قیمت سکه | افزایش قیمت سکه | رشد قیمت سکه |

قیمت سکه از دو دهه پیش تا کنون حدود 150 برابر رشده کرده است.

سایت شماره یک:

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم از ۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۱ به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پایان مهرماه سال جاری رسیده که ۱۵۰ برابر شده است. 

به گزارش ایسنا، در آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از سال ۱۳۸۱ تا پایان مهرماه سال جاری ثبت شده که متوسط قیمت فروش یک سکه بهار آزادی در بازار آزاد تهران در سال ۱۳۸۱ به میزان ۷۰ هزار تومان بوده و با گذشت چهار سال، متوسط قیمت فروش یک سکه طرح قدیم در سال ۱۳۸۵ به ۱۶۷ هزار و ۹۵۵ تومان و طرح جدید به ۱۴۴ هزار و ۱۹۶ تومان رسیده است. 

همچنین، قیمت فروش سکه طرح قدیم در سال ۱۳۸۹ به ۳۴۹ هزار تومان و طرح جدید آن ۳۲۵ هزار و ۶۵ تومان رسیده که نسبت به قیمت ۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۸ تقریبا ۵ برابر شده است. 

از سوی دیگر، قیمت فروش سکه طرح قدیم دهه ۹۰ را با قیمت ۵۸۸ هزار و ۹۹۱ تومان شروع کرد و در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به قیمت ۱۰ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان رسیده که طی این مدت تقریبا ۱۸ برابر رشد داشته است. 

علاوه بر این، متوسط قیمت فروش سکه طرح جدید در سال ۱۳۹۰ نیز معادل ۵۶۷ هزار و ۱۳۷ تومان بوده و پس از ۱۰ سال در مهرماه سال جاری به ۱۱ میلیون و ۷۱۳ هزار تومان رسیده است. 

البته، افزایش‌های قابل توجه قیمت سکه در سال‌های ۱۳۹۷ تا سال جاری رخ داده که بیشترین عامل موثر در این زمینه تحریم‌ها و نوسانات شدید ارزی در آن سال‌ها بوده است. 
به‌گونه‌ای که قیمت سکه طرح قدیم و جدید در سال ۱۳۹۷ معادل ۳ میلیون تومان و در سال ۱۳۹۸ به میزان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. در سال ۱۳۹۹ نیز قیمت سکه با افزایشی قابل ملاحظه از ۴ میلیون تومان در سال ۱۳۹۸ با حدود ۶ میلیون تومان افزایش به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. 

بنابراین، تغییرات قیمت سکه در دو دهه اخیر بیانگر این است که قیمت سکه طی این مدت ۱۵۰ برابر شده است. 

قیمت سکه

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر