصیصی جهت واردات نهاده‌های دامی بر مبنای ارز نیمایی (٢۴٠١٩٠ ریال) محاسبه شود.

همچنین به واردکنندگان نهاده که کالای رسوبی در بنادر کشور دارند، تا پایان دیروز ٣٠ آذر فرصت داده شده بود تا نسبت به تکمیل مدارک جهت تخصیص ارز ترجیحی اقدام کنند.

قرار است امروز اول دی ماه جلسه‌ای با حضور اعضای هیات مدیره انجمن توزیع‌کنندگان نهاده و معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی جهت بررسی آینده توزیع نهاده در کشور برگزار شود.

قیمت مرغ با دلار 24 هزار تومان حساب می شود

یک مقام مسئول با اشاره به حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی از ابتدای دی، گفت: براین اساس از ابتدای دی ماه نرخ ارز نهاده های دامی و گوشت مرغ به دلار نیمایی (٢۴ هزار و ١٩ تومان) تغییر می کند.

مجید موافق قدیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و رئیس هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی از اول دی ماه ۱۴۰۰ ارائه لیست و معرفی واردکنندگان کالاهای اساسی را برای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی متوقف می کند.

وی تصریح کرد: براین اساس از ابتدای دی ماه نرخ ارز نهاده های دامی و گوشت مرغ به دلار نیمایی (٢۴ هزار و ١٩ تومان) تغییر می کند که نرخ این ارز نیز بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه میشود.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد : محاسبه محموله های روی آب و تخلیه نشده نیز با ارز ترجیحی انجام می شود. ضمن اینکه طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی سهمیه دام عشایر و روستایی و همچنین پرورش دهندگان طیور در سامانه بازارگاه تا آخر آذر تامین و تدارک دیده شده است تا نگرانی تولیدکنندگان کاهش پیدا کند.

این فعال صنفی اضافه کرد : کارخانجات تولیدکننده خوراک که تنخواه سهمیه ای برای تولید خوراک طیور دارند موظفند نهاده را در قالب خوراک دامی تولید و عرضه کنند. ضمن اینکه مقرر شده وزارت جهاد کشاورزی در باب سرمایه در گردش تسهیلاتی به کارخانجات خوراک دام اختصاص دهد.

قدیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه تکلیف کسانی که محموله های ۹۰ درصدی و یا رسوبی دارند، چه خواهد شد؟، گفت: این گروه از واردکنندگان باید پیگیری می‌کردند که تا پایان آذر ماه برای تخصیص و دریافت ارز به بانک مرکزی معرفی شوند، در غیر این صورت بلا تکلیف خواهند بود و زیان هنگفتی را متحمل می شوند که لازم است سیاستگذار اقتصادی نیز در این خصوص چاره ای بیاندیشید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین درباره اینکه وضعیت بازار محصولات پروتئینی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چگونه خواهد بود و دولت چه تدبیری برای مدیریت بازار این محصولات اندیشیده است، گفت: یکی از اقدامات بر این صورت است که شرکت های مباشر وزارت جهاد کشاورزی یعنی شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام با حجم انبوه ذخایری که تامین کرده اند کالاهای خود را به قیمت تمام شده نیمایی (قیمت حاشیه ی بازار) به بازار عرضه کنند.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران توضیح داد: براین اساس تمام واردکنندگانی که ارز دولتی گرفته و کالا وارد کرده اند اما کالای خود را به بازار عرضه نکرده اند و محصول وارداتی آنها در انبار است، مکلف شده اند محموله های خود را به مباشرین تحویل دهند تا تحت نظارت آن ها توزیع شود.

وی اضافه کرد: همچنین این افراد با پرداخت مابه التفاوت مجاز به عرضه کالای خود به قیمت تمام شده نیمایی در بازار هستند.

قدیری درباره نگرانی های تولیدکنندگان مبنی بر اینکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، محصولات تولیدی روی دست تولیدکننده می ماند، گفت : مقرر شده در حوزه محصولات تولیدی شیر، گوشت وتخم مرغ که در بازار متقاضی برای آن وجود ندارد، شرکت پشتیبانی امور دام ورود و آنها را جمع آوری کند.

وی از رفع ممنوعیت صادرات و حذف قیمت گذاری دستوری به دنبال اجرای این طرح خبر داد و گفت : اگرچه برخی تشکل های تولیدی خواستار جمع شدن سامانه بازارگاه هستند اما این سامانه با هدف رصد و پایش نهاده ها به کار خود ادامه می دهد. ضمن اینکه سهمیه ها در این سامانه حذف و امکان خرید نسیه و اعتباری نیز فراهم می شود. همچنین اصلاح جدی سامانه بازارگاه در دستور کار قرار گیرد تا قدرت رقابت در نزد فعالین اقتصادی توسعه پیدا کند.

قدیری اضافه کرد: با توجه به تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی برای کالاهایی که وزارت جهاد کشاورزی متولی آن است، وزارت خانه مذکور درخواست تامین ۲۷ هزار میلیارد تومن تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولید کنندگان را از هییت دولت کرده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تصمیمات فوق قبلا نیز چندین بار قرار بود که اجرا شود اما به دلایل متعددی چنین اتفاقی رخ نداد، گفت:در حال حاضر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار زیاد و تقریبا قطعی است و ما آماده هر نوع کمک و همیاری به دولت محترم در جهت اجرای هر چه مناسب تر این طرح با کمترین تنش بازاری هستیم.

قدیری ادامه داد: در صورت اجرای این طرح صف ثبت سفارش و تخصیص و تامین ارز کالاهای نیمایی به شدت متراکم می شود و احتمال جا به جایی اولویت های کالایی در زمینه تامین و تخصیص ارز نیمایی بسیار بالاست بنابراین اتخاذ تدابیر و اقدامات فوری برای ثبت سفارش و تامین و تخصیص ارز کالاهای نیمایی هدف به فوریت ضرورت دارد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر