حقوق کارگران| افزایش حقوق کارگران1401

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: پیش بینی ما این است که واحد‌های کوچک و متوسط حداقل ۲۵ درصد تعدیل نیرو خواهند داشت؛ این امر به افزایش بیکاری دامن خواهد زد.

سایت شماره یک:

حقوق کارگران در این روزهای پایانی سال یکی از بحث برانگیزترین مباحث مجلس است . چندین روز است که در مجلس برای افزایش و کاهش حقوق کارگران تصمیماتی اتخاذ شده است، اما هنوز به نتیجه گیری نهایی نرسیده است.حقوق کارگران همیشه کمتر از نرخ تورم تعیین می شود یک فعال کارگری گفت: پایه حقوق کارگران باید به اندازه سبد معیشت افزایش یابد.این روزها گمانه‌ زنی‌‌های بسیاری برای تغییر حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ مطرح است.​آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عصر روز سه شنبه در آغاز هفته کارگر در سی‌و سومین جشنواره ملی امتنان که برای تقدیر از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه کارگری در یکی از کارخانه‌های تولید تایر در تهران برگزار شده بود، شرکت کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: پیش بینی ما این است که واحد‌های کوچک و متوسط حداقل ۲۵ درصد تعدیل نیرو خواهند داشت؛ این امر به افزایش بیکاری دامن خواهد زد.​

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم بودن حقوق کارگران گفت: با شرایط تورمی امروز، افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران نیازی از آن‌ها را برطرف نمی‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم بودن حقوق کارگران گفت: با شرایط تورمی امروز، افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران نیازی از آن‌ها را برطرف نمی‌کند. اگر افزایش حقوق‌ها منطقی نباشد اولین هزینه سنگین آن را در جامعه کارگری شاهد خواهیم بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: پیش بینی ما این است که واحد‌های کوچک و متوسط حداقل ۲۵ درصد تعدیل نیرو خواهند داشت؛ این امر به افزایش بیکاری دامن خواهد زد.

پور ابراهیمی گفت: تورمی که طی ۲-۳ هفته اخیر شاهد آن هستیم به دلیل عدم تصمیم صحیح و غیرکارشناسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تعیین نرخ پایه دستمزد است.

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین ظرفیت برای افزایش قدرت خرید، جلوگیری از افزایش تورم است. پیش بینی ما این است که آقای رئیس جمهور نسبت به این موضوع تصمیم گیری مجددی را در دستور کار قرار بدهند.

هم‌چنین ۶ تن از نمایندگان و روسای تشکل‌های صنفی کارگران نیز در این جلسه در سخنانی به طرح دغدغه‌ها و دیدگاه‌های جامعه کارگری پرداختند.

تاکید بر تداوم پایبندی بر اصل سه‌جانبه‌گرایی در تصمیم‌گیری های مربوط به جامعه کارگری، حضور کارگران در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، حمایت از توسعه و تقویت انجمن‌های کارگری، اجرایی شدن سند کار شایسته، توجه به مهارت‌افزایی کارگران، ارتقای شرایط ایمنی و بهداشت کارگری، تامین مسکن کارگران، اصلاح وضعیت قراردادی کارگران و حذف قراردادهای کاری کوتاه‌مدت، اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی و افزایش سهم کارگران در مدیریت این مجموعه، تخصیص سهام عدالت به کارگران جامانده از این سهام، حذف شرکت‌های واسطه کاریابی، مبارزه با واردات بی‌رویه کالا، اجرای سهل‌تر قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و تسریع در اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری از جمله درخواست‌ها و مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های کارگری در این جلسه بود.

در این مراسم همچنین با حضور رئیس جمهور و با اهدای لوح، از ۱۰ نفر از کارگران نمونه کشور ۳ گروه کارگری نمونه و ۵ واحد نمونه کارگری تجلیل و قدردانی شد.

رئیسی همچنین از همسر شهید جامعه کارگری، محمد پازوکی طرودی که سال ۹۵ به عنوان کارگر نمونه برگزیده شده بود، اما قبل از حضور در جشنواره امتنان و هنگام آزمایش آخرین اختراع خود، یعنی دستگاه جسدیاب در مناطق جنگی جنوب کشور بر اثر انفجار مین به شهادت رسیده بود، تجلیل کرد.

حقوق کارگران

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در ادامه بیان کرد: امسال نخستین سالی بود که دولت دخالتی در تعیین دستمزدها نداشت و این کار را نمایندگان کارگران و کارفرمایان انجام دادند، به‌عبارت بهتر این تعیین دستمزدها نتیجه ساعت‌ها تبادل نظر و گفت‌وگو و مجادله بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان بوده است.

تاجیک در پاسخ به سؤال تأثیر این مصوبه بر امنیت شغلی کارگران گفت: باید به مسئله زیباتر نگاه کرد، افزایش عدد مذکور علاوه بر کارگران به کارفرمایان نیز کمک خواهد کرد، در صورتی که کارگران توان خرید محصولات و تولیدات را داشته باشند و آنها را خریداری کنند بازدهی واحدهای تولیدی بیشتر می‌شود ولی اگر کارگران قدرت خرید نداشته باشند کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد، در واقع افزایش قدرت خرید کارگر به‌معنای گردش چرخه تولید است، پس این موضوع و این مصوبه خطری را متوجه واحدهای تولیدی از بزرگ و کوچک و... نخواهد کرد، حقیقت امر این است که آنچه دراین‌باره واقعیت دارد عدم تمایل کارفرما به پرداخت سهم کارگر است.

رئیس مجمع کارگران در پایان گفت: آنچه انتظار و خواسته جامعه کارگری می‌باشد این است که به‌جای درصدها، عدد اعلام گردد.

وی در پایان گفت: نیروی کار ارزان و در دسترس موجب پایین آمدن عدد دستمزد شده است و با وجود این‌همه هیاهو و فرافکنی رسانه‌ای از سوی کارفرمایان، جامعه کارگری به این تصمیم و مصوبه در شورای‌عالی کار احترام می‌گزارد و از آن حمایت می‌کند.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر