بازار مسکن| بازار مسکن امروز

فعالان بازار مسکن معتقدند با توجه به سیاست‌های دولت در بخش مسکن، روند نزولی رشد نرخ تورم و افزایش تولید مسکن در سال آینده قیمت‌ها در بازار املاک کاهشی و حتی ریزشی خواهد بود.

سایت شماره یک:

  قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایشقیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را می خوانیم.

مشاهدات میدانی از وضعیت قیمت مسکن در چند منطقه پایتخت، از تعادل نسبی و منطقی‌تر شدن قیمت‌ ها خبر می‌دهد. افزایش قیمت مسکن که این سال‌ها تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و کمبود عرضه، روند صعودی به خود گرفته بود، اکنون با سیگنال‌های مثبتی که روند مذاکرات وین و رفع تحریم‌ها به گوش می‌رسد و نیز وعده دولت در عملیات اجرایی ۴ میلیونی مسکن، واگذاری زمین رایگان و تسهیلات ویژه خرید مسکن نیز این احتمال را تقویت می کند که بازار  به دوره رونق خود نزدیک می شود.

آمار بانک مرکزی نیز از رشد ۲۰ درصدی معاملات بازار مسکن در تهران در دی‌ماه ۱۴۰۰ حکایت دارد و کارشناسان بخش مسکن چشم انداز مثبتی از رونق بازار و به تعادل رسیدن قیمت‌ها در سال آینده ترسیم می‌کنند. به اعتقاد این کارشناسان، قیمت تمام شده مسکن همچنان حباب دارد و انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۱، ثبات قیمت در بازار مسکن حاکم شود.

اما پرسش اساسی این است که سال آینده بازار مسکن به چه سمت و سویی خواهد رفت. به باور کارشناسان؛ در صورت انجام توافق، افزایش درآمدهای صادراتی، رشد اقتصادی و اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، ساخت و ساز رونق می‌گیرد و افزایش عرضه، موجب ثبات بازار شده و تاثیر قابل توجهی در رونق معاملات و شکسته شدن حباب غیرمتعارف بازار مسکن خواهد داشت.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که بازار مسکن و بازارهای موازی نظیر ارز، طلا، خودرو همچنان تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی مذاکرات وین هستند؛ کارشناسان نقش عوامل بیرونی نظیر روابط سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، نتیجه مذاکرات وین و امید به فراهم شدن شرایط اقتصادی مطلوب را بر قیمت مسکن واقعی تر دانسته و معتقدند اگر دولت این عوامل را به درستی مدیریت کند، بازار مسکن، سال ۱۴۰۱ را با آرامش آغاز می‌کند و به سمت رونق نسبی پیش خواهد رفت.

بازار مسکن، کشش قیمت‌های جدید را ندارد

«مصطفی قلی خسروی»، رئیس اتحایه مشاوران املاک درباره قیمت مسکن در سال آینده، گفت: معتقدم با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن در سالهای گذشته و ایجاد یک قیمت کاذب، بازار، کشش قیمت‌های نجومی جدید را نخواهد داشت و شاهد ثبات بازار و رونق معاملات باشیم.

وی افزود: یک عده معاند برای سود بیشتر قصد دارند، قیمت ملک را به عناوین مختلف بالا ببرند و جو جامعه را آماده پذیرش روند افزایشی قیمت ها کنند، اینها اینگونه القاء می‌کنند که قیمت ملک در حال افزایش است تا مردم هرچه سریعتر با قیمت‌های بالا کنار بیایند و ملک مورد نظر خود را با قیمت پیشنهادی خریداری کنند.

قلی خسروی تاکید کرد: از رسانه‌ها تقاضا دارم که مطالب درست را انتشار دهند تا مردم با واقعیت‌ها روبرو شده و فریب قیمت‌های اعلامی در سایت‌ها و فضای مجازی که قیمت‌های پایه ملک را نجومی اعلام می‌کنند، نخورند و توجه داشته باشند که اینها عده‌ای سوداگر و منفعت طلب هستند که برای تامین سود خود تلاش می‌کنند.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر