بهترین خاطره ای که از خداداد عزیزی می توان گفت همان بازی دلچسب ایران استرالیا است.صدای گزارشگر هنوز شنیده می شود که نام او را همراه با صحنه ی فرارش از محوطه و خوشحالی هایش فریاد می زد

خداداد عزیزی متولد1تیر 1350 در مشهد بازیکن سابق فوتبال است.خداداد عزیزی تا مقطع راهنمایی تحصیل کرده است. .خداداد عزیزی از 16 سالگی فوتبال را کنار کارگری شروع کرد و بعد از حماسه سازی در ملبورن بعنوان «غزال تیز پا» مشهور شد.خداداد عزیزی در روستای «چشمه یخی» از توابع شهر فریمان در خراسان رضوی از پدری کشاورز و مادری خانه دار به دنیا آمد و شایعه افغانی بودن او کذب است.در ادامه جزییاتی درباره خداداد عزیزی میخوانید.

خداداد عزیزی :15 سال است قلیان می کشم!

خداداد عزیزی که یکی از محبوب ترین های فوتبال ایران است در مصاحبه ای عنوان کرد که 15 سال است قلیان می کشد! او ادعا کرد بیشتر فوتبالیست ها قلیانی هستند!

خداداد عزیزی

زندگی شخصی خداداد عزیزی

خداداد عزیزی در روستای «چشمه یخی» از توابع شهر فریمان در خراسان رضوی از پدری کشاورز و مادری خانه دار به دنیا آمد و شایعه افغانی بودن او کذب است.می گوید ما چهار برادر همراه یک خواهر هستیم که پس از فوت مادرم برای پدرم سال 1370 یک زن جدید گرفتیم که از همسر جدیدش هم سه پسر دارد.خداداد عزیزی در مصاحبه ای درمورد خانواده اش می گوید :

خداداد عزیزی

در کل هفت برادر و یک خواهر هستیم و برای تشکیل یک تیم فوتبال به چهار برادر دیگر نیاز داریم

سال 1355 پدرم که کشاورز دیمی بود ، گوسفند و دام هایش را فروخت و دو خانه در جنوب شهر مشهد خرید و ما راهی شهر شدیم

یکی از خانه ها را به دلیل اینکه عمویم فوت کرده بود و پدرم سرپرستی خانواده اش را برعهده داشت به پسر عموهایم داد و یکی از خانه ها هم برای خودمان بود.دوران کودکی من در محله کوی رضاییه مشهد گذشت ، ابتدایی و راهنمایی را آنجا گذراندم و فوتبال کوچه خیابانی که بارها درباره اش شنیده ایم را در همین محله یاد گرفتم

خداداد عزیزی

از فروشندگی تا فوتبال

وقتی 10 ساله بودم با پدرم دور حرم می رفتیم و دستفروشی می کردیم ، در 13 سالگی هم با بردارم تابستان ها کار بنایی می کردیم برادرم البته کار گچ بری با ابزار را خوب بلد بود اما برای من سختی داشت 

خداداد عزیزی

عزیزی فوتبال حرفه‌ای را با تیم ابومسلم آغاز کرد، در سال ۱۳۷۱ برای گذراندن سربازی به فتح تهران پیوست. وی در برد ۶ بر ۰ فتح مقابل پرسپولیس هت تریک کرد. از سال ۱۳۷۴ به بهمن پیوست در سال ۱۳۷۵ به عنوان بازیکن کمکی برای پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا بازی کرد و پس از درخشش در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ و انتخاب به عنوان ارزشمندترین بازیکن این مسابقات و چندی بعد کسب عنوان بهترین بازیکن سال کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم فوتبال کلن در دسته اول بوندس لیگا آلمان پیوست.او در سال ۱۹۹۷ به تیم منتخب آسیا دعوت شد تا در مقابل منتخب جهان قرار بگیرد. منتخب آسیا در این بازی پنج بر سه شکست خورد، اما عزیزی یکی از گل‌های آسیا را به ثمر رساند.

خداداد عزیزی

خداداد تا سال ۲۰۰۰ در کلن بازی کرد و پس از آن یک فصل در سن‌خوزه ارث‌کوئیکز در ام‌ال اس لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکای شمالی و یک فصل در النصر در لیگ امارات بازی کرد و در سال ۱۳۸۰ در بازگشت به ایران به تیم پاس تهران پیوست. اختلاف او با میروسلاو بلاژویچ سرمربی تیم ملی باعث شد تا از ترکیب تیم ملی برای مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ کنار گذاشته شود.

عزیزی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ در ترکیب تیم ملی چند بار به میدان رفت و در بازی سرنوشت ساز ایران و قطر در قطر، گل پیروزی ایران را به ثمر رساند.

او پس از آن در سال ۱۳۸۴ برای تیم دسته اولی عقاب و در نیم‌فصل دوم لیگ ۸۵–۱۳۸۴ برای تیم راه‌آهن توپ زد و پس از آن از بازیکنی فوتبال خداحافظی کرد.

خداداد عزیزی

مربی گری خداداد عزیزی

عزیزی پس از خداحافظی از فوتبال توسط تیم ابومسلم به عنوان رئیس سازمان فوتبال انتخاب شد و بعد به مربیگری و در نهایت سرمربیگری تیم رسید، اما اختلافات او با مدیران باشگاه، صراحت لهجه و نتایج ضعیف تیم موجب شد تا در ابتدای لیگ ۸۶ از سرمربیگری تیم اخراج شود. یکی از عجیب‌ترین اقدامات او در دوران هدایت ابومسلم بیرون آوردن یکی از بازیکنان از ترکیب و ده‌نفره کردن تیم بود.

عزیزی در همان سال در اولین دوره المپیاد ایرانیان دوباره به زمین چمن بازگشت و به عنوان کاپیتان تیم استان خراسان رضوی برای این تیم به میدان رفت.

او پس از آن مدیر فنی تیم دسته اولی پیام مشهد شد و توانست این تیم را به لیگ برتر کشور بیاورد، او در هفته‌های آغازین فصل ۸۷–۸۸ مربیگری این تیم را برعهده داشت که به دلیل مشکلات مالی تیم از فعالیت خود کناره گرفت.

خداداد عزیزی

خداداد 169 سانتی متر قد دارد و با نام مستعار غزال تیزپای آسیا محبوب شده است. صمیمی ترین دوست او در دوران زندگی اش مهدی هاشمی نصب فوتبالیست است که هنوز هم تعداد زیادی از شبنشینی ها و دورهمی هایش رابا او می‌گذارند.

ازدواج و همسر خداداد عزیزی

وی سال‌ها پیش عاشق دختری شد که او را برای زندگی مشترک انتخاب کرد اما به دلایل شخصی هیچ گاه عکس همسرش را در هیچ جا به اشتراک نگذاشته است و حتی تعداد زیادی از همکاران او نمی‌دانند همسر خداداد عزیزی چه کسی است. آن ها سرانجام بعد از ازدواج صاحب دو فرزند شدند و میگوید بهترین ثمره زندگی ام دخترم فاطمه عزیزی و پسرم امیرحسین عزیزی است.

خداداد عزیزی

فرزندان خداداد عزیزی

حاصل ازدواج خداداد عزیزی با همسرش یک پسر به نام امیرحسین و یک دختر به نام فاطمه است. فاطمه و امیرحسین عاشق پدرشان هستند و او را اسطوره زندگی شان میدانند.

خداداد عزیزی

 

فوتبال خداداد عزیزی

جمعا 47 بازی ملی برای تیم ملی فوتبال کشورمان ایران انجام داده است ودر دهه 70 و اوایل 80 ستاره فوتبال ایران درکنار علی دایی بود. وی 11 گل ملی در کارنامه اش به ثبت رسانده است ودر جام جهانی سال 1998 او بود که ایران رابه جام جهانی رساند. نخستین بازی او به صورت حرفه ای در تیم ابومسلم خراسان بوده است و برای گذراندن دوره سربازی درسال 71 به تهران رفت.  تیم مورد علاقه اش از کودکی تاکنون بارسلونا بوده است .

ابومسلم 1367 تا 1371

فتح تهران 1371 تا 1373

بهمن 1373 تا 1375

پرسپولیس تهران 1375 تا 1376

کلن کشور آلمان 1376 تا 1379

سن خوزه ارث کوئیکز 1379

النصر امارات 1380

پاس تهران 1380 تا 1384

آدمیرا واکر 1384

عقاب 1384 تا 1385

راه آهن 1385

خداداد محبوب و دوس داشتنی

خداداد عزیزی در آن زمان که برنامه نود پخش می شد در نظرسنجی برای چهره های سرشناس فوتبال ایران که در استقلال و پرسپولیس بازی نکردند یا میزان بازی شان خیلی زیاد نبوده توانست نزدیک به 50 درصد آرا را کسب کند و با فاصله محبوبترین شود. او در جمعی که ستاره های امروزی چون قوچان نژاد ، دژاگه و بازیکنانی چون نویدکیا ، هاشمیان و نکونام در بین شان بودند از 1.7 میلیون رای رسیده به برنامه توانست صاحب 47 درصد آرا شود.خداداد را برای اخلاق و رفتار صادقانه اش ستایش می کنند و شاید به همین خاطر است که محبوبیت او در میان مردم ماندگار شده است.

.خداداد عزیزی

 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر