مسکن|قیمت مسکن|هزینه مسکن

در سال 1400 520 هزار واحد مسکن شهری در ایران ساخته شد!

سایت شماره یک:

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:« همزمان با تامین زمین ساخت یک میلیون واحد نهضت ملی، از حدود ۳۶۰ هزار واحد مسکن شهری در سال ۹۸ به ساخت ۴۰۸ هزار واحد در سال ۹۹ و ساخت ۵۲۰ هزار واحد در سال ۱۴۰۰ رسیدیم که نوید بازگشت به سال‌های پررونق ساخت و ساز کشور است».

 «محمود محمودزاده» در روز یک شنبه یکم اسفند ماه، در هشتمین همایش سالیانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» در محل وزارت راه و شهرسازی، گفت: «در پنج ماه گذشته با ابلاغ قانون جهش تولید و دستور رییس جمهوری، اقداماتی در حوزه مسکن انجام شده است».

وی گفت: اگر در سال یک میلیون واحد مسکن ساخته شود، تامین حداقل هزینه ساخت و خدمات آن بدون هزینه زمین، حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: بیش از ۳۲۰ هزار هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی ساخت چهار میلیون مسکن در این پروژه است. بر این اساس بیش از ۸۰ درصد نقدینگی کل کشور، چرخه مالی این پروژه و محل هزینه است. بنابراین به لحاظ نبودن بازار هدف کافی برای نقدینگی موجود و تخریبی که به سیستم وارد می کند به‌طور طبیعی این پروژه بستر مناسبی برای این هجمه می‌تواند باشد.

محمودزاده اضافه‌کرد: ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن مربوط به مصالح ساختمانی است که در مفهموم غیرمستقیم باعث تقویت تولید و افزایش خطوط تولید و افزایش بهره وری تولید صنعتی کشور است، ۳۰ درصد این عدد نیز در حوزه خدمات است. 

وی گفت: اکنون حدود ۵۵۰ هزار مهندس در حوزه  ساختمان در کشور داریم که در سازمان نظام مهندسی فعال هستند. کل فعالیت‌های موجود تا قبل از این پروژه برای ۲۰ درصد مهندسان کفایت می‌کرد، بر این اساس اکنون بخش خدمات در ذیل نهضت ملی می‌تواند فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان ایجاد اشتغال ساخت مسکن اظهار داشت: هر واحد مسکونی ۲.۴ اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد و حفظ می‌کند. بنابراین مجموع این چهار میلیون مسکن حدود ۹.۶ میلیون اشتغال ایجاد و حفظ می‌کند. پس اهمیت این بخش برای کل اقتصاد بسیار بوده و این حوزه واقعا پیشران است. اما علاوه بر پیشران اقتصاد، باید در موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم به آن پرداخت، زیرا تاثیرات ماهیتی مهمی دارد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر