سخنگوی کمیته صدور مجوز توضیحات مهمی در فاصله کوتاه باقیمانده تا حذف استقلال و پرسپولیس داد و راه حل را در یک مساله دانست؛ "تشکیل شورای عالی با ریاست سیدابراهیم رئیسی".

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، کاظم اولیایی در واکنش به سوالی درباره حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا گفت: نخیر، نخیر! فوتبال حرفه ای یک بیزینس است و ما از اول قبول نکردیم. اسم فوتبال را گذاشته ایم حرفه ای اما می خواهیم دولتی اداره اش کنیم. این مغایر با قوانین فیفا است و باشگاه‌ها باید تابع قانون تجارت اداره شوند. یعنی بنگاه‌های اقتصادی که مستقل ثبت شوند و کار اقتصادی انجام دهند. ما این موضوع را هنوز برنتابیدیم. می‌خواهیم دستوری و با وسیله مدیریت دولتی اداره کنیم.

 سخنگوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در خصوص اینکه اگر دو باشگاه یکی توسط وزارت ورزش و دیگری وزارت اقتصاد اداره شوند، مشکل حل خواهد شد، اینطور واکنش نشان داد: این که بدتر خواهد شد! در شرایط فعلی این دو توسط وزارت تخصصی (ورزش) اداره می شوند و شما می‌گویید مدیریت آن برعهده وزارت دیگری قرار گیرد؟ وزارت اقتصاد و دارایی چه کاره ورزش است. تفکر دولت سالاری است و این مساله در ورزش رسوخ کرده است. الان شما نگاه کنید اساسنامه فدراسیون فوتبال یک ماهه درگیر یک کلمه مستقل و غیردولتی است. فیفا نپذیرفته که فدراسیون ما دولتی باشد. الان اصل قصه این است که فیفا باشگاه‌‎ها را به عنوان یک بنگاه تجاری قبول دارد و الان اما این دو بنگاه تجاری نیستند. باشگاه‌ها اما برای حضور در رقابت‌ها یک سری ضوابط را باید دنبال کنند.  مستقیما یک پنجره ای توسط ای اف سی برای باشگاه‌ها باز کرده و باید مدارک درخواستی را در آن بارگذاری کنند. این وسط کمیته هایی درست شده به عنوان صدور مجوز که به صورت فیزیکی مدارکی که بارگذاری شده بررسی می‌کنند تا صحت و سقم آن را تایید کنند.

وی درباره اینکه چرا این مدارک از فرصت اسفندماه گذشته تا به امروز هنوز بارگذاری نشده‌ گفت: آقای مددی به عنوان معاون اداری مالی باشگاه استقلال آمدند در کمیته و ما 50 جلسه داشتیم. یک جلسه آمدند و جلسه دوم، نیمه کاره رفتند و گفتند کار داریم! رفتند و فردا مدیرعامل شدند و دیگر نیامدند. نفر بعدی آمدند و کار داشتند و نیامدند و نفر بعدی هم همینطور! آقای آجورلو آمدند. اینجا مشکل مدیریت "موقت" باشگاه است.  در نامه آخر که ارسال شده آمده که شما تا ساعت 11:59 روز دوشنبه فرصت دارید تا بارگذاری کنید. دقیقه اش را هم مشخص کرده و از کنفدراسیون کاملا دقیق اعلام شده است.

اولیایی درباره اینکه آیا تا زمان مقرر مدارک بارگذاری شود، مشکل دو باشگاه حل خواهد شد گفت: این ها که بارگذاری کرده‌اند. مثلا گفته اند مشکل مالیاتی نداریم! مستندات ندارند. پرسپولیس گفته که بدهی ندارم. الان سه تیم (استقلال، پرسپولیس و گل گهر) مورد سوال از سوی کنفدراسیون قرار گرفته اند. این ها گفته اند بدهی نداریم اما آقای حمیداوی مالک باشگاه پدیده حدود 8میلیارد تومان از پرسپولیس طلبکار است. آقای حمیداوی به کنفدراسیون شکایت کرده است. ما بارگذاری کنیم که باشگاه های ما بدهکار نیستند؟ یکی بحث حقوقی است و یکی هم بدهی است که این دو اصل است.

اولیایی درباره اینکه راهکار بازگشت این دو باشگاه به لیگ قهرمانان چه خواهد بود گفت: اراده قوی در بالاترین سطح کشور طبق قانون.

او در واکنش به اینکه آیا حضور مدیران ارشد در کنفدراسیون برای بحث در این خصوص مشکل را حل خواهد کرد یا خیر گفت: آن یک راه میانه است که سال های سال است رفته و لابی‌گری است و احتمال دارد حل کند یا خیر. اما قانون می گوید، آخرین ورژن قانون وزارت ورزش در سال 1399 ابلاغ شده است. مجلس تصویب کرده و شورای محترم نگهبان تصویب کرده و الان قانون است. بالاترین مرجع ورزش که تصمیمات نهایی را می گیرد شورای عالی ورزش است. به ریاست آقای رییس جمهور یا معاون ایشان و عضویت 11 وزیر و دو تا رییس فدراسیون و دو کارشناس. این شورا باید تشکیل شود و با اختیاراتی که دارد هر تصمیمی که بگیرد  انجام شود. شورای عالی تاکنون تشکیل نشده است. دبیرخانه آن هم در اختیار آقای سجادی وزیر محترم است. آقای سجادی باید به آقای رییس جمهور بگوید که این شورا تشکیل شود. وزیر اقتصاد که بالادست وزیر مالیات است عضو آن کمیته است و می توانند آنجا تصمیم بگیرند فعلا مالیات را به هر دلیلی در شرایط کنونی مفاصاحساب بدهند. از اختیارات شورای عالی هست. اگر آقایان اراده‌شان باشد تا روز دوشنبه و ساعتی که مشخص شده است (3:29 به وقت ایران) این مدارک انجام شود تا حدی حل خواهد شد. بزرگترین مشکل در حال حاضر حقوقی است و مالکیت مشترک. این به دست اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه و همچنین وزارت ورزش چیزی حل نمی شود.

اولیایی در پاسخ به این سوال که چرا این شرایط حساس را به ساعات پایانی موکول کرده‌اند گفت: این موضوع را باید بروید از باشگاه‌ها سوال کنید. باشگاه پنجره جلویش باز بوده و بارگذاری کرده است. هیچ ثبات مدیریتی در باشگاه ها نیست. تراز سالیانه بار گذاشته اند امضا زیر آن نیست! این دیگر تقصیر ساختار معیوب دولتی است که آدم های موقت را سر کار می گذارند. ما واقعا باید مشکل را حل کنیم و اینطور نمی شود. من می گویم که مملکت ما مشکلاتی دارد و فوتبال اولویت آن نیست اما برای یک عده از هواداران این موضوع خیلی مهم است. باید برای احساس آنها احترام قائل شویم. اگر احترام قائل هستیم باید شورای عالی همین امشب، فردا تشکیل شود و با حضور اعضا صورتجلسه شود و مشکل حل شود.

سخنگوی کمیته صدور مجوز درباره شرایط مدیران دو باشگاه در این موضوع گفت: هر دوی آنها که با کنفدراسیون در ارتباط و در تلاش هستند. بیشتر از حد هم تلاش می کنند. اما یک سری موضوعات دست این دوستان نیست. فیفا می گوید من از تبانی می ترسم و تبانی به چه شکل انجام می شود؟ اینکه یک عضو در دو باشگاه حضور داشته باشد و اینجا هم رییس مجمع مالکیت هر دو باشگاه را برعهده دارد.

اولیایی درباره اینکه آیا در فرصت کوتاه باقیمانده می توان مالکیت را تفکیک کرد گفت: چرا. با مدیریت می شود. همین هیات مدیره‌های موجود به عنوان مدیریت پیمان تضمین بدهند و سه ساله در اختیار بگیرند. مگر کشور عربستان چه می کند؟ الان کشور عربستان با دو باشگاه مطرح خود درگیر است. ژاپن درگیر است. باز هم می گویم که مشکل باشگاه های ما عدم ثبات و دولتی بودن است و در هیچ کجای دنیا دولت باشگاهداری نمی کند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر