دریابیگی، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران شمار بازنشستگان استان را ۱۸۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: ۷۰ درصد آنان از حقوق حداقلی برخوردار هستند.

سایت شماره یک:

حقوق بازنشستگان هر ساله با تصمیم دولت تغییر می کند و افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان یکی از دغدغه های اصلی بازنشستگان است. حقوق بازنشستگان با نوسان تورم باید تغییر کند و متناسب با آن باید بیشتر شود تا امرار معاش بازنشستگان دچار مشکل نشود . حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد. افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در بلاتکلیفی است و این نگرانی مستمری بگیران را بیشتر از قبل کرده است

بر اساس تصمیم همسان سازی حقوق بازنشستگان، حقوق بازنشسته به ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلین هم‌تراز افزایش می‌یابد که تغییری نسبتا قابل توجه در حقوق بازنشستگان به حساب می‌آید.مبنای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت ۳۰ ساله حق بیمه است که دوره کامل پرداخت حق بیمه به حساب می‌آید. در همسان سازی حقوق بازنشستگان اگر بازنشسته‌ای دوره اشتغال او بیشتر از ۳۰ سال بوده و بیش از ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد به ازای هر سال پرداخت حق بیمه بیش از ۳۰ سال، ۲.۵ درصد بر میزان افزایش حقوق بازنشسته افزوده می‌شود. به همین ترتیب با اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان میزان افزایش حقوق بازنشستگان با پرداخت حق بیمه‌ای کمتر از دوره ۳۰ ساله به ازای هر سال کمتر، ۲.۵ درصد کمتر خواهد بود. در ادامه آخرین جزییات از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

نصراله دریابیگی با اشاره به مشکلات فراروی کارگران و بازنشستگان اظهار داشت:یکی از مسائل فراروی حوزه درمان است درحالی که طبق قانون، درمان رایگان بوده ولی کارگران و بازنشتسگان سه نوع حق بیمه پرداخت می کنند و سرانه های درمانی نیز عاید کارگران نمی شود.

وی عدم اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان را از دیگر مشکلات ذکر کرد و با بیان اینکه طبق قانون همسان سازی بازنشستگان ۲۵ درصد طلب دارند، افزود: طبق قانون باید اول ۲۵ درصد طلب بازنشستگان داده و سپس مصوبه دستمزد سال جاری اعمال شود.

دریابیگی تصریح کرد: ۷۰ درصد بازنشستگان از حداقل حقوق بهره مند هستند و چالش حقوق و دستمزد روی زندگی آنان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اظهار اینکه ۲۵ درصد مابقی همسان سازی بازنشستگان و جامعه کارگری باید محقق شود، افزود: این درحالی که همسان سازی حقوق معلمان و غیره از بودجه دولت انجام شد ولی برای بازنشستگان تامین اجتماعی این مسئله محقق نشد و از حساب ذخیره شده آنان تامین شد.

وی با اظهار اینکه تخصیص ۸۹ هزار میلیارد تومان برای بدهی تامین اجتماعی فقط در حد مصوبه و کاغذ است، گفت: سهام چند کارخانه را به تامین اجتماعی دادند که ضررده هستند.

وی شمار افراد تحت پوشش تامین اجتماعی را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۱۸۰ هزار نفر از این تعداد بازنشسته هستند.

واریزی‌‌های جدید برای بازنشستگان

بازنشستگان یکی از مهمترین اقشار جامعه هستند که بیش از هر قشری باید مورد توجه قرار بگیرند به این علت که بازنشستگان در 30 سال خدمت خود از تمام قوای جسمانی و روحی و توان مغزی خود برای خدمت به کشورشان استفاده کرده اند. بازنشستگان در سالهای اخیر بسیار به لحاظ معیشتی دچار مشکل شده اند و طرحی به عنوان همسان سازی برای بازنشستگان در چند وقت اخیر مطرح شد که بازتاب بسیار بالایی داشت.

بخشی از این ارقام افزایش حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت اصلاح در موارد بن معیشتی، حق مسکن، عائله‌مندی و حق اولاد می‌باشد. حق عائله‌مندی به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال و حق اولاد به مبلغ ۹۶۰ هزار ریال به ازای هر فرزند افزایش یافته است.

علی دهقان‌کیا رییس کانون بازنشستگان تهران گفت: متاسفانه اعلام شد احکام متناسب سازی به صورت اشتباه محاسبه شده است.این اشتباه محاسباتی به این دلیل اعلام شد که ملاک افزایش حقوق را تیر ماه ۹۹ قرار داده بودند درحالی که حقوق اسفندماه بازنشستگان باید ملاک قرار می‌گرفت.

دهقان‌کیا در خصوص اصلاح اشتباه فوق افزود: به هرحال طبق اطلاعیه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی محاسبه مجدد در دستور کار قرار گرفت، و ظرف ۲۴ ساعت از اعلام دستور مدیرعامل باید احکام جدید ابلاغ شود.عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی به دغدغه بازنشستگان در خصوص همسان‌سازی حقوق بر اساس احکام اشاره کرد و گفت: دولت برای رفع این مشکل، اعتبار لازم را اختصاص دهد.

اکبر شوکت با اشاره به نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که بازنشستگان در ارتباط با همسان سازی دارند، افزود: این نگرانی و دغدغه درباره احکام بازنشستگان در بازنشستگی است.

وی تصریح کرد: در سال ۸۸ همسان‌سازی انجام شد و ۸۰ هزار تومان به پایه حقوق آن زمان که حدود ۳۰۰ هزار تومان بود اضافه شد ولی متاسفانه رقم افزایشی جز احکام حقوق بازنشستگان ثبت نشد و اگر این رقم در احکام ثبت می‌شد سالیانه بر اساس نرخ تورم به حقوق بازنشستگان افزوده می‌شود.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: نگرانی که هم اکنون بازنشستگان در ارتباط با همسان‌سازی دارند نیز به همین موضوع بر می‌گردد در واقع آنها نگران دائمی شدن همسان‌سازی بر اساس احکام حقوقی هستند که البته اخیراً نمایندگان مجلس در قالب طرحی به این موضوع پرداخته‌اند و بر اساس اطلاعاتی که ما کسب کرده‌ایم امضاهایی نیز برای این مسئله جمع‌آوری شده است.

شوکت ضمن گلایه از عدم توجه به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، افزود: گلایه ما این است همانطور که دولت برای صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر بخش‌ها از منابع دولتی در ارتباط با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان استفاده کرد و برای سازمان تامین اجتماعی نیز از این طریق عمل کند، چه لزومی دارد سازمان تامین اجتماعی اموال‌هایی را که دارد و برای روز مبادا گذاشته را بفروشد و برای این مسئله هزینه کند.

وی گفت: امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده و این رقم قابل توجهی است و به نظر می‌رسد باید دولت در این بخش ورود جدی داشته باشد.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: مگر بازنشستگان باعث تورم شدند که حالا برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از منابع داخلی خود استفاده کنند چرا که به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی و تحریم‌ها ما این شرایط را پیدا کرده‌ایم.

شوکت از دولت رئیسی خواست تا نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد و گفت: عقلانی‌ترین کار این است که جلسه شورای عالی کار برگزار و رقم اعلام شده به پایه حقوق کارگران افزوده شود.در نشست اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برقراری ۲۵ درصد فوق‌العاده برای بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی و پرداخت حق مناطق عملیاتی و جنگی به بازنشستگان بررسی شد.

 در این جلسه مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشوری مکلف شوند که با هماهنگی معاونت‌های قوانین و نظارت مجلس ۲۵ درصد فوق‌العاده را برای بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی همانند سایر شاغلین برقرار کنند.

در این جلسه همچنین به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد تا نسبت به اجرای بند (ج) ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند و مدت دو هفته به آنها فرصت داده شد تا نتیجه را در قالب گزارش به مجلس ارائه کنند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر