قیمت دلار| قیمت دلار در بازار

قیمت دلار روز گذشته از کانال ۲۸ هزار تومان ریزش کرد.

سایت شماره یک:

قیمت دلار این روزها دچار نوسانات بسیاری شده است.متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند و برای این بحران چاره ای کنند.

 

قیمت دلار روز گذشته از کانال ۲۸ هزار تومان ریزش کرد. اسکناس آمریکایی روز چهارشنبه کانال یاد شده را از دست داد و با ۱۹۰ تومان کاهش با ۲۷ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد.

برخی از معامله گران بازار با اشاره مواضع برخی مقام های وزارت خارجه درباره آزادسازی منبع مالی ۷ میلیارد دلاری توسط مسوولان کشور، افت قیمت دلار در روز گذشته را استقبال بازار ارز از منابع در حال آزادسازی نامیدند.

عده زیادی از بازیگران ارزی اعتقاد دارند که بازار پس از چندین روز افزایش متوالی و برخورد به مقاومت سنگین ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان نیاز به اصلاح قیمت داشت. در این فرضیه احتمال برگشت بازیگران افزایشی به بازار زیاد است.

از نگاه برخی تحلیل گران فنی تا زمانی که اسکناس آمریکایی بالای خط ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان حضور دارد، احتمال افزایش قیمت بیشتر است. ورود دلار به بالای محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان حتی سرعت رشد دلار را بیشتر خواهد کرد. در مقابل رفتن دلار به زیر محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان حتی می تواند زمینه ساز افت تا محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان شود.

وضعیت قیمت دلار در سال جدید

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است.

محمد کشتی‌آرای در خصوص روند یکساله بازار طلا و سکه، گفت: قیمت انس جهانی در اوایل سال ۱۴۰۰ در محدوده هزارو ۷۵۰ دلار بوده که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، ۱۹ درصد رشد قیمت را داشته است.

وی افزود: در آغاز سال ۱۴۰۰ قیمت سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و در پایان سال ۱۴۰۰ قیمت سکه به ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین سکه رشد ۱۰ درصدی را داشته است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر بیان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود که در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است بنابراین قیمت دلار رشد ۵ درصدی را داشته است.

کشتی آرای اظهار کرد: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است.

هر دلار آمریکا امروز در صرافی بانکی به قیمت ۲۴ هزار و ۹۴۳ تومان به فروش می رسد و هر یورو نیز به قیمت ۲۸ هزار و ۲۹۰ تومان معامله می شود.

قیمت هر مثقال طلا بدون تغییر قیمت، امروز به ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسیده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان قیمت خورده است.

در بازار فلزات گرانبها، هر قطعه سکه امامی به ۱۲ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان رسیده است.  

گفتنی است که در دو هفته گذشته هر قطعه سکه امامی از ۱۱ میلیون و ۹۸۸ هزار تومان امروز به ۱۲ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان رسیده است و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز در این مدت ۷۲ هزار تومان گران شده است.

هر دلار آمریکا در صرافی بانکی از ۲۴ هزار و ۴۳۳ تومان در دو هفته گذشته امروز به ۲۴ هزار و ۹۴۳ تومان رسیده است.

قیمت انواع ارز و سکه و طلا را در ساعت ۱۱ و ۱۴ دقیقه روز چهارشنبه، سوم فروردین ماه مشاهده می‌کنید:

دلار در بازار آزاد

معامله گران کاهشی باور دارند که اخبار مثبتی از احیای برجام به گوش می رسد و به همین دلیل باور دارند که نباید چندان انتظار رشد قیمت اسکناس آمریکایی را داشت. آن ها امیدوارند که در آخرین روز سال اسکناس آمریکایی به زیر مرز۲۶هزار تومانی بازگردد. از نگاه آن ها بازارساز نیز تمایل دارد که حداقل قیمت بسته شده سال جاری در کانال ۲۶ هزار تومان نباشد.

با وجود چنین تمایلاتی،  در روز انتهایی سال، تقاضاهای خردی وارد بازار اسکناس می شود که می تواند تا حدی دلار را در برابر نیروهای کاهشی ایمن کند. به عنوان مثل، محدودیت های کرونایی به اندازه قبل وجود ندارد و تعداد زیادی از افراد برای کنسرت های هفته ابتدایی نوروز در ترکیه نیاز به تهیه ارز دارند. بررسی ها نشان می دهد که در برخی از این کنسرت ها مقادیر زیادی بلیط فروخته شده است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از تماشاگران از ایران به ترکیه سفر می کنند، می توان انتظار افزایش تقاضا برای دلار و لیر را داشت.

برخی از معامله گران نیز با تعطیل شدن بازار رسمی، با تکیه بر تقاضاهای مسافری ارز سعی خواهند کرد که قیمت دلار را بالا ببرند.

بازار ارز روز پایانی این هفته را با ثبات نسبی به پایان برد و تا لحظه نگارش این گزارش در قیمت ۲۶هزار و ۲۸۰ تومان معامله می شود که نسبت به روز گذشته افزایش افزایش اندک ۶۰ تومانی را نشان می‌دهد. به نظر می رسید تا مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکره کانال ۲۶هزار تومان، نقطه تعادلی کوتاه مدت دلار باشد.

این هفته برای دلار با فراز و نشیب های زیادی همراه بود؛ برخی روزها بازار کاملاً با ثبات و برخی روزها بسیار پرنوسان. مسئله ای که به دلیل تحولات سیاسی در این هفته بود؛ از اخبار ضدونقیض برجامی تا واکنش ها به حمله موشکی به پایگاه جاسوسی موصاد در اربیل.

امروز بازار ارز پس از روز با ثباتی که دیروز پشت سر گذاشت، امروز با قیمت ۲۶هزار و ۲۴۰ تومان آغاز به کار کرد که نسبت به آخرین معامله دیروز تقریبا ثابت بود و تنها افزایش ۲۰ تومانی داشت. در ادامه روز نیز روند با ثباتی را پشت سر گذاشت و تا لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۲۶هزار و ۲۸۰ تومان معامله می شود.

بنابراین دلار در حالی به کار خود در این هفته پایان داد که نسبت به آخر هفته گذشته افزایش ۳۰۰ تومانی را نشان می دهد. کانال ۲۶هزار تومانی را نقطه تعادل این روزهای بازار دلار است؛ نقطه تعادلی که تا مشخص شدن تکلیف برجام در همین محدوده نوسان خواهد کرد.

کانون صرافان نیز قیمت دلار را ۲۴هزار و ۵۴۶تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۸۲۴تومان برای فروش قیمت زده است. کانون صرافان روز گذشته قیمت دلار را ۲۴هزار و ۵۳۳تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۸۳۹تومان برای فروش اعلام کرده بود که تغییراتی زیادی را تجربه نکرده است.

یورو نیز در صرافی‌ها ۲۷هزار و ۹۰۳تومان برای خرید و ۲۷هزار و ۹۱۶تومان برای فروش قیمت زده است. روز چهارشنبه یورو در صرافی‌ها ۲۷هزار و ۷۷۶تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۱۴۴تومان برای فروش قیمت خورده بود که افزایش بیش از ۲۰۰تومانی را در قیمت خرید این اسکناس نشان می‌دهد.

همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۴هزار و ۷۳۹تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۴۹۳تومان برای خرید معامله می‌شود. روز گذشته دلار در این صرافی ۲۴هزار و ۷۹۰تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۵۴۳تومان برای خرید قیمت خورده بود که حدود ۵۰تومان کاهش را نشان می‌دهد.

یورو نیز در این صرافی، ۲۸هزار و ۸۹تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۸۱۰تومان برای خرید قیمت خورده است. روز چهارشنبه یورو در تابلوی این صرافی با قیمت ۲۷هزار و ۷۶۳تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۸۶تومان برای خرید نمایان شده بود که حدود ۴۰۰تومان افزایش را نشان می‌دهد.

 بازار ارز در معاملات امروز در حالی آغاز به کار کرده بود که قیمت دلار نسبت به روز گذشته کاهش اندکی را تجربه کرده بود؛ نرخ دلار آزاد در آخرین معاملات روز گذشته ۲۶هزار و ۲۵۰ تومان بود و امروز با کاهشی ۱۵۰تومانی با قیمت ۲۶هزار و ۱۰۰تومان معاملات ابتدایی خود را آغاز کرد. اما در ادامه معاملات نوسان دلار بیش تر افزایشی بود و تا لحظه نگارش این گزارش، قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۶هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

دلار هرات نیز امروز نوسان بالایی را تجربه نکرد هرچند که نوسان کاهشی داشت. دلار هرات در معاملات صبح با قیمت ۲۵هزار و ۲۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه به قیمت ۲۵هزار و ۱۸۰تومان رسیده است.

کانون صرافان نیز قیمت دلار را ۲۴هزار و ۳۸۴تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۶۷۲تومان برای فروش اعلام کرد؛ این در حالی است که روز گذشته، دلار از سوی کانون صرافان، ۲۴هزار و ۴۴۷تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۱۸تومان برای فروش قیمت خورده بود که عملاً تغییری نداشته است.

یورو نیز امروز یورو نیز در صرافی‌های رسمی با اندکی افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۷هزار و ۴۴۵تومان‌ برای خرید و ۲۷هزار و ۷۸۹تومان‌ برای فروش خرید و فروش شد؛ در حالیکه دیروز در صرافی‌های رسمی با  قیمت ۲۷هزار و ۴۳۹تومان برای خرید و ۲۷هزار و ۷۹۲تومان برای فروش معامله شد. 

قیمت دلار منجمد شد

بنا به روایت اکوایرن، روز گذشته قیمت دلار کماکان در بازار منجمد بود اما سکه به بالای ۱۲ میلیون رسید. دلیل رنج بودن قیمت دلار به فضای خبری و تاکتیک‌های بازارساز برمی‌گردد، دلیل رشد قیمت سکه در روز دوشنبه نیز به افزایش قیمت طلا برمی‌گردد.

با باز شدن بازارهای جهانی پس از تعطیلات آخر هفته، نرخ اونس طلا با رشد ۱.۴۵ درصدی به ۱۹۱۶ دلار در ساعت ۱۶ عصر روز گذشته رسید.

در بازار ارز معامله‌گران به یک الگو اشاره می‌کنند که تا ساعت ۱۱ اخبار منفی  در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود، اما به محض باز شدن قیمت درهم، اخبار مثبت می‌شود. اخبار مثبت و تزریق احتمالی درهم دلایلی بود که قیمت دلار تهران را در سطح ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان فریز کرد.

سکه نیز اگرچه به لطف طلا تا ۱۲ میلیون بالا رفت اما معامله‌گران معتقدند اگر قیمت دلار توان صعود نداشته باشد طلا به تنهایی نمی‌تواند سکه را به بالا پیش ببرد.

دلار هرات از مثلث مرگبار خارج می شود؟

برخی از معامله‌گران می‌گویند بازارساز کماکان از طریق دبی و هرات، دلار را در یک کنج گرفتار کرده و به همین خاطر نیز دلار طی هفته گذشته، تغییر قیمت چندانی نداشته است. درباره آینده قیمت دلار برخی اعتقاد دارند که از نظر فنی دلار هرات باید از مثلث مرگبار خارج شود. برای خروج از این مثلث، قیمت دلار هرات باید بالای ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان قرار بگیرد در غیر این صورت احتمال اینکه  دلار زیر ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان قرار بگیرد وجود دارد که یعنی فاز جدید بازار نزولی است.

پیش بینی آینده قیمت دلار

تعدادی از کانال‌های معاملاتی پیش‌بینی می‌کنند که ملاقات دلار هرات با ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان اتفاق می‌افتد و به دنبال آن قیمت دلار تهران نیز نزولی می‌شود.

اما باوجود اینکه فضا در کانال‌های تلگرامی که اطلاعات ارزی می‌دهند، نزولی بود، در کف بازار معامله‌گران متفاوت فکر می‌کنند. از نگاه آن‌ها خبر توافق در بازار پیشخور شده و خبرها خیلی توان اثرگذاری روی کاهش قیمت ندارد. واکنش بازار به صحبت‌های خطیب‌زاده، شاهد این دسته از معامله‌گران بود.

پشت پرده مانور بر روی قیمت دلار

بخشی از همین معامله‌گران کف بازار معتقدند این مانور روی قیمت دلار با دو هدف است : اول، اذهان برخی را از این بازار دور کند. دوم اینکه عده‌ای از معامله‌گران بتوانند دلار تهران را جمع و به ترکیه منتقل کنند. در کنار بازار هرات، تهران و سلیمانیه ظاهرا بازار استانبول درحال شکل‌گیری است که قیمت اسکناس دلار در استانبول بالاتر از تمام بازارها است و معمولا اختلاف آن با تهران به ۵۰۰ تومان می‌رسد.

سبقت تتر از دلار

یکی از اتفاقات دیگری که در بازار افتاد سبقت مجدد تتر از دلار بود. قیمت تتر چند وقتی بود که پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شد اما دیروز ۵۰۰ تومان بالاتر از تهران معامله شد.

بازار متشکل همچنان نرخ پایان روز را نمی دهد

نکته عجیب هم اینکه بازار متشکل از اول هفته از دادن نرخ نهایی خوداری می‌کند. این درحالی است که علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی سامانه برخط قیمت ارز را رونمایی کرد اما بازار متشکل به عنوان بازار پایه ارز، طی سه روز گذشته از دادن نرخ پایانی خودداری می‌کند و دلیلی نیز برای آن نیاورده است.

هجوم سکه بازان به بازار دلار؟

روز گذشته ترمز افزایش قیمت اونس طلا  کشیده شد و بازار طلا در سراشیبی قرار گرفت. سکه بازان که به صورت هیجانی وارد بازار شده شده بودند با افت ناگهانی طلا دچار ضرر شدند . آنها به دنبال راهی برای جبران ضررهای خود هستند. برخی از تحلیلگران بازار دلار معتقدند که احتمالا امروز بازار ارز با هجوم سکه بازارن مواجهه شود  چرا که آنها امیدوارند با کمک دلار بتواند جلوی زیان خود  را بگیرند.

 برخی از تحلیگران بازار ارز معتقدند که احتمالا سکه بازان امروز قیمت دلار را به سوی محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان حرکت دهند.از طرفی هم برخی از معامله گران می گوینند مذاکرات برجام در هاله ای از ابهام است و مسائل حل نشده آن باقی مانده است.در صورتی که در هفته جاری خبر خاصی از مذاکرات منتشر نشود،‌ دلار در جاده افزایشی حرکت خواهد کرد. 

قیمت دلار می‌ریزد؟

رسیدن ایران و آمریکا به توافق همان خبری است که بازار ارز مدت‌هاست منتظر آن است. اما آیا قیمت دلار با انتشار چنین خبری می‌ریزد؟ کارشناسان می‌گویند قیمت دلار نمی‌تواند از محدوده مشخصی پایین‌تر بیاید. چون نه دولت طرفدار دلار ارزان است و نه اقتصاد ایران. کارشناسان معتقدند قیمت دلار در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای به زیر ۲۰ هزار تومان نمی‌رسد.

تنها اختلافی که وجود دارد این است که در صورت توافق هسته‌ای، قیمت دلار چقدر ارزان می‌شود؟ برخی معتقدند که قیمت دلار نهایتا ۲۴ هزار تومان می‌شود و برخی دیگر معتقدند قیمت دلار در محدوده ۲۶ هزار تومان می‌ماند و کمتر نمی‌شود. به خصوص در این روزها که شاخص کل بورس تازه سبز شده است./ تجارت نیوز

پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۱

بیش از سه سال از روزی که دولت حسن روحانی نرخ ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات تعیین کرد، می‌گذرد. طی این دوره این ارز فراز و نشیب‌های زیادی را گذراند. بعد از این سیاست بود که انبوهی پرونده فساد واردات موبایل، خودرو و سایر کالاها روی میز دستگاه قضا سر درآورد. بعد از این دولت تصمیم گرفت مشمولان این سیاست را محدود کند و در نهایت ارز ترجیحی فقط به دارو و کالاهای اساسی محدود شد.

با آمدن دولت جدید یعنی دولت سیزدهم این سیاست اما دچار تحول جدی شد و دولت رییسی تصمیم به حذف تمامی این ارز گرفت؛ تصمیمی که در شرایط تورمی فعلی بسیار خطرناک برآورد شده و کارشناسان حوزه‌های مختلف این روزها نسبت به تبعات آن مدام هشدار می‌دهند.

به گفته کارشناسان دولت در حالی تصمیم به حذف این نرخ گرفته که سیاست‌های حمایتی و رفاهی لازم برای مهار افزایش تورم‌ها اعمال نکرده است. گرچه ارز دولتی کارنامه موفقی از خود به جای نگذاشته و به منبع توزیع رانت تبدیل شده بود اما به گفته کارشناسان دولت به جای نظارت صحیح بر توزیع ارز دولتی به سمت پاک کردن صورت مساله آن هم در اوج بحران تورمی رفته است.

اما در کنار تمامی اینها موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده، این است که با حذف ارز دولتی، واردکنندگان باید برای تامین ارز مورد نیاز خود برای واردات به بازار نیمایی و آزاد بروند و این طبیعتا موجب افزایش چشمگیر تقاضا در این بازارها می‌شود. این در حالی است که در روزهای تحریم و رکود تورمی مدت‌هاست بازار ارز با کمبود عرضه مواجه است و بسیاری از کارشناسان ارز یکی از دلایل عمده افزایش نرخ ارز را کمبود ارز در بازار می‌دانند. در چنین شرایطی پیش‌بینی‌ها درباره آینده نرخ ارز چیست؟

 افزایش قیمت دلار، روحانی مقصر بود یا رئیسی؟

علی‌اصغر سمیعی رئیس پیشین کانون صرافان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تصمیم دولت را نگران‌کننده توصیف می‌کند و درباره تاثیر آن بر قیمت ارز نیمایی و آزاد که بسیار نزدیک به هم هستند، توضیح می‌دهد: «در یک مسابقه دوچرخه‌سواری، وقتی شرایط برای همه مسابقه‌دهندگان تقریباً مساوی باشد، رقابتی  سالم شکل می‌گیرد،  یعنی رقابت‌کنندگان، بر اساس  توانایی‌های خود، تمرین‌هایی که داشته‌اند و تفکر صحیحی که در تقسیم انرژی برای کل مسافت دارند، یا آشنایی به جاده‌ای که در آن مسابقه می‌دهند و تکنیکی که در انجام رقابت دارند کار خود را انجام می‌دهند و بعد از پایان مسابقه نفرات برتر مسابقه معرفی می‌شود. ممکن است همه شرکت‌کنندگان از نتیجه کاملاً راضی نباشند، ولی همه می‌دانند که باید سعی کنند اشکالات خود را برای مسابقه بعدی برطرف کنند یا اشکالات را کمتر کنند تا به مقام بهتری در مسابقات آینده دست یابد، ولی  تصور بفرمایید اگر در مسابقه‌ای به بهانه‌های مختلف  برخی از دوچرخه‌سواران از کمک موتور یا اتومبیل بهره‌مند شوند و به جای این که با زحمت خودشان و تحمل فشار به مسابقه ادامه بدهند، به راحتی با کمک گرفتن از موتور یا اتومبیل خود را به خط پایان برساند. چه  اتفاقی می‌افتد؟ آیا دیگر انگیزه‌ای برای دیگر شرکت کنندگان برای رقابت باقی می‌ماند؟»

او ادامه می‌دهد: «بعد از آن   شرکت کنندگان و حتی  تماشاگران به شدت به برگزار کنندگان مسابقه بدبین و بی‌اعتماد می‌شوند،  از آن گذشته دیگر هیچ جوانی احساس نمی‌کند که برای شرکت در مسابقه نیاز به تمرین‌های طولانی و منظم و خواب به موقع و خوراک صحیح دارد، بلکه  همه به این فکر می‌کنند چگونه می‌شود با صاحبان اتومبیل و موتور ( بخوانید مقام و قدرت) برای رسیدن هر چه زودتر به پایان خط هماهنگ کنند و این دیگر مسابقه دوچرخه سواری نخواهد بود، بلکه مسابقه «هر چه بی‌اخلاق‌تر بودن» خواهد بود و آن  دوچرخه‌سواری که بخواهد اخلاقی و صحیح عمل کند، حتی اگر در اوج شایستگی هم باشد، نمی‌تواند به حق خودش در این رقابت غیر اخلاقی دست پیدا کند. برگزار کنندگان دائما اطلاعات غلط به شرکت‌کنندگان و مسابقه‌دهندگان بدهند و فی‌المثل زمانی که هنوز صد کیلومترتا آخر خط باقی مانده به دروغ مسافت باقی مانده را چهل کیلومتر اعلام کنند تا به خیال خودشان باعث خوشحالی دوچرخه‌سواران بشوند، غافل از اینکه بعد از اینکه دروغ گویی آنها معلوم می شود چقدر به روحیه مسابقه دهندگان لطمه وارد می شود. این درست مثل این است که قیمت سی هزار تومان در بازار را به دروغ پائین‌تر از واقع اعلام کنیم، به امید اینکه مردم را خوش دل کنیم. بارها گفته‌ام: «قیمت یعنی علامت» اگر حتی با نیت خیر علامت غیر واقعی بدهید، کاری ناصواب و بیخردانه کرده‌اید.»

قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ بالای 35 هزار تومان!

به گفته سمیعی در این شرایط به نظر می‌رسد، امید دولت برای اینکه بعد از حذف ارز دولتی نرخ دلار افزایش پیدا نکند، این است که سیاست تزریق ارز به بازار را عملی کند اما این راهکار اصلا در شرایط فعلی واقعی و قابل تحقق نیست زیرا اعلام قیمت‌های غیرواقعی باعث گمراهی فعالان اقتصادی خواهد شد و مردم هم بعد از اینکه متوجه دروغین بودن قیمت‌های دستوری شوند، به مسئولان اقتصادی کشور بدبین می‌شوند. برای مثال وقتی قیمت در اول سال برای دلار با ۲۵ هزار تومان شروع شود و تفاضل نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار هم نزدیک ۴۰ در صد باشد، بسیار طبیعی خواهد بود که قیمت دلار در آغاز سال جدید با ۳۵ هزار تومان باز شود و هر چقدر که قیمت‌های اعلام شده با این قیمت تفاوت داشته باشد، به معنای غیرواقعی بودن و به نوعی فریب فعالان اقتصادی خواهد بود، بنابراین حتی اگر با اصلاح روابط بین‌المللی درآمدهای نفتی ما زیادتر هم بشود و پول‌های بلوکه شده ما هم آزاد شود، باز هم منطقی نیست با تزریق دستوری، ارز را به طور مصنوعی و غیرواقعی پائین نگه داریم و باعث صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور بشویم.»

به گزارش رویداد۲۴ ابراهیم رییسی دولت را با نرخ ارز ۲۳ هزار تومان تحویل گرفت و یکی از شعارهای او برای اداره کشور پایین آوردن نرخ ارز بود، اما طی مدتی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرده، قیمت ارز با افزایش بیش از ۲۰ درصدی به طور میانگین مواجه بوده و حتی نرخ ارز به ۳۰ هزار تومان هم در بازار آزاد رسید و اکنون در کانال ۲۸ هزار تومان است. اکنون نیز به گفته سمیعی کارشناس حوزه ارز در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز به ۳۵ هزار تومان برسد. نوع سیاست ارزی دولت سیزدهم، تعلل در روند مذاکرات و قوت گرفتن توافق بر سر تهاتر نفت با کالا و نه ورود ارزهای جدید و در نهایت حذف ارز دولتی و افزایش تقاضا در بازار نیمایی و آزاد همگی عواملی است که به گفته کارشناسان زنجیره روند صعودی نرخ ارز را می‌سازد و باید منتظر شوک دوباره ارزی بود.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر