امروز انجمن صنفی تخصصی توزیع کنندگان عمده نهاده‌های خوراک دام و طیور نامه‌ای صادر کرد که بنا بر آن از امروز، اول دی ماه نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی بر مبنای ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

سایت شماره یک:

اگرچه گفته شده که قرار است ارز ترجیحی واردات خوراک مرغ حذف شود و قیمت مرغ و تخم مرغ به ۸۰ و ۱۱۰ هزار تومان برسد اما دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ می‌گوید همین امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار هستیم و هنوز صحبتی درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ نشده است.

امروز انجمن صنفی تخصصی توزیع کنندگان عمده نهاده‌های خوراک دام و طیور نامه‌ای صادر کرد که بنا بر آن از امروز، اول دی ماه نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی بر مبنای ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

اما دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفت: در ستاد تنظیم بازار هستیم و هنوز صحبتی درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ نشده است. تولیدکنندگان هم درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ مباحثی شنیده‌اند اما هنوز این تصمیم رسما به تولیدکنندگان ابلاغ نشده است.

مبصری توضیح داد: در ستاد تنظیم بازار رئیس جمهور درباره توزیع مرغ از کانال سامانه بازرگام توصیه کرد و هرگز درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ صحبت نشد.

تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ می‌گویند حذف ارز ۴۲۰۰ برای فعالان این حوزه هنوز در حد شنیده مطرح شده است. هنوز تصمیم نهایی برای حذف ارز دولتی خوراک مرغ گرفته نشده و نامه‌ رسمی هم برای آنها صادر نشده است.

مرغ و تخم مرغ گران می‌شود؟

در همین رابطه رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: ما هم شنیدیم ارز دولتی حذف شده است اما هنوز در این مورد نامه‌ای ابلاغ نشده است. مسلما با حذف ارز دولتی مرغ و تخم مرغ گران می‌شود اما هنوز درباره میزان افزایش قیمت تصمیمی نگرفتیم.

محمد یوسفی توضیح داد: دولت باید اعلام کند با حذف ارز دولتی خوراک مرغ چه برنامه‌ای برای اقشار آسیب‌پذیر دارد؟ آیا بابت این تصمیم برنامه جبرانی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده دارد؟

بر این اساس به نظر می‌رسد که نوعی ناهماهنگی در حذف ارز ترجیحی واردات خوراک دام وجود دارد. یعنی از یک سو انجمن صنفی تخصصی توزیع‌کنندگان عمده نهاده‌های خوراک دام و طیور گفته بخشنامه حذف ارز ترجیحی صادر شده اما دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ می‌گوید هنوز صحبتی در این باره نشده است.

امسال به دلیل افزایش هزینه‌های سربار و نوسان قیمت ارز ۲۰ درصد مرغداری‌ها تعطیل شدند. رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفته بود: چهار دلیل برای تعطیلی مرغداری‌ها وجود دارد. اول آنکه خوراک به موقع به دست مرغداران نرسیده و سرمایه‌گذاری آنها مستهلک شده دیگر برای آنها توجیه نداشته است.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر