محصولات سایپا| فروش فوق العاده محصولات سایپا

خانواده تیبا سال آینده از سبد محصولاتی سایپا حذف شده است اتفاقی که نشان می دهد سازنده قصد دارد ترمز تولید تیبا را بکشد خودوریی که مدیرعامل این شرکت، بی رقیب در عرصه بین الملل معرفی کرده است.

سایت شماره یک:

بررسی طرح های پیش فروش سایپا نشان می دهد این خودروساز برای سال آینده عرضه هیچ یک از اعضای خانواده تیبا را در دستورکار ندارد. عدم عرضه این خودرو در طرح های پیش فروش این احتمال را جدی می کند که خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص سال آینده تیبا را از سبد محصولاتی خود حذف خواهد کرد.

در حالی تیبا در طرح های پیش فروش سایپا برای سال جای ندارد که چندی پیش محمدعلی تیموری مدیرعامل خودروسازی سایپا در یک گفت و گوی تلویزیونی به دفاع تمام قد از این محصول پرتیراژ خود پرداخت و تیبا را بی رقیب ترین خودرو با استانداردهای یورو ۵ در سطح بین المللی دانست. تیموری در این برنامه تلویزیونی گفت خودروی شخصی خودش تیبا است ولی در حال حاضر با سراتو به محل کار خود می رود. آن طور که تیموری گفت قیمت یورویی تیبا حدود سه هزار و ۸۰۰ یورو است و نزدیک ترین خودرو به تیبا به لحاظ قیمتی در بازار بین المللی حدود ۶ هزار و ۸۰۰ یورو قیمت دارد.

اواخر آبان ماه سال جاری جواد سلیمانی مدیرعامل پیشین خودروسازی سایپا در همایش  تجلیل از نمایندگی‌های برتر این خودروسازی از عرضه اطلس خبرداد. آن طورکه سلیمانی گفت این محصول جید به عنوان جایگزین تیبا و ساینا مورد توجه قرار گرفته است. در شرایطی اطلس به عنوان جایگزین تیبا مطرح شد که در سال ۹۸ پیش از کلید خوردن توقف تولید خانواده پراید از خانواده تیبا به همراه شاهین به عنوان جایگزین های پراید نام برده می شد.

 

با این حال بهمن ماه ۹۹ مدیرعامل وقت سایپا خبر از رونمایی اطلس در بهار ۱۴۰۰ داد اما این اتفاق نیفتاد. گمانه زنی های صورت گرفته خبر از رونمایی این محصول جدید در بهمن ماه امسال و همزمان با ایام دهه فجر می داد اما بهمن ماه ۱۴۰۰ هم به انتها رسید و دهه فجر هم گذشت و خبری از رونمایی اطلس نشد. مشخص نیست که غول نارنجی جاده مخصوص چه زمانی از اطلس رونمایی می کند با این حال توقف عرضه خانواده تیبا در طرح های پیش فروش این خودروساز نشان می دهد این خودرو جایی در خطوط تولید این خودروساز نخواهد داشت و به زودی از سبد محصولاتی سایپایی ها حذف خواهد شد.مدیرعامل قبلی گروه خودروسازی سایپا در مرداد امسال اظهار کرده بود که در زمستان ۱۴۰۰، پروژه حذف تیبا از خط تولید این شرکت آغاز می‌شود.

تیبا در جهان رقیب ندارد

بررسی اطلاعات منتشر شده نارنجی های جاده مخصوص در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد این خودروساز در پایان دی ماه ۱۴۰۰ در مجموع نزدیک به ۲۳۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه از خانواده X۲۰۰ (تیبا) را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. تولید این تعداد تیبا در مقایسه با آمار تولید این خانواده در سال گذشته از رشدی حدود ۲۷ درصدی حکایت دارد. نارنجی های جاده مخصوص تا پایان اولین ماه از فصل زمستان سال گذشته در مجموع حدود ۱۸۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه از اعضای خانواده تیبا را تولید کرده بودند. دلیلی چرایی حذف تیبا از پیش فروش سال ۱۴۰۱ را می توان در صورت های مالی این شرکت جست و جو کرد.

به رغم تمرکز روی تولید تیبا در سال جاری خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص در صورت های مالی ۹ ماهه خود حول و حوش سه هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان زیان از فروش خانواده تیبا در صورت های مالی خود درج کرده است. درج این میزان زیان شاید بهترین دلیل برای توقف تولید بی رقیب ترین خودروی ایران در سال ۱۴۰۱ باشد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر