سایت شماره یک:

حمله قلبی ممکن است هم در خواب و هم در بیداری اتفاق بیافتد. دکتر عسگرپور متخصص قلب در کرج می گوید: دلیل اصلی سکته ی قلبی پارگی پلاک است، این اتفاق ممکن است به صورت خود به خود در شب یا روز رخ دهد.

فرد مبتلا ممکن است با توجه به نوع و شدت علائم حمله ی قلبی از خواب بیدار شود. طبق گفته های دکتر عسگرپور حمله ی قلبی در خواب لزوما باعث بیدار شدن فرد نمی شود. گاهی اوقات حمله ی قلبی به صورت خاموش رخ می دهد که به آنها حمله ی قلبی بی صدا گفته می شود چون ممکن است بیمار در قفسه ی سینه احساس ناراحتی نکند.

چرا خطر حمله قلبی در خواب بیشتر است؟

شب ها معمولا سیستم قلبی عروقی در حالت خواب قرار می گیرد، این حالت با پایین آمدن فشار خون و ضربان قلب مشخص می شود. اما بیشترین خطر حمله ی قلبی در عمیق ترین مرحله خواب وجود دارد چون فعالیت خودکار سیستم عصبی به طور چشمگیری بیشتر از بیداری افزایش می یابد. معمولا گاهی اوقات که از خواب بیدار می شویم احساس خستگی می کنیم، چون گاهی در رویا ما در حال دویدن یا در مواجه با خطر هستیم. قلب فعالیت بالایی دارد بنابراین اکسیژن مصرف می کند و به دلایل مشابه در بیداری اگر سیستم قلبی خوبی نداشته باشید فعالیت هایی مثل دویدن و شرایط پر اضطراب می تواند برای شما خطرناک باشد.

آشنایی با علائم

شما ممکن است علائم حمله قلبی را داشته باشید اما به آنها اهمیت ندهید. این علائم عبارتند از: خستگی، اضطراب یا کشیدگی عضلات. این علائم ممکن است برای چندین روز ادامه داشته باشند. همه ی حمله های قلبی یکسان به نظر نمی رسند. یکی از شناخته شده ترین و شایع ترین علائم حمله ی قلبی درد قفسه سینه است اما این درد هم ممکن است گاهی وجود نداشته باشد.

اگر هنگام برخواستن از خواب علائم زیر را داشتید به متخصص قلب مراجعه کنید:

  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تهوع و استفراغ
  • درد یا ناراحتی در فک، شانه ها، گردن، بازوها، پشت یا قسمت بالای ناف
  • سرگیجه
  • عرق سرد

پزشک چگونه سکته قلبی در خواب را تشخیص می دهد؟

حمله قلبی را می توان بعد از رخ دادن آن تشخیص داد. در بهترین حالت متخصص قلب و عروق با انجام معاینات منظم و مشاهده قلب شما بر روی یک صفحه نمایش عوامل خطرناکی که می تواند منجر به حمله ی قلبی شود را مشاهده می کند. شما باید معاینات پزشکی را هر شش ماه یکبار به طور منظم انجام دهید.

آزمایشات لازم برای تشخیص حمله ی قلبی عبارتند از:

  • الکتروکاردیوگرام (ECG): این آزمایش اولین آزمایشی است که برای تشخیص حمله قلبی انجام می شود و سیگنال های الکتریکی را هنگام عبور از قلب شما ثبت می کند. برای انجام این آزمایش بر روی قفسه سینه شما تکه های چسبنده (الکترود) را قرار می دهند. این سیگنال ها را به صورت امواج روی مانیتور نشان می دهند یا روی کاغذ چاپ می کنند. اگر قلب آسیب دیده باشد به طور معمول سیگنال های الکتریکی را هدایت نمی کند و این مشکل در ECG نشان داده می شود.
  • آزمایش خون: برخی از پروتئین های قلب بعد از حمله ی قلبی به آرامی به خون شما سرایت می کند. پزشک نمونه ی خون شما را برای بررسی این پروتئین ها یا آنزیم ها می گیرد.
  • اشعه ایکس قفسه سینه: پزشک با استفاده از تصویر اشعه ایکس قفسه سینه اندازه قلب و رگ های خونی و وجود مایع در ریه ها را بررسی می کند.
  • اکوکاردیوگرافی: امواج صوتی (اولتراسوند) تصاویر متحرکی از قلب ایجاد می کند. پزشک با استفاده از اکو قلب متوجه می شود که خون توسط دریچه ها وحفره های قلبتان پمپاژ می شود. اکوکاردیوگرام باعث تشخیص آسیب دیدگی های قسمت های مختلف قلب شود.
  • کاتتریزاسیون کرونر (آنژیوگرافی): در این روش یک رنگ مایع از طریق یک لوله بلند و نازک (کاتتر) که از طریق یک سرخرگ در پا یا کشاله ران به رگ های قلب شما تزریق می شوند. تزریق این رنگ باعث مشخص شدن رگ های شما و قسمت های مسدود شده آن در اشعه ایکس می شود.
  • CT یا MRI قلب: این آزمایش ها تصاویری از قلب یا قفسه سینه شما ایجاد می کنند. سی تی اسکن قلب با استفاده از اشعه ایکس انجام می شود. MRI قلب با استفاده از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی باعث ایجاد تصاویری از قلب می شود. برای هر کدام از این دو آزمایش شما روی تخت مخصوصی که وارد یک دستگاه لوله مانند بلند می شود دراز می کشید. هر کدام از این آزمایش ها می توانند برای تشخیص مشکلات قلبی ناشی از حمله قلبی استفاده شوند.

شما باید برای پیشگیری از حملات قلبی اقدامات لازم را انجام دهید.

علائم تان را تشخیص دهید. برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند از جمله افرادی که: سیگار می کشند، رژیم غذایی سالمی ندارند و غذاهایی سرشار از چربی های اشباع نشده وترانس و سدیم را مصرف می کنند، تحرک کمی دارند و ورزش نمی کنند، افرادی که دچار مشکلاتی مانند فشار خون و کلسترول بالا، سابقه خانوادگی بیماری قلبی و قند خون بالا هستند.

شما می توانید اقدامات پیشگیرانه زیادی را انجام دهید که باعث کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی می شوند از جمله: یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و از سبزیجات تازه و پروتئین های بدون چربی و غلات استفاده کنید. مصرف مواد شیرین غیر طبیعی، نمک و چربی های اشباع و ترانس را تا حد امکان کاهش دهید.

روش های زیر برای پیروی از یک رژیم سالم به شما می کند:

  • میوه های تازه را روی پیشخوان نگه دارید تا همیشه به آنها دسترسی داشته باشید.
  • یک بار بپزید دوبار بخورید. شب ها هنگام تهیه شام پروتئین بدون چربی بیشتری را بپزید تا هنگام نهار اضافه آن را در سالاد استفاده کنید.
  • برای میان وعده سعی کنید همیشه از سبزیجات خرد شده استفاده کنید.
  • سعی کنید برای میان وعده همراه با میوه وسبزیجات آجیل هم مصرف کنید.
  • از لبنایت کم چرب استفاده کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده کمتر استفاده کنید چون حاوی سدیم هستند و به جای آن از مواد تازه استفاده کنید.

فعالیت های بدنی تان را افزایش دهید.

با ورزش تناسب اندامتان را خفظ کنید و با انجام فعالیت بدنی خطر ابتلا به حمله ی قلبی را کاهش دهید. هنگام رفتن به مدرسه یا محل کار یا رفتن به خرید پیاده روی کنید. سعی کنید هر روز میزان فعالیت بدنیتان را تا حدی افزایش دهید.

سیگار نکشید

یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت بدن ترک سیگار است. موسساتی در ایران وجود دارند که می توانند در ترک سیگار به شما کمک کنند، از آنها کمک بگیرید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر