ایران خودرو| پیش فروش ایران خودرو

پس از گذشت سه سال، این سومین باری است که ایران‌خودرو در آستانه عید فطر اقدام به فروش محصولات خود می‌کند.

سایت شماره یک:

ایران خودرو به مناسبت عید فطر محصولات راپی فروش می کند این 37امین مرحله قرعه کی ایران خودرو است ایران خودرو در قرعه کی محصولات را باقیمت کارخانه ای می دهد محصولات ایران خورو طرفداران زیادی دارد.

سی و هفتمین مرحله از طرح فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو هفته گذشته، برای چهار محصول پژو پارس سال با موتور XU۷P، پژو پارس سال با موتور TU۵، راناپلاس و راناپلاس با موتور TU۵P پانوراما و گیربکس شش سرعته دستی اجرایی و قرعه کشی آن روز گذشته انجام شد.

حال گروه صنعتی ایران خودرو این هفته قصد دارد در آستانه عید سعید فطر، سی وهشتمین مرحله فروش فوق العاده محصولات خود را در قالب فروش عادی و فروش ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از امروز (یکشنبه) به مدت پنج روز (تا پایان روز پنجشنبه) اجرایی کند. در این طرح، پنج محصول پژو پارس سال سفارشی (ELX) با موتور XU7P، پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P، پژو پارس TU5، پژو ۲۰۷ اتوماتیک شش سرعته سقف قرمز (MC) با موتور TU5P و پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه ای عرضه خواهد شد.

متقاضیان طی این پنج روز فرصت دارند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

لازم به یادآوری مجدد است که بخشنامه منتشر شده از ایران خودرو برای طرح مذکور با عنوان سی وهفتمین طرح فروش فوق العاده ارائه شده است و این درحالیست که این گروه خودروسازی یک دوره فروش فوق العاده محصولات خانواده هایما که بدون فرآیند قرعه کشی که ٢۴ اسفند ١۴٠٠ اجرا شد را از قلم انداخته است و این چندمین بار پیاپی است که به این موضوع توجه نمی کند.

همانطور که اشاره شد همزمان با این طرح هفتمین طرح حمایت از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (پنجمین فروش فوق العاده) برای اختصاص خودرو به مادران را اجرایی می کند. چنانچه در این طرح تعداد متقاضیان مشمول، بیش از ظرفیت شرایط فروش باشد، تخصیص خودرو در قالب قرعه کشی صورت خواهد گرفت و در غیر اینصورت، برای تمامی مادران مشمول که شرایط آن ها به تایید سازمان های ذی ربط برسند، امکان واریز وجه میسر خواهد شد.

مراسم قرعه کشی، شنبه هفته آتی (17 اردیبهشت ماه) با حضور مراجع نظارتی به صورت زنده از طریق سایت رسمی ایران خودرو به نشانی ikco.ir و صفحه رسمی این شرکت در آپارات به نشانی ikco_ir پخش خواهد شد.

کماکان این امکان برای منتخبان طرح های قبلی ایران خودرو که موفق به واریز وجه نشدند، وجود دارد که دوباره بتوانند در این مرحله از فروش، اقدام به ثبت نام کنند.

محدودیت های فروش فوق العاده نیز همچنان در این طرح اجرا می شود و بر این اساس شروطی از جمله اختصاص یک دستگاه خودرو به هر کدملی، حداقل فاصله ۴۸ ماهه از خرید (ثبت نام یا تحویل خودرو) از شرکت های ایران خودرو و سایپا، عدم پلاک فعال انتظامی برای فرد متقاضی، ارائه گواهی نامه معتبر، تعلق شماره حساب و شماره تماس اعلامی به شخص متقاضی و... اعمال خواهند شد.

پیش بینی عجیب از قیمت خودرو

سعید موتمنی گفت: مدل‌های ۱۴۰۱ خودروی داخلی متقاضی زیادی دارد. هر کالا نیاز بازارش باید تامین شود یعنی عرضه با تقاضا هماهنگ باشد ولی اکنون این عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر عرضه جوابگوی تقاضا باشد فاصله قیمتی ایجاد نمی‌شود. برای مثال ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۴۹ میلیون تومان در کارخانه فاکتور می‌شود، در بازار۲۸۱ تومان معامله می‌شود یعنی ۱۳۳ میلیون تومان بالاتر از قیمت اصلی.

وی افزود: این مقدار را مصرف کننده نهایی که پول خود را برای خریداری خودرو پس انداز کرده است باید پرداخت کند. چرا باید مصرف کننده مبلغ ۱۳۰ میلیون بالاتر از قیمت مصوب شرکت یک کالایی را خریداری کند. در هر صورت باید عرضه بیشتر شود تا این مصرف کنندگان هزینه بیشتری برای خرید خودرو پرداخت نکنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه چرا خودرو که جزو کالاهای مصرفی است در کشور ما تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، ادامه داد: این اتفاق به خاطر عرضه کم خودرو در سه سال گذشته بوده که این عرضه پاسخگوی نیاز بازار نبوده و فاصله قیمتی پیدا کرده و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است. به همین دلیل کوچکترین خبر مثبت و منفی و کوچکترین نوسان ارزی که اتفاق می‌افتد در قیمت خودرو تاثیرگذار است.

 

موتمنی افزود: برای این که خودرو را از کالای سرمایه‌ای تبدیل به کالای مصرفی کنیم باید عرضه خودرو را بیشتر کنیم و اگر فاصله قیمتی از بین برود این واسطه گری و دلالی کمتر می‌شود. وقتی یک خودرو ۱۳۰ میلیون تومان با بازار اختلاف قیمت دارد و وقتی می‌خواهند ده هزار خودرو ثبت‌نام کنند، میلیون‌ها نفر صف می‌کشند تا برای خودرو ثبت نام کنند، چون این سود برای آنها جذاب است و حاضرند وقت خود را بگذارند و در این قرعه‌کشی شانس خود را آزمایش کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خودرو هم مثل کالاهای دیگر در زندگی شهری نقش کالاهای اساسی را بازی می‌کند یعنی وقتی فردی احتیاج به خودرو داشته باشد، ۱۳۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب خودرو می‌خرد. ما اگر بخواهیم بازار متعادلی داشته باشیم باید نیاز بازار را بسنجیم و نسبت به آن نیاز خودرو تولید کنیم. اگر نمی‌توانیم تولید کنیم باید کسری نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم. اگراین اتفاق می‌افتاد شاهد این فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار و سوداگری در این میان نبودیم و نوسانات ارز در قیمت خودرو دخیل نبود. اکنون برای اینکه عرضه خودرو کم و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده، این اتفاقات برای آن می‌افتد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره نیاز کشور به واردات خودرو اظهار کرد: در همه دنیا مصرف کننده دنبال کالای ارزان و با کیفیت می گردد که باید به این حقوق شهروندی احترام گذاشت و کاری کرد تا مصرف کننده بیشتر از این برای خرید خودرو پول پرداخت نکند.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودروی داخلی گفت: چون بازهم از مذاکرات خبری نشده، جو بازار تغییر کرد. همچنین افزایش نرخ دیه، بیمه، حقوق و کرایه‌ها ... هم در گرانی خودرو تاثیر داشت.

نادری با بیان اینکه در بازار فعلی در فروردین ماه قیمت خودرو با افزایش مواجه بوده است، ادامه داد: تا اردیبهشت امسال هنوز خبری از گرانی نرخ خودرو از سوی کارخانه‌ها نیست شاید بعد از اردیبهشت کارخانه‌ها هم افزایش قیمت داشته باشند ولی هنوز چیزی اعلام نکرده اند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر