واکسن کرونا | بعد از واکسن چه بخوریم؟ |

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که تغذیه تاثیری مقرون به صرفه و قابل توجهی بر نتایج واکسیناسیون دارد و می تواند کارایی واکسن را بهبود بخشد.

سایت شماره یک:

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید، مصرف گروه های مختلف غذایی در طول روز نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی و  افزایش اثربخشی واکسن دارد.

با توجه به نقش تغذیه در حفظ سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن، لازم است در هنگام واکسیناسیون صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف و با رعایت تغذیه صحیح به عملکرد بهتر بدن در واکسیناسیون کمک کنید.

بر اساس این گزارش، آب و مایعات فراوان بنوشید چون کم آبی بدن موجب اختلال در سیستم ایمنی و عدم پاسخ مناسب بدن به واکسن می شود، قبل و پس از واکسیناسیون مصرف روزانه مقادیر کافی از انواع سبزی ها و میوه ها، شیر و لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، گوشت ها، و نان و غلات سبوس دار به سیستم ایمنی بدن و پاسخ مناسب به واکسن کمک می کنند.

مصرف حداقل پنج وعده در روز (سه وعده از انواع سبزی ها) و دو عدد متوسط از انواع میوه ها در میان وعده ها برای تقویت سیستم ایمنی و پاسخ مناسب بدن به واکسن لازم است.

بر اساس گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مطالعه‌ای که در مورد اثربخشی واکسن‌ها بر روی افراد چاق انجام شده، نشان می‌دهد که پاسخ ضعیف به واکسن‌ها در افراد چاق، آنها را در معرض خطر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن قرار می‌دهد، از سوی دیگر، تضعیف ایمنی  ناشی از سوءتغذیه به کاهش پاسخ موثر به واکسن‌ها  منجر می شود.

سوءتغذیه و چاقی باعث افزایش مرگ و میر در طول همه گیری کووید۱۹ می شوند و در دراز مدت، هر دو به طور بالقوه کارایی واکسن ها را تضعیف می کنند.

به گزارش ایرنا، تا کنون ۵۹ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۵۰ نفر دُز اول، ۵۲ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۲۷۶ نفر دُز دوم و ۸ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۴۴ دُز رسیده است.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر