دلار|قیمت دلار|کاهش قیمت دلار

قیمت دلار همواره در سراشیبی سقوط قرار دارد.

سایت شماره یک:

انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات وین، در هفته‌های گذشته، قیمت دلار را به 26200 تومان رسانید. در ادامه روند مثبت و رو به جلوی مذاکرات،  قیمت دلار حالت کاهشی خود را حفظ کرده و به 26000 تومان سقوط کرد.

به نظر می‌رسد در هفته آتی قیمت دلار قادر به حفظ کانال ۲۶هزار تومانی در معاملات نقدی نباشد. نزدیک شدن مذاکرات وین به ایستگاه آخر، خبر آزادشدن منابع بلوکه‌شده در کره و افزایش مشتریان نفت ایران اخبار مثبتی هستند که قیمت دلار را به کانال پایین‌تر هدایت می‌کند. به نظر می‌رسد قیمت دلار مسیر سراشیبی خود را فعلا ادامه خواهد داد.

قیمت دلار

قیمت دلار در روز‌های گذشته

قیمت دلار در صرافی ملی

روز قبل دلار در صرافی ملی مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در صرافی ملی که ۲ روز پیش تا ۲۵,۳۰۳ (بیست و پنج هزار و سیصد و سه ) تومان رسیده بود، امروز - جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۲۷ درصدی به ۲۵,۲۳۳ (بیست و پنج هزار و دویست و سی و سه ) تومان رسید.

قیمت دلار در بازار متشکل

روز قبل دلار در بازار متشکل مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در بازار متشکل که ۲ روز پیش تا ۲۵,۱۳۵ (بیست و پنج هزار و یکصد و سی و پنج ) تومان رسیده بود، امروز - جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۱۱ درصدی به ۲۵,۱۰۷ (بیست و پنج هزار و یکصد و هفت ) تومان رسید.

قیمت دلار در سامانه سنا

روز قبل دلار در سامانه سنا مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در سامانه سنا که ۲ روز پیش تا ۲۵,۲۹۹ (بیست و پنج هزار و دویست و نود و نه ) تومان رسیده بود، امروز - جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۲۶ درصدی به ۲۵,۲۳۲ (بیست و پنج هزار و دویست و سی و دو ) تومان رسید.

قیمت دلار کانادا

روز قبل دلار کانادا مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار کانادا که ۲ روز پیش تا ۲۱,۲۸۹ (بیست و یک هزار و دویست و هشتاد و نه ) تومان رسیده بود، امروز - جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ - با کاهش ۱.۸۲ درصدی به ۲۰,۹۰۷ (بیست هزار و نهصد و هفت ) تومان رسید.

تحلیل قیمت دلار

نرخ دلار در معاملات غیررسمی فردایی در روز گذشته وارد کانال 25هزار تومانی شد؛ موضوعی که احتمال این را می‌دهد در معاملات نقدی نیز دلار وارد این کانال شود. «احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده»، «افزایش مشتریان متقاضیان نفت ایران» و «گزارش برخی رسانه‌ها از توافق احتمالی» سه خبری بود که توسط معامله‌گران ارزی دست به دست می‌شد. در آخرین معاملات، دلار در تعطیلات آخر هفته گذشته مرز حمایتی ۲۶هزار و ۴۰۰تومان و به سطح قیمت 26هزار و 200تومان رسید. نرخ دلار از ابتدای زمستان تاکنون به میزان 13درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است. به نظر می‌رسد که این میزان کاهش در معاملات هفته جاری نیز تداوم یابد. به نظر می‌رسد که معامله‌گران ارزی در روزهای اخیر خود را برای کاهش بیشتر در بازار آماده می‌کنند. احتمال اینکه عرضه خرد دلارهای خانگی در هفته جاری رشد کند نیز وجود دارد.
عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز ضمن اشاره بر خبر اعلام علاقه کره‌جنوبی، ژاپن و هند نسبت به از سرگیری واردات نفت از ایران، بر این باورند که این خبر در کنار زمزمه‌هایی از احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره می‌تواند فروش نفت را تسهیل و ذخایر ارزی کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این افزایش ذخایر ارزی نیز در بلندمدت می‌تواند قدرت نهادهای بازارساز را در جهت کنترل نرخ ارز افزایش دهد. سیگنال‌های مخابره‌شده از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+4 نیز همچنان مثبت است. حتی معاملات فردایی زیر نرخ 26هزار تومان نیز انجام شده است که احتمال کانال‌شکنی مجدد دلار را قوی‌تر می‌کند.
به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز، اخبار سیاسی منتشر‌شده در روزهای اخیر تاثیر بسزایی در عبور دلار از مرز مهم ۲۶هزار و ۴۰۰تومانی داشته باشد. در روز پنج‌شنبه گذشته بود که خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+4از توافق اکثریت طرفین بر متن پیش‌نویس آماده‌شده در نشست های اخیر خبر داد.علاوه براین، مصطفی قمری‌‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: مذاکرات ایران و کره‌‌جنوبی در سئول برای آزادسازی ۷میلیارد دلار از دارایی‌‌های مسدودشده ایران انجام شد. به گفته او، این منابع مالی از ۴سال قبل به بهانه تحریم‌‌ها در ۲ بانک کره جنوبی مسدود شده است. ایران در این فرصت بر رفع محدودیت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه‌‌شده خود در کره جنوبی تاکید کرد. تحلیلگران با توجه به اخبار مذکور بر این باورند که خبر توافق اکثریت افراد بر متن پیش‌نویس آماده‌شده می‌تواند خبر تاثیر گذار و مهمی باشد که دلار در جهت عبور از کانال ۲۶هزار تومانی به آن نیاز دارد. در اخباری که این چند روز بازار را تحت تاثیر قرار داده است، سه نکته مهم وجود دارد. اولین نکته به آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه‌شده مرتبط است. بانک مرکزی با دسترسی به این ارز می‌تواند بازار‌سازی کند و نرخ را روی قیمتی که می‌خواهد نگه دارد.
از سوی دیگر با آزاد‌سازی، ذخایر بانک مرکزی نیز افزایش پیدا می‌کند و بانک می‌تواند با تزریق بخشی از این دلار نقدینگی را جمع کند. در نتیجه، آزادسازی دارایی بلوکه‌شده باعث قدرت بانک مرکزی می‌شود.  نکته دوم این است که اگر توافق اولیه حاصل شود تا ماه‌های آینده یک توافق جامع‌تری شکل می گیرد که در آن رفع تحریم‌ها و فروش درآمدهای نفتی هم لحاظ شده است. این موضوع باعث می‌شود که قدرت ارزی سیاستگذار، بانک مرکزی و دولت افزایش پیدا کند و چشم‌انداز کاهشی در بازار دلار ایجاد می‌کند.نکته سوم هم به انتظارات تورمی مرتبط است. چشم‌انداز تحریم‌ها باعث می‌شود که انتظارات در کشور به سمت ثبات نرخ ارز حرکت کند. از سوی دیگر، صادرکنندگان نیز ارز خود را بیشتر عرضه می‌کنند و این در کوتاه مدت روی کاهشی شدن نرخ دلار اثرگذار است.
بررسی روند نرخ ارز از ابتدای زمستان نشان می‌دهد قیمت دلار در دی‌ماه حدود 30هزار تومان بوده و تا 28بهمن ماه به حدود 26هزار و 200تومان کاهش پیدا کرده است. حتی برخی عنوان می‌کنند که معاملات فردایی زیر 26هزار تومان نیز انجام شده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده بازار شاهد کانال‌شکنی دیگری نیز باشد.

منبع: دنیای اقتصادی

تگ های مرتبط

ارسال نظر